Mitä datakultakaivokset, tekoälyn demokratisointi ja “älykkyyden valmistaminen” tarkoittavat liiketoiminnalle? Kuusi vinkkiä tekoälyn strategiseen käyttöönottoon.
Harvat aiheet herättävät teknologiamaailmassa yhtä paljon huomiota ja innostusta kuin tekoäly (AI) ja sen alalaji, generatiivinen AI (GenAI). NVIDIA GTC-konferenssissa NVIDIA:n toimitusjohtaja Jensen Huang ja Databricksin toimitusjohtaja Ali Ghodsi valottivat näiden teknologioiden potentiaalia. Kokosimme yhteen muutamia puheen kohokohtia sekä asiantuntijamme Shahin Atain, HiQ:n Ruotsin tekoälyjohtajan ajatuksia.
Jensen Huangin kuvaus yritysten omista tiedoista kultakaivoksena resonoi vahvasti monissa hallituksen kokouksissa ja mediassa käydyissä keskusteluissa. Jokaisella yrityksellä sen koosta tai toimialasta riippumatta on hallussaan valtava määrä vuosien aikana kertynyttä dataa. Kuitenkin kyky muuttaa datamassa merkitykselliseksi on ollut mahdollista vasta hyvin vähän aikaa.
Edistyneiden tekoäly- ja koneoppimisteknologioiden (ML) käyttöönotto viimeisen vuosikymmenen aikana on muuttanut paradigmaa. Nyt yrityksillä on välineet sukeltaa syvälle dataansa ja löytää trendejä ja oivalluksia, jotka olivat aiemmin näkymättömiä. Mukavan bonuksen sijaan tästä kyvykkyydestä on tulossa kriittinen tekijä kilpailukyvyn ylläpitämisessä yhä enemmän dataan perustuvilla markkinoilla.
Yksi tekoälykentän jännittävimmistä kehityksistä on avoimen lähdekoodin mallien yleistyminen. Llama 3:n kaltaiset työkalut ja esimerkiksi Databricksin tekemät panostukset tekevät tekoälystä aiempaa helpommin saavutettavaa. Demokratisointi antaa vauhtia maailmanlaajuiselle liikkeelle, jossa kaiken kokoiset yritykset voivat hyödyntää tekoälyä.
"Olemme todella innoissamme tästä kehityksestä. Tekoälyn ei pitäisi olla vain teknologiayritysten tai suurten T&K-budjettien yritysten yksinoikeus. Jokaisella yrityksellä pitäisi olla mahdollisuus hyödyntää tekoälyä toimintojensa, asiakaskokemusten ja innovaatioiden ajamiseksi. Jokaisen yrityksen pitäisi olla valppaana ja miettiä, mistä aloittaa", sanoo Shahin Atai, HiQ Swedenin tekoälyjohtaja.
Ehkä yksi Huangin näkemyksellisimmistä ajatuksista oli ennuste siitä, kuinka jokaisesta yrityksestä tulee "älykkyyden valmistaja". Ajatus edustaa perustavanlaatuista muutosta tavoissa, joilla yritykset toimivat ja luovat arvoa.
Uudessa paradigmassa yritykset eivät ole vain tuotteiden tai palveluiden tuottajia, vaan niistä tulee myös "älykkyyden tuottajia". Hyödyntämällä tekoälyä datan käsittelyssä ja jalostamisessa yritykset pystyvät tuottamaan tietoa, joka ohjaa päätöksentekoa, parantaa tuotteita ja palveluita sekä mahdollistaa uusien innovaatioiden ja olemassa olevan tarjonnan uudelleenpakkaamisen.
HiQ:lla AI-trendit näkyvät myös käytännössä, kun työskentelemme asiakkaidemme kanssa.
1. Datakompleksisuus: Monet asiakkaistamme kamppailevat monimutkaisten dataympäristöjen kanssa, jotka käyttävät useita siiloutuneita tietokantoja. Tämä luo "toiminnallisia solmuja", jotka voivat haitata tehokkuutta ja oivallusten tuottamista datasta.
2. Tekoäly kulujen painopisteenä: Tekoäly ja GenAI nousevat monien organisaatioiden tärkeimmiksi menoeriksi. Muutos luo uusia vaatimuksia IT-infrastruktuurin nopeuttamiselle ja modernisoidulle datanhallinnalle.
3. Tarve valmistautumiselle: Vaikka tekoälyn potentiaali on innostava, monet organisaatiot eivät ole vielä valmiita hyödyntämään sitä täysin. On tärkeää sekä määritellä oma tekoälyvalmius että selvittää, missä AI voi tuottaa eniten arvoa.
4. Vuorovaikutuksen tärkeys: Tekoälyn onnistunut käyttöönotto vaatii vuorovaikutusta. Yhteistyö eri liiketoiminta-alueiden välillä on tärkeää, jotta voi tunnistaa käyttötapaukset ja löytää todellisen arvon sekä strategisesti että eettisesti.
5. Aloita pienestä, mutta ajattele isosti: Jensen Huang painottaa, että on olennaisinta "vain aloittaa". Kannatamme lähestymistapaa, jossa organisaatiot aloittavat pienillä, kohdennetuilla tekoälyprojekteilla samalla kun kehittävät laajempaa strategista visiota.
1. Arvioi yrityksesi tekoälyvalmius: Ennen tekoälyprojekteihin sukeltamista on tärkeää ymmärtää yrityksen kyvyt ja rajoitteet. Niihin sisältyvät datainfrastruktuuri sekä teknisten taitojen ja organisaatiokulttuurin arviointi.
2. Tunnista datakultakaivokset: Ainutlaatuinen ja arvokas data voi olla esimerkiksi asiakasvuorovaikutusdatan, operatiivisten mittareiden tai toimialakohtaisen tiedon muodossa. Arvokkaan datan tunnistaa helpommin, kun työskentelee eri osastojen kanssa.
3. Aloita korkean vaikuttavuuden käyttötapauksista: Etsi alueita, joissa tekoäly voi tuottaa merkittävää arvoa nopeasti. Asiakaspalvelun automaatio on usein hyvä paikka aloittaa. Tai kuten Jensen Huang totesi: "Tällä hetkellä näemme datan kasvavan noin kymmenkertaiseksi joka viides vuosi. En yllättyisi, jos data kasvaa sata kertaa joka viides vuosi asiakaspalvelun ansiosta."
4. Investoi datainfrastruktuuriin: Varmista, että yrityksellä on tarvittava infrastruktuuri tukemaan tekoälyä. Se saattaa sisältää tallennusjärjestelmien päivittämisen, data-altaiden (Data Lake) toteuttamisen tai pilviteknologioiden käyttöönoton.
5. Edistä tekoälylukutaitoa: Kannusta työntekijöitä organisaation kaikilla tasoilla oppimaan tekoälystä ja sen mahdollisista sovelluksista toimialallasi.
6. Strategiset kumppanuudet: Harkitse kumppanuuksia sellaisten teknologiatoimittajien ja konsulttien kanssa, jotka voivat tuoda uutta asiantuntemusta ja siten vauhdittaa yrityksesi tekoälymatkaa.
"Tekoälyvallankumous on täällä, ja se muuttaa tapaa, jolla yritykset toimivat. Kun dataa ajattelee kultakaivoksena ja hyödyntää tekoälyä sen arvon saavuttamiseksi, voi asettaa yrityksensä uuden “älykkyyden valmistajien” aikakauden kärkisijoille”, sanoo Shahin Atai.
HiQ:lla olemme sitoutuneet auttamaan AI-ympäristössä navigoinnissa, olipa kyseessä matkan alkuvaiheet tai nykyisten ponnistelujen laajentaminen. Ota yhteyttä!
Olet juuri lukenut tekoälysarjamme toisen osan. Ensimmäisessä osassa annamme strategisia reittiohjeita tekoälymaailmaan.