Tekoäly tietää, mitä tarvitset, ja tilaa sen puolestasi – näin ostaminen muuttuu

Tekoäly on yhä ratkaisevammassa osassa siinä, mikä saa näkyvyyttä hakutuloksissa – brändin ja avainsanojen sijaan jatkossa ratkaisevat hyperlokaalit parametrit ja kuluttajan yksilölliset tarpeet.

Kuvittele, että tekoäly, kuten ChatGPT tai muu AI-assistentti, auttaa valitsemaan, mitkä sisällöt, tuotteet, yritykset ja brändit päätät hankkia. Se ei ole scifi-elokuvaa, sillä elämme jo ostamisen muutoksen ensimmäistä vaihetta.

”Ensin tekoäly vaikuttaa siihen, mikä nousee näkyviin hakutuloksissa. Seuraavaksi se kysyy, saako se tilata aiemmin ostetut tai tykätyt tuotteet automaattisesti uudelleen. Kolmannessa vaiheessa tekoäly kilpailuttaa tuotteet käyttäjän määrittelemien parametrien perusteella ja tekee tilauksen itsenäisesti”, kertoo Jonas Pomoell, HiQ:n AI Lead Consultant.

Muutosten seurauksena kilpailuttamisen kriteeristö monipuolistuu, vahvojen brändien painoarvo voi laimentua, ja hakutuloksiin saattaa muodostua tilaa pienemmille ja tuntemattomammille toimijoille.

Adieu avainsanat, terve hyperlokaalit parametrit ja huippuunsa personoidut tuotesuositukset

Hakukoneoptimoinnissa (SEO) yrityksen näkyvyyttä ja löydettävyyttä pyritään ohjaamaan avainsanoilla niin, että oma yritys nousee aina tulosten kärkeen.

“Avainsanat eivät riitä tekoälyn suosioon pääsemiseksi. Jatkossa tuotesuositukset ja ostopäätökset perustuvat yhä suurempaan määrään parametreja, jotka ovat sekä entistä personoidumpia että hyperlokaaleja”, Pomoell kertoo.

Kun kuluttaja etsii esimerkiksi hinta-laatusuhteeltaan parasta polkupyörää, tavallisesti hän arvioi vaihtoehtoja tuotearvioiden, kommenttien, palautustilastojen, omien mieltymysten sekä brändimielikuvien perusteella. Tekoäly suoraviivaistaa päätöksen tekemistä.

”Tekoäly analysoi valtavan määrä dataa ja voi jatkossa kilpailuttaa pelkän hinnan sijaan vaikkapa tuotteen eettisyyttä, kotimaisuutta tai tehokkuutta. Se ei ole ihmisen tapaan altis brändimielikuville ja tunteille, joten tuotesuosituksista voi tulla objektiivisempia.”

Ennen kuin tekoälyratkaisut kaupallistuvat, ne voivatkin olla nykyistä huomattavasti demokraattisempia ja kohdennetumpia. Hakutulosten huipulle ei aina pääse rahalla, ja tuloksissa näkyvyyttä saavat myös verrattain tuntemattomat ja paikalliset toimijat tai pienvalmistajien tuotteet.

”Se muuttaa myynnin ja markkinoinnin argumentteja, ja vaikuttaa laajasti myös perinteisiin brändipohjaisiin liiketoimintamalleihin. Jos yrityksen markkina on rakennettu tuoteominaisuuksien sijaan puhtaasti brändi-identiteetin päälle, sen asema voi horjua.”

“Kuten kaikki muukin tekoälyaikakaudella, ostamisen muutos on valtavan nopea, ja kaupallisuus tulee olemaan merkittävä osa sitä. Esimerkiksi Perplexity on jo ilmoittanut olevansa kaupallinen tekoälyhakukone”, Pomoell kertoo.

Keskustelu tekoälyn kanssa korvaa perinteiset tuotehaut

Kun ostamisen tavat ja myyntikanavat monipuolistuvat, kauppaa ei välttämättä tehdä enää pelkästään yrityksen omalla alustalla. Tuotteiden löydettävyys muuttuu myös verkkokauppojen sisällä, kun myyntialusta voi päivittää tuotesuosituksia dynaamisesti ja tarjota pikkutarkkoihinkin kriteereihin sopivat vaihtoehdot.

”Interaktiot muuttuvat yhden avainsanan hauista keskusteluksi tekoälyn kanssa. Kuluttaja voi tarkentaa toiveitaan, kuten pyytää suosituksia vain tiettyyn maastoon sopivista pyöristä, jotka ovat väriltään punaisia ja lisäksi mitoitettuja tietyn ikäiselle tai pituiselle henkilölle”, Pomoell kertoo.

Automaatiotason kehittyessä tekoäly voi kilpailuttaa tuotteita kuluttajan aiempien suosikkien ja henkilökohtaisten mieltymysten perusteella ja tehdä itsenäisesti tilauksia, joihin se valikoi tuotteet mahdollisimman hyvän hinnan ja muiden parametrien perusteella.

Keskustelupohjaiset ratkaisut asiakaskokemuksen ja myynnin avuksi

Vuosi 2024 toi tullessaan informaatiosisällön tuottamisen käyttäjälle etsittävänä ja keskustelevana kokonaisuutena. Parhaimmillaan tekoälyteknologia tekee jopa osan myyjän työstä, sillä se voi kartoittaa tarpeita virtuaalisesti asiakkaan omilla sanoilla.

“Kun käyttäjä löytää nimenomaan itselleen tarpeellisimmat tekijät ilman listojen selailua tai kuvausten kahlaamista, yksityiskohtiin päästään kiinni aivan eri tarkkuudella kuin ennen”, Pomoell toteaa.

Keskustelevat käyttöliittymät ovat erittäin tehokkaita sekä palveluvalikoiman läpikäynnissä että löytämään asiakkaalle relevantin tiedon, ja muun muassa niissä HiQ voi olla avuksi.

“Voimme esimerkiksi tuoda suoraan verkkokauppoihin tai palvelutarjoamaan tapoja tehdä keskustelevaa vertailua tuotteista ja tarpeista.”

Lisää aiheesta:

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä

Klikkaamalla ’Lähetä’, annat meille luvan ottaa sinuun yhteyttä tuotteisiimme ja palveluihimme liittyen. Voit perua antamasi luvan milloin tahansa. Löydät lisää tietoa tietosuojaselosteestamme.

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.