Case XamkElvytyksen opettelua virtuaalitodellisuudessa
HiQ rakensi Xamkille pelin, jolla opetellaan hengenpelastusta virtuaalitodellisuudessa ja madalletaan kynnystä defibrillaattorin käyttöönottoon.
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, Xamk harjoittaa vahvaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaa, jonka tavoitteena on tuottaa tietoa ja ratkaisuja yritysten ja työelämän tarpeisiin. Xamkin visio on uudistaa Kaakkois-Suomen elinvoimaisuus vuoteen 2030 mennessä.
Yksi TKI-toiminnan keskeisistä kulmakivistä on ihminen ja käyttäjälähtöisyys, jolla Xamk pyrkii parantamaan yritysten ja yhteisöjen käyttäjäkokemuksia ja ihmisten hyvinvointia hyödyntämällä digitaalisia palveluja.
Suosittelisin HiQ:ta kumppanina minä päivänä tahansa. Hiqlaiset ovat osaavia ammattilaisia, joiden kanssa asioista voi puhua suoraan.
Inka Vanhanen, palveluidenhallinnan asiantuntija, Xamk
Tavoite: VR-laseilla toimiva mikrokurssi laajalle yleisölle
Xamk pyrkii tarjoamaan elinikäiseen oppimiseen nopeita ja käteviä tapoja uusien taitojen oppimiseen. Syksyllä 2023 Xamk halusi luoda virtuaalista todellisuutta hyödyntävän tuotteen. Tavoitteena oli kehittää pedagogisesti laajalle yleisölle toimiva tuote, jota käytetään VR-laseilla.
Kilpailutuksen tuloksena kumppaniksi valittiin HiQ*, joka ymmärsi parhaiten tuotteen pedagogisen ytimen. Projektin edetessä tarve selkeytyi ja syntyi idea ohjelmasta, jossa hengenpelastusta harjoitellaan VR-lasit silmillä.
Defibrillaattori eli sydäniskuri on laite, joka pyrkii palauttamaan sydämen normaalin rytmin sydänkohtauksen sattuessa. Se on suunniteltu kaikkien käyttöön ja sisältää sisäänrakennetun elvytyspalautejärjestelmän, joka auttaa elvyttäjää suorittamaan tehokasta paineluelvytystä. Käyttö ei vaadi erillistä koulutusta, mutta kokemattomalle laitteen käyttö voi olla pelottavaa.
“HiQ ymmärsi, että defibrillaattorin käyttöä varten tulisi suunnitella selkeä harjoitus, joka helpottaa laitteen käyttöönottoa kriittisissä tilanteissa. He tunnistivat laajan markkinapotentiaalin ja kohderyhmän, sillä elvytys on hyödyllinen kansalaistaito kaikille, riippumatta ammatista tai koulutustaustasta,” kuvailee Inka Vanhanen, Xamkin palveluidenhallinnan asiantuntija.
Ratkaisu: VR-defribrillaattori elvytystaitojen harjoitteluun
Projekti lähti vauhdikkaasti liikkeelle. Sujuvien sopimuskeskustelujen jälkeen hanke aikataulutettiin, ja tammikuussa 2024 HiQ:n kehitystiimi saapui Mikkeliin hakemaan välineitä ja tutustumaan tilaan, johon 5G-mökki VR-lasien käyttöä varten oli rakennettu.
Suunnitteluvaiheen alkumetreillä HiQ vieraili Xamkin Kotkan tiloissa testaamassa defribrillaattoria. Opettajilta he saivat tietoa haasteista, joita laitteiden käyttäminen aiheuttaa. Yksi merkittävistä opeista oli ymmärrys siitä, että ihmisillä on irrationaalista pelkoa laitteen käytöstä.
“Alkuperäinen visiomme tarkentui tässä vaiheessa, ja HiQ pystyi perustelemaan meille, miksi suunnittelua tuli toteuttaa eri tavalla kuin olimme alun perin kuvitelleet. Oli vaikuttavaa, kuinka he pystyivät hyödyntämään saamaansa koulutusta ja kertomaan meille, mitä hyvä tuotteen tekeminen vaatii,” kertoo Vanhanen.
Ohjelmalla harjoittelu tapahtuu 5G-mökissä, jossa käyttäjällä on VR-lasit silmillä. Tuotteen ideana on pelillistää oppimiskokemusta juuri sen verran, että pelaaja pysyy motivoituneena. Ohjelmassa elvytetään androgyynistä hahmoa oikean ihmisen sijaan, jotta kokemus ei olisi liian realistinen. Turha stressi vaikuttaisi negatiivisesti oppimiskokemukseen.
Harjoitus alkaa siitä, kun käyttäjä näkee maassa elottoman hahmon, tarkistaa tämän tilan ja ryhtyy toimeen etsimällä seinältä defibrillaattorin. Käyttäjän tehtävänä on tarttua defibrillaattoriin ja valmistella se käyttöä varten. Ohjeiden mukaan toimimalla pelaaja suorittaa elvytyksen, ja harjoitus päättyy, kun elvytys on suoritettu onnistuneesti.
“Kun harjoitus käynnistetään, toimenpiteet on suoritettava tietyssä järjestyksessä onnistumisen varmistamiseksi. Päätimme yhdessä HiQ:n kanssa jättää pelistä pois kilpailulliset elementit, vilkkuvat valot ja kaoottiset äänet, jotka voisivat lisätä stressiä. Halusimme luoda mahdollisimman yksinkertaisen tuotteen, joka keskittyy defibrillaattorin käytön opetteluun kliinisessä ympäristössä,” Vanhanen kertoo.
Tulokset: Tarkoituksenmukainen tuote, sovitussa aikataulussa ja budjetissa
Xamk arvioi projektin onnistuneeksi, sillä lopputuloksena syntyi korkeakoulun brändin mukainen ja tarkoituksenmukainen tuote. Noin neljä kuukautta kestänyt projekti pysyi sekä aikataulussaan että budjetissaan.
”Suosittelisin HiQ:ta kumppanina minä päivänä tahansa. Hiqlaiset ovat osaavia ammattilaisia, joiden kanssa asioista voi puhua suoraan. Viestintä heidän kanssaan on ollut uskomattoman helppoa, selkeää ja tehokasta. Osa palavereista voitiin jopa jättää pitämättä, koska niitä ei tarvittu,” kertoo Vanhanen.
Vanhanen kehuu erityisesti HiQ:n kykyä omaksua uutta hengenpelastukseen liittyvää ammattitaitoa ja hyödyntää sitä pedagogisen tuotteen luomisessa. HiQ osasi ohjata tuotteen suunnittelua siten, että Xamk sai juuri tarpeisiinsa sopivan tuotteen, josta kaikki ylimääräinen oli karsittu pois. HiQ onnistui tunnistamaan projektin keskeisimmän haasteen, eli sen, kuinka ihmiset eivät uskalla ottaa defibrillaattoria käyttöön.
Tuote keskittyi ratkaisemaan haastetta harhautumatta sivupoluille. Virtuaalitodellisuudessa tapahtuva opetus ei ole itseisarvo, vaan sen tulee palvella tarkoitustaan.
“Saimme tuotteen, joka toimii juuri kuten halusimme. HiQ:n kanssa työskentely ja palautteenanto oli todella luontevaa, ja teimmekin pieniä muokkauksia ensimmäisten konseptikuvien jälkeen. Kaikki projektin vaiheet sopimusneuvotteluista suunnitteluun, koodaukseen ja testaukseen etenivät suoraviivaisesti, ja olemme erittäin tyytyväisiä lopputulokseen.”
Yhteistyö pähkinänkuoressa
- Ohjelma VR-laseilla elvytystaitojen opetteluun
- Tehokas työskentely ja viestintä – ei turhia palavereita
- 4 kuukauden projekti aikataulussa ja budjetissa
- Tuote opettaa tärkeää kansalaistaitoa ja madaltaa kynnystä defibrillaattorin käyttöön
*Projekti toteutettiin yhdessä Great Apesin kanssa, joka on osa HiQ:ta.