6 verkkokauppatarvetta, 6 ratkaisua: miksi Shopify sopii myös sinulle?
Shopify tunnetaan yhtenä maailman suosituimmista verkkokauppa-alustoista, mutta sopiiko se juuri sinun tarpeisiisi? HiQ:n Head of Digital Commerce Samu Tapanen käy läpi kuusi erilaista tilannetta ja niihin sopivat ratkaisut.
SaaS-pohjainen Shopify on monipuolinen alusta erilaisiin verkkokauppatarpeisiin, lähtien varovaisesta uuden idean kokeilusta ja päättyen kunnianhimoiseen kansainväliseen kasvuun. Shopify onkin listattu Gartnerin Magic Quardant alustavertailussa ’leader’-asemaan.
HiQ:n Head of Digital Commerce Samu Tapanen esittelee tavanomaisia tilanteita verkkokauppatoiminnan aloittamisessa ja kasvattamisessa, ja miten Shopify sopii niihin.
Tilanne 1
Uuden verkkokauppakonseptin kokeilu. Yritys haluaa testata uutta verkkokauppakonseptia ilman suuria alkuinvestointeja.
Uusien ideoiden ja markkinoiden potentiaalin testaaminen edellyttää alustoilta nopeaa käyttöönottoa, kustannustehokkuutta ja joustavuutta, jotta konseptia voi kehittää kokeiluvaiheen aikana. Shopify ei ole turhaan yksi maailman suosituimmista kevyistä verkkokaupparatkaisuista. SaaS-pohjaisuuden ansiosta kaupankäynnin voi aloittaa nopeasti ja pienillä kustannuksilla, ja jos kokeilu osoittautuu menestykseksi, alusta on helposti skaalattavissa.
Tilanne 2
Fyysisen myymälän laajentaminen verkkoon. Perinteinen kivijalkamyymälä haluaa laajentaa myyntiään verkkoon tavoittaakseen laajemman asiakaskunnan.
Fyysisen liiketoiminnan siirtäminen myös verkkoon edellyttää, että kivijalan ja verkon toiminnot yhdistyvät saumattomasti. Shopify tarjoaa kaikki tarvittavat työkalut verkkokaupan perustamiseen ja hallintaan. Lisäksi sen verkoston valtavalla lisäosien valikoimalla on mahdollista laajentaa toteutusta tarpeen mukaan. Yrityskoolla ei ole väliä, sillä erilaisten lisenssien ansiosta se skaalautuu loistavasti isojenkin yritysten tarpeisiin.
Tilanne 3
Monikanavainen myynti. Yritys haluaa myydä tuotteitaan useissa eri kanavissa, kuten verkkosivustolla, sosiaalisessa mediassa ja markkinapaikoilla.
Monikanavaisuus ei ole enää vain nice-to-have-ominaisuus, vaan asiakkaiden vakiintunut odotus. Shopify on yksi esimerkki alustoista, jotka tukevat monikanavaista myyntiä. Sen avulla tuotteita voi myydä sekä suoraan verkkokaupassa että integroidusti tuoteupotuksina sosiaalisen median alustoilla ja muilla markkinapaikoilla.
Tilanne 4
Pop-up-myymälän avaaminen. Yritys haluaa avata pop-up-myymälän sesonkiaikana tai erityistapahtumassa.
Pop-up-myymälät tavoittavat asiakkaita nopeasti ja joustavasti, jolloin myyntijärjestelmän joustavuus ja yhteensopivuus verkkokaupan kanssa on usein ratkaisevassa roolissa. Yhtenäinen ja vaivaton ostokokemus paitsi edistää myyntiä, myös parantaa asiakaskokemusta. Shopify POS -järjestelmä tukee fyysisten myymälöiden myyntiä, mutta tukee myös saumatonta myyntiä verkon ja fyysisen myymälän välillä.
Tilanne 5
Kustannustehokas aloitus. Pieni yritys tai yksinyrittäjä haluaa aloittaa verkkokaupan matalalla kynnyksellä ja kustannuksilla.
Pienyritykset ja yksinyrittäjät etsivät usein tapoja aloittaa verkkokauppa ilman suuria alkuinvestointeja, joten kustannustehokkuus ja helppokäyttöisyys ovat avainroolissa. Monipuolisuus ja helppokäyttöisyys erottaa Shopifyn kilpailijoistaan, sillä sen tarjoamat suunnitelmat ovat paitsi edullisia, myös räätälöitävissä monin eri tavoin ilman tarvetta koodaustaidoille.
Tilanne 6
Kansainvälinen laajentuminen. Yritys haluaa laajentaa toimintaansa kansainvälisille markkinoille ja tarvitsee alustan, joka tukee useita kieliä ja valuuttoja.
Kansainvälisille markkinoille laajentuminen, lokalisoitujen kauppojen luominen ja niiden keskitetty hallinta edellyttävät verkkokauppa-alustalta uudenlaisia ominaisuuksia. Shopifyn Advanced ja Plus-suunnitelmat tarjoavat työkaluja esimerkiksi nopeaan ja turvalliseen maksuliikenteeseen, sillä se integroituu helposti tunnettuihin ja luotettaviin maksupalveluntarjoajiin, kuten NETS, Paytrail, Klarna ja Stripe. Shopify sisältää myös kattavan teknisen dokumentaation, joka takaa kehityksen ilman toimittajalukkoa.
Huolellinen suunnittelu tukee liiketoiminnan kasvua
Shopify tunnetaan helppokäyttöisyydestään, mutta sen käyttöön liittyy myös asioita, jotka on hyvä ottaa huomioon pitkän aikavälin suunnittelussa.
Esimerkiksi oikean lisenssin ja tarpeisiin sopivien ominaisuuksien valinta voi vaikuttaa merkittävästi verkkokaupan toimintaan ja kustannustehokkuuteen. Vaikka transaktiokohtaisten kulujen erot lisenssien välillä ovat yleensä pieniä, suurempien myyntivolyymien kohdalla juoksevista kuluista voi muodostua merkittävä kustannustekijä.
Verkkokaupan suunnittelussa kannattaa pohtia sekä sen nykyistä tilaa että pitkän aikavälin tavoitteita. Mitä huolellisemmin ja suunnitellummin työkalut ja ratkaisut valitaan, sitä paremmin ne tukevat skaalautumista ja liiketoiminnan kasvua.
HiQ on virallinen Shopify-kumppani. Siksi osaamme huomioida yritysten yksilölliset tarpeet ja tavoitteet ratkaisujen valinnassa. Ota yhteyttä, niin kartoitamme sinulle sopivimmat vaihtoehdot.