HiQ

Everyday life in HiQ's integration teams (Finnish)

Yksi tärkeimmistä viihtyvyyden syistä ovat mielenkiintoiset työtehtävät. "Integraatioissa rajapinnat ja teknologiat kehittyvät jatkuvasti eli koko ajan saa tutkia uutta.”

Tällaista on arki HiQ:n inte­­graa­tio­­tii­­meis­­sä

HiQ:lla vaikuttavat integraatioasiantuntijat ovat jakautuneet pientiimeihin. Nappasimme pisimpään pystyssä olleesta Energia-tiimistä haastateltavaksi integraatiokehittäjä Jura Laakkosen valottamaan arkea ja hyvän meiningin sekä viihtyvyyden syitä.

Jura on viihtynyt integraatiohommissa jo yli 12 vuotta – ensin FRENDSillä ja yrityskaupan myötä HiQ:lla.
Jura on viihtynyt integraatiohommissa jo yli 12 vuotta – ensin FRENDSillä ja yrityskaupan myötä HiQ:lla.
Jura on viihtynyt integraatiohommissa jo yli 12 vuotta – ensin FRENDSillä ja yrityskaupan myötä HiQ:lla.
Jura on viihtynyt integraatiohommissa jo yli 12 vuotta – ensin FRENDSillä ja yrityskaupan myötä HiQ:lla.

”Työpaikkamme ilmapiiri on mielestäni ainutlaatuinen ja se on säilynyt samanlaisena koko urani ajan. Täällä vallitsee ihan uskomaton ystävyyden ja kaveruuden henki”, jo huimat 11 vuotta talossa vaikuttanut Jura avaa viihtymisensä syitä.

Full stack -tiimit ovat rakentuneet asiakkuuksien ympärille

Integraatioyksikön tiimit ovat rakentuneet asiakkuuksien ja niiden myötä tulevien projektien ympärille. Energia tiimi on nimensä mukaisesti erikoistunut energia-alan asiakkaisiin, mutta muuten tiimeillä on asiakkaina toimijoita laidasta laitaan.

Välillä projekteja tehdään yli tiimirajojen, mutta usein projektien vaatima osaaminen löytyy saman tiimin sisältä, sillä kukin tiimeistä työllistää full stack -hengessä sekä integraatioarkkitehtejä, integraatiokehittäjiä että palvelupäälliköitä.

Suurimman osan projektien asiakasviestinnästä hoitavat palvelupäälliköt. Palvelupäälliköt toimivat työssään linkkinä kehittäjien ja asiakkaiden välillä. Palvelupäällikkö on asiakkaan ensisijainen kontakti, johon ottaa yhteyttä. He ottavat asiakkaalta työt vastaan, tiketöivät ne ja resursoivat viikottain tekijöiden kanssa, kuka tekee mitä ja miten. Lisäksi palvelupäälliköt seuraavat, mitä tehtäviä on tulossa tulevaisuudessa.

Projektit ovat hyvin vaihtelevia, minkä vuoksi tyypillistä projektia on vaikea nimetä. Energia tiimin pääkehittäjä Jura Laakkonen antaa kuitenkin muutaman esimerkin:

”Moni projekti liittyy siihen, että asiakas vaihtaa jotakin sisäistä järjestelmää, kuten asiakkuudenhallintaa. Tällöin tarvitaan uusia integraatioita, jotta sama data saadaan sopimaan uuden järjestelmän vaatimuksiin.”

”Toinen hyvä esimerkki on se, kun asiakas haluaa julkaista jotakin sisäverkon järjestelmissä olevaa dataa kumppanien käyttöön, esimerkiksi mittausdataa. Tällöin toteutamme FRENDSiin APIn jota kutsua – integraatio hoitaa oikean datan oikeassa muodossa rajapinnan kautta kumppanille.”

Integraatioissa ollaan usein tekemisissä eri verkkoalueilla ja suunnitellaan, miten nämä eri alueet toimivat nätisti yhteen ilman tietoturvaongelmia sekä kuinka tieto saadaan liikkumaan paikasta toiseen aina oikeassa muodossa.

”Kehittäjien roolit projekteissa vaihtelevat. Isompiin kokonaisuuksiin valitaan aina yksi projektivastaava, joka hallitsee kokonaisuutta, pitää projektin lankoja käsissään sekä kerää palvelupäällikön ohella työtehtäviä suoraan asiakkaalta”, Energia tiimissä pääkehittäjänä työskentelevä Jura Laakkonen kertoo.

Kehittäjät käyvät työtehtävät läpi viikottaisessa tiimipalaverissa. Siitä lähdetään sitten pyörittämään viikkoa, ja kukin merkitsee Jira-työnohjausjärjestelmään, missä vaiheessa on menossa.

”Kukaan ei seiso selän takana kertomassa, mitä teen seuraavaksi”

Tiimeissä vallitsee hyvin matala hierarkia ja kulttuuri on itseohjautuva.

Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi palvelupäällikön työssä sitä, että kukaan ei seiso koko ajan selän takana sanomassa, mitä pitäisi tehdä seuraavaksi. Kehittäjille työt tulevat toki palvelupäälliköiltä, mutta omaa työtään saa ohjata itse. Ja kun asiakas on tyytyväinen, kaikki ovat tyytyväisiä.

Tekijöiltä myös odotetaan tietynlaista uteliaisuutta ja kykyä johtaa omaa työtään. Jokainen saa myös kehittää niin omaa kuin yksikkönsäkin toimintaa vapaasti. Urakehitykseensä saa vaikuttaa itse eikä sitä määrätä ylhäältä: jos kokee palavaa tarvetta ottaa vastuuta tietystä osa-alueesta, niin uraansa saa luotsata siihen suuntaan.

Haastavat työtehtävät vaativat uteliaisuutta ja oppimiskykyä

Yksi tärkeimmistä hyvän viihtyvyyden syistä ovat ammatillisesti mielenkiintoiset työtehtävät.

"Integraatiopuolella rajapinnat ja teknologiat kehittyvät ja muuttuvat jatkuvasti, eli täällä saa koko ajan tutkia ja oppia uutta”, sanoo Jura ja jatkaa: “Täällä näkee hyvin mielenkiintoisesta näkökulmasta tuon meidän oman integraatiojärjestelmän kehittymistä.”

HiQ:n erikoisuutena on, että työtä tehdään pitkälti talon oman FRENDS-integraatioalustan parissa. Sillä toteutetaan valtaosa asiakkaiden projekteista. FRENDSissä on nettikäyttöliittymä, jolla voi orkestroida erilaisia prosesseja ja suunnitella ja toteuttaa, miten tieto liikkuu paikasta toiseen.

”Oman tuotteen käytössä on paljon etuja: meillä on talon sisällä tuotekehitystiimi, joka on hyvin responsiivinen ja kuuntelee toiveita. Työkalun kehittäminen on tämän ansiosta nopeaa ja mahdollisiin ongelmiin saa heti apua”.

Millainen henkilö integraatiopuolelle sitten sopii?

Yhtä ihannetyyppiä on vaikea nimetä, koska työ sopii monenlaiselle persoonalle. Huumorintaju on aina hyvästä, eikä täällä kannata ottaa itseään liian vakavasti. Teknisestä taustasta on etua, mutta kovan luokan koodari ei Juran mukaan tarvitse olla, sillä FRENDS on niin sanottu Low code -alusta. ”Integraatiopuolella hyötyä on enemmän kyvystä hahmottaa kokonaisuuksia”, Jura kertoo.

Valmis integraatio-osaaja ei tarvitse olla, mutta tänne hakevan on ehdottomasti oltava valmis oppimaan ja kysymään apua tarvittaessa.

Artikkeli on kirjoitettu Duunitorin haastattelujen pohjalta yhteistyössä HiQ:n kanssa.

See also
Blogs
FAQ Frends Technology - Frequently Asked Questions (Finnish)
Tästä blogista löydät vastauksia kysymyksiin, jotka askarruttavat monien hakijoidemme mieltä.
How is it like to work in Frends integration business unit? (Finnish)
Henkilöstökyselyissämme tekijämme toistuvasti kehuvat työtovereiden lisäksi työtehtäviä. Asiakkuudet ja projektit koetaan kiinnostaviksi ja hyödyllisiksi.
What is Frends and how it is like to develop integrations with it?
What is modern hybrid integration platform like? With Frends one can implement everything from simple file transfers to API management.
Integration Developers job at HiQ (finnish)
Mitä integraatiokehittäjä tekee HiQlla? Kysyimme integraatiokehittäjiltämme mitä työ vaatii ja kenelle se sopii. Tutustu blogistamme lisää.
Home of happy integration consultants (Finnish)
HiQn integraatioyksikkö koostuu noin 60:stä asiantuntijasta. Tutustu mikä on integraatioyksikkömme hyvän hengen ”salaisuus”.
Get to know Frends Operations team (Finnish)
Haluaisitko kurkata, millaista on Frends Operations -tiimin arki ja mitä kaikkea tiimissä pääsee tekemään? Tutustu blogista lisää.
HiQ Stage - Lauri Toivanen designs integrations for Aalto University with the team
Aalto University wants speed and streamlining to advanced integrations - Lauri makes them true with HiQ's integration platform FRENDS and his team.
HiQ Stage - Lähitaksi needed simplicity to their ordering system – Hannu and the project team rose to the occasion
Meet Hannu Juottonen, the integration architect responsible for the design and implementation of integrations and API-interfaces used by Lähtitaksi’s new “Taksini” app.
Contact

Contact for more information