Verkkokaupan seuraava vallankumous: koneasiakkaat astuvat peliin
Tekoäly on nousemassa ostamisen ja myymisen keskiöön. Teknologinen kehitys muuttaa perustavanlaatuisesti ostopäätösten logiikkaa ja haastaa perinteiset tavat tavoittaa asiakkaita.
Teknologinen kehitys ja tekoäly tuovat kaupankäyntiin valtavia uusia mahdollisuuksia, mutta mahdollisuuksien hyödyntäminen vaatii rohkeutta kokeilla ja lähteä liikkeelle ajoissa.
Tekoälyn kehitys tuo mukanaan koneasiakkaat (machine customers) – tekoälypohjaiset toimijat, jotka analysoivat dataa, vertailevat tuotteita ja tekevät päätöksiä käyttäjien puolesta. Näiden agenttien avulla ostaminen muuttuu entistä objektiivisemmaksi ja kattavammaksi.
Esimerkiksi Walmart ja Amazon hyödyntävät jo nyt tekoälyä ohjatakseen asiakkaita heidän tarpeisiinsa sopivien tuotteiden pariin. Meta on puolestaan investoinut tekoälyratkaisuihin, jotka auttavat käyttäjiä tekemään ostopäätöksiä henkilökohtaisiin tarpeisiin perustuen. Pelkästään ChatGPT:llä on yli 300 miljoonaa viikoittaista käyttäjää, jotka tekevät sen avulla päätöksiä tuotteista ja palveluista.
Teknologiaan keskittynyt tutkimus- ja konsultointiyhtiö Gartner ennustaa, että koneasiakkaat ovat yksi kuluvan vuosikymmenen suurimmista uusista kasvumahdollisuuksista. Teknologisen kehityksen mahdollistamat koneasiakkaat saattavat merkitä jopa suurempaa murrosta kaupalle kuin verkkokaupan synty aikanaan oli.
Näin pääset alkuun
Vaikka tekoälypohjaisen kaupankäynnin vaikutukset ovat vasta alussa, nyt on oikea aika aloittaa oman toiminnan kehittäminen. Ensimmäisiä konkreettisia askeleita yrityksille voivat olla:
- Sisällön optimointi tekoälyä varten: Tuota sisältöä, joka löytyy tekoälyhakukoneiden kautta. Tämä saattaa tarkoittaa, että tuote- ja palvelutiedot on tarjottava helposti luettavassa ja dataohjautuvassa muodossa.
- Analytiikan kehittäminen: Ala seurata ja mitata, kuinka paljon liikennettä tulee jo nyt tekoälyjen generoimana verrattuna perinteiseen SEO:hon. Tämä vaatii analyyttistä data-arkkitehtuuria ja uusien mittareiden käyttöä.
- Pilotointien käynnistäminen: Kokeile pienimuotoisesti erilaisia tekoälypohjaisia ratkaisuja, jotta voit oppia ja sopeutua tulevaisuuden vaatimuksiin.
Tekoälyagentit avaavat mahdollisuuksia pienemmille brändeille
Gartnerin mukaan itsenäiset koneasiakkaat yleistyvät vuoteen 2029 mennessä, jolloin tekoälyagentit voivat tehdä itsenäisiä ostopäätöksiä käyttäjän puolesta. Tämä tulee kaventamaan suurten brändien etulyöntiasemaa. Pienemmille ja paikallisille toimijoille avautuu uusia mahdollisuuksia.
Jotta yritys voi menestyä tässä murroksessa, sen on kehitettävä joustava IT-infra, esimerkiksi API-rajapintojen avulla ja otettava käyttöön uusia liiketoimintamalleja, jotka vastaavat tekoälyn muuttamaan asiakaskäyttäytymiseen.
Mutta ennen kaikkea sen on ryhdyttävä toimeen. Kaupankäynnin murrosvaiheessa suurin riski on toimimattomuus. Nyt on aika luoda skenaarioita siitä, mitä tämä kehitys tarkoittaa omalle liiketoiminnalle, ja lähteä liikkeelle – vaikka pienilläkin kokeiluilla.
Tekoäly ei vain muuta kaupankäynnin logiikkaa. Se myös antaa mahdollisuuden niille, jotka uskaltavat toimia ajoissa.