Kenen tuotteita tekoäly suosittelee? Tämä verkkokauppiaan tulee tietää ostamisten tekoälymurroksesta


Kun kuluttaja voi kertoa tarpeensa tekoälylle tuhansilla eri tavoilla, perinteisestä tuotehausta ja käyttöliittymästä siirrytään monikanavaiseen, lukemattomien parametrien malliin. Mitä ilmiö tarkoittaa verkkokaupoille, ja kuinka siihen voi varautua?

Kuluttajien tarpeiden muuttumisessa ei ole mitään uutta, mutta niihin reagoivissa teknologioissa on: Gartner ennustaa, että viiden vuoden sisällä jopa puolet verkko-ostoksista on koneiden tekemiä.

Lähitulevaisuudessa tuotehaut perustuvat yhä enemmän vapaamuotoiseen keskusteluun tekoälyn kanssa, mikä auttaa kuluttajia tuotteiden löytämisessä.

”Vapaamuotoisiin tuotehakuihin voi vaivatta sisällyttää lukuisia henkilökohtaisia arvoja, mieltymyksiä tai vaikkapa sairaudesta johtuvia erityistarpeita. Hakutuloksiin valikoituu kuluttajalle täsmälleen sopivat tuotteet ilman, että niitä valmistetaan mittatilauksena”, kertoo Jonas Pomoell, HiQ:n johtava tekoälykonsultti.

Ostamisen murros tuo mukanaan koneasiakkaat (machine customer), jotka voivat jatkossa kilpailuttaa tuotteita ja tehdä ostoksia itsenäisesti hyperpersonoitujen kriteerien perusteella. Kuluttaja saa yhä joustavammat tuotehaut, verkkokauppias parannettua asiakaskokemusta.

Tuloksena tuotteiden kilpailuttamisesta, löytämisestä ja tarvekartoituksesta tulee merkittävästi helpompaa. Samalla verkkokauppiaiden on kuitenkin varauduttava luokkien, käyttöliittymien ja liiketoimintamahdollisuuksien räjähdysmäiseen kasvuun.

Kun sana on vapaa, tuotehakujen parametrit ja luokat loikkaavat kahdesta kahteensataan

Kuluttajan näkökulmasta hyperpersonointi tarkoittaa, että tekoälyn kanssa voi käydä vapaata keskustelua. Iän, pituuden tai hinnan kaltaisten tarkkojen määreiden listaamisen sijaan kuluttaja voi kuvata tarpeen tai tietyn käyttötilanteen omin sanoin.

Kauppiaille muutos on vähintään yhtä mullistava. Tuotehauissa on totuttu käyttämään tiettyjä avainsanoja kuvaamaan tarvetta, mutta perinteisesti määriteltyjen parametrien ja varmojen luokkien määrä voi kasvaa räjähdysmäisesti muutamasta satoihin.

“Esimerkiksi lastenvaatekaupassa ikä on keskeinen ostokriteeri. Kun kuluttaja voikin muotoilla haun vapaasti, hakutulosten käsittely monimutkaistuu: yksi mainitsee inhokkivärinsä, toinen kuvailee kuraisen leikkipuiston ja kolmas liittää referenssikuvan haluamastaan designista. Selkeiden ja keskenään samanlaisten hakutermien sijaan käsiteltäväksi tulee valtava määrä monimuotoista tekstiä”, Samu Tapanen, HiQ:n Head of Digital Commerce, kuvailee muutosta.

Vaikka tekoäly ei välttämättä tee myymisestä halvempaa, vaikuttavuutta se lisää varmasti.

Hyperyksityiskohtaiset haut vaativat entistä rikkaampaa tuotetietoa

Tuotteiden löydettävyyden ja hakutoimintojen kehittäminen tarjoavat loistavan mahdollisuuden erottautua kilpailijoista. Asiakaskokemuksen parantamisen lisäksi ne ovat kriittisiä erityisesti kilpailluilla aloilla, kuten kuluttajaelektroniikassa, jossa tuotteiden näkyvyys ja löydettävyys vaikuttavat suoraan myyntiin.

Jotta tekoäly osaa ja voi vastata kuluttajien monimutkaistuviin hakuihin, sen käyttöön on tarjottava aiempaa kattavampia ja tarkempia kuvaustietoja.

”Suomalaisille tyypillinen niukkasanaisuus ei enää riitä verkkokaupoilla. Esimerkiksi sohvaa etsivälle kuluttajalle voi olla tärkeää saada näytille vaihtoehtoja, joiden alle mahtuu 13,5 cm korkea robotti-imuri. Tekoäly pystyy siihen, jos tuotetiedot sohvan jalkojen korkeudesta ovat riittävän tarkat”, Jonas Pomoell kertoo.

Tuotekuvausten ja attribuuttien rikastaminen ei ole vain satsaus tulevaisuuden tekoälyavusteiseen ostamiseen, vaan tukee myös nykyistä monikanavaista kaupankäyntiä.

”Elämme siirtymävaihetta, jossa toinen jalka on älykkäiden koneostajien puolella, mutta perinteiset hakumenetelmät ovat yhä käytössä. Mitä enemmän BIM-attribuutteja tai tarkkoja tuotetietoja on, sitä helpommin tuotteet löytyvät myös perinteisemmissä hakukoneissa”, toteaa Samu Tapanen.

Arvokkaita oivalluksia voi syntyä jo siitä, että tunnistaa, kuinka paljon liikennettä verkkokauppa saa esimerkiksi ChatGPT:n kautta, ja reagoi siihen.

Monikanavaisuutta janoavat kuluttajat kasvattavat käyttöliittymien määrää

Kaipaamme jatkuvasti interaktiivisempia ja personoidumpia ostokokemuksia. Koska tekoäly ei ole sidottu yhteen käyttöliittymään, se mukautuu notkeasti eri tarkoituksiin.

”Puhekäyttöliittymä sallii ostamisen ilman graafista näkymää. Yhdysvaltalaisen teknologiajätti Amazonin suosittu Alexa voi vaikkapa tilata pizzan pelkällä äänikomennolla. Samoin tekoäly voi tehdä puhelinpalvelusta kustannustehokkaamman, jos puheluihin vastaa ihmisen sijaan tekoäly”, Tapanen kertoo.

Vaikka tekoäly ei välttämättä tee myymisestä halvempaa, vaikuttavuutta se lisää varmasti. Mitä paremman asiakaskokemuksen ja helpommin löydettävät tuotteet verkkokauppa tarjoaa, sitä selvemmin ne näkyvät suurempina tuotekoreina, kasvavina haku- ja katselumäärinä sekä pidempinä viipymisaikoina sivustolla – ja lopulta myös kasvavana myyntinä.

Gartner kertoo, että monikanavaisuuden lisäksi kuluttajat arvostavat myös yhä enemmän laatupohjaista ja eettistä ostamista. Trendi näkyy kasvavana tiedonjanona ennen ostopäätöksen tekoa.

“Siihen esimerkiksi live shopping-ilmiö on pyrkinyt vastaamaan. Tulevaisuudessa saatamme nähdä täysin AI-generoituja live shopping-tapahtumia, joissa kuluttaja saa tarkkoja, reaaliaikaisia tuotetietoja AI-esittäjältä.”

Hei kauppias, edessäsi on valintoja! Uusi ostokäyttäytyminen luo uusia liiketoimintamalleja

Monikanavaisuus, hyperpersonointi ja tarvekartoituksen vapaamuotoisuus luovat täysin uusia liiketoimintamalleja ja -mahdollisuuksia. Pistemäisten verkkokauppakäyntien sijaan ostopäätökset tehdään entistä monikanavaisemmin: kuluttaja voi selata verkkosivuja, käydä liikkeessä kokeilemassa tuotetta, jututtaa myyjää ja kysyä suosituksia verkostoiltaan ennen ostamista.

“Verkkokauppaa ei voi enää ajatella vain perinteisten käyttöliittymien kautta, sillä tulevaisuudessa kauppaa voidaan käydä suoraan Perplexityn kaltaisten AI-alustojen läpi. Arvokkaita oivalluksia voi syntyä jo siitä, että tunnistaa, kuinka paljon liikennettä verkkokauppa saa esimerkiksi ChatGPT:n kautta, ja reagoi siihen.”

Oma verkkokauppastrategia kannattaakin valita huolella esimerkiksi sen mukaan, onko verkkokauppa strategisesti keskeinen ostamisen alusta ja voiko sillä tarjota kuluttajille elämyksiä ja lisäarvoa. Valinnassa ei ole enää kyse vain teknologiasta: se on liiketoimintapäätös, joka määrittää, missä ja miten asiakkaat löytävät ja ostavat tuotteita.

Näin valmistaudut ostamisen tekoälymurrokseen

1: Kokeile tekoälyä rohkeasti – avainroolissa haku.

Vaikka tekoäly voi auttaa esimerkiksi tuotedatan generoinnissa, tuotepäälliköiden tukena, analytiikassa ja sisällöntuotannossa, sen merkitys korostuu erityisesti hauissa – esimerkiksi tuotehaun optimointi koneasiakkaan luettavaksi rakentaa pohjaa yleistyville tekoälytyökaluille. Siinä myös HiQ on vahvoilla.

2: Mieti, miten perustaisit yrityksesi tänään – ilman vanhoja rajoitteita.

Vakiintuneiden toimintamallien kyseenalaistaminen on vaikeaa, sillä olemme tottuneet rakentamaan prosesseja ihmisten ehdoilla ja perinteisiin nojaten. Ihmisten rajoitteista riippumaton tekoäly mahdollistaa kuitenkin aivan uusia tapoja toimia. Jos perustaisit yrityksesi juuri nyt, millaisia asioita tekisit toisin?

3. Työnnä toinen jalka AI-oven väliin – kasvata kuvausdatan ja tuotetietojen määrää.

Yhden sanan tuotetiedot eivät riitä ruokkimaan kuluttajien tiedonnälkää ja vapaamuotoisiksi muuttuvia tuotehakuja. Laadukas, kattava tuotetieto ja attribuutit eivät ainoastaan tue AI-valmiuksia, vaan myös parantavat löydettävyyttä perinteisissä hakukoneissa.

Olet juuri lukenut toisen osan machine customer-ilmiötä käsittelevästä juttusarjastamme. Tutustu myös ensimmäiseen osaan: ”Tekoäly tietää, mitä tarvitset, ja tilaa sen puolestasi – näin ostaminen muuttuu”

Lisää aiheesta:

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä

Klikkaamalla ’Lähetä’, annat meille luvan ottaa sinuun yhteyttä tuotteisiimme ja palveluihimme liittyen. Voit perua antamasi luvan milloin tahansa. Löydät lisää tietoa tietosuojaselosteestamme.

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.