OmaPostiOmaPosti ei vapise päivitysten edessä
Uudet versiopäivitykset eivät huojuta OmaPosti-sovellusta ja kuormita Postin tiimiä, kun natiivisovelluksen jatkuvat palvelut turvaavat selustan.
Posti vierailee arkisin noin kolmen miljoonan kotitalouden ja yrityksen luona. Tärkein kanava asiakkaiden tavoittamiseen on OmaPosti-mobiilisovellus, jonka kautta kuluttajat saavat ajantasaisen tiedon paketeista, lähetyksistä, kirjeistä ja laskuista.
Sovelluksen miljoona aktiivista kuukausikäyttäjää tekevät siitä kriittisen kuluttajakanavan, jonka on toimittava moitteettomasti. Siksi HiQ:n jatkuvat palvelut ovat Postille nappiosuma: HiQ havaitsee ja testaa Postin puolesta Applen ja Googlen versiopäivitykset, jotta sovellus ei nikottele.
”Meillä ei ollut resursseja tarkkailla ja testata jokaista järjestelmäpäivitystä. HiQ tarjosi liiketoiminnallemme kriittistä palvelua juuri sellaisessa muodossa kuin sen halusimme, ja juuri siihen hetkeen, kun sitä eniten tarvitsimme”, kertoo Mari Takari, OmaPostin tuoteomistaja.
Posti on yksi Suomen, Ruotsin ja Baltian johtavista jakelu- ja logistiikkayhtiöistä, jonka yhteistyö HiQ:n kanssa on jatkunut vuodesta 2021. HiQ on toiminut Postin kumppanina myös OmaPostin saavutettavuustestauksessa.
Lue lisää jatkuvista palveluistamme
Haaste: Tiuhaan ilmestyvät versiopäivitykset vievät arvokkaita resursseja
OmaPosti-sovelluksen välttämättömistä natiivialusta- ja komponenttipäivityksistä koituu jatkuvaa seuranta- ja testaustyötä. Apple ja Google päivittävät käyttöjärjestelmänsä WebView- ja WebKit-komponentteja jopa useita kertoja kuukaudessa.
Kun markkinoille on tulossa uusi Android- tai iOS-käyttöjärjestelmäversio, HiQ varmistaa, että OmaPosti-sovellus toimii yhdessä sen kanssa.
”Liiketoimintamme perustuu vaivattomuuteen: että asiakas saa sovelluksella esimerkiksi tiedon noudettavista paketeista tai sovittua haluamansa kotiinkuljetusajat. Versiopäivityksiin reagointi vaatii jatkuvaa tarkkaavaisuutta. Kun HiQ huolehtii siitä puolestamme, oma tiimimme voi keskittyä olennaiseen, eli uusien toiminnallisuuksien testaamiseen”, Takari kertoo.
HiQ tarjosi liiketoiminnallemme kriittistä palvelua juuri sellaisessa muodossa kuin sen halusimme, ja juuri siihen hetkeen, kun sitä eniten tarvitsimme.
Mari Takari
OmaPosti tuoteomistaja
Ratkaisu: Laadunvarmistusta mobiiliympäristössä regressiotestauksin
HiQ valvoo ja seuloo uusia Android- ja iOS-versioita automatisoidussa prosessissa, ja päivitykset testataan aina ennen uuden version julkaisua. Kun HiQ:n testaaja on käynyt OmaPosti-sovelluksessa läpi yhdessä sovitun regressiotestaussetin, Posti saa havainnoista eritellyn raportin.
”Koska testaamme OmaPostia betaversioita vasten, sovelluksen mahdolliset toimintahäiriöt havaitaan ja korjataan ennen kuin ne edes näkyisivät asiakkaille”, kertoo Eemi Tantarimäki, HiQ:n laadunvarmistuksesta vastaava Team Lead.
Kun toimiala on täynnä erilaisia paketti-, kirje- ja laskusovelluksia, oman sovelluksen käyttökokemus ja toimivuus voi kallistaa yritysmielikuvan joko voitokkaaseen tai haitalliseen suuntaan. Siksi ennakointi on Postille tärkeä kilpailutekijä.
”Yksikin toimintahäiriö sovelluksessa saa välittömästi asiakaspalvelun puhelimen ja sovelluspalautteet laulamaan. Ei käy laatuun, että kuluttajat huomaavat ongelmat ennen meitä. Päivityksiin reagointi on työtä, jonka täytyy olla näkymätöntä asiakkaallemme”, Mari Takari toteaa.
Lue lisää laadunvarmistuspalveluistamme
Tulos: Rutiinitehtävistä vapautuminen antaa aikaa arvon tuottamiseen
Kumppania etsiessä Postin tarve oli tarkkaan rajattu, ja sen kanssa oli kiire. Siksi ei ollut itsestään selvää, että jokaisen yrityksen palvelutarjonnasta löytyisi kaivattua apua. HiQ:n kanssa yhteistyö käynnistyi kuitenkin nopeasti ja ketterästi.
Mari Takari kiittää HiQ:ta erityisesti huolettomuudesta ja vapaudesta, jota jatkuvat palvelut ovat tuoneet Postin tiimin arkeen.
”Olemme voineet luottaa siihen, että kun ihmiset aamulla avaavat OmaPostin, se toimii moitteitta riippumatta siitä, millaisia versiopäivityksiä Apple tai Google on julkaissut. Saamme nukkua yömme rauhassa, ja tiimimme voi keskittyä täysillä ydintyöhönsä.”
Vedenpitävä prosessit ja asiakastarpeiden kuuntelu ovat olleet olennainen osa laadunvarmistusta. Pohjimmiltaan natiivimobiilisovellukselle räätälöidyt jatkuvat palvelut ovat antaneet OmaPostin kehitystiimille mahdollisuuden keskittyä arvon tuottamiseen, HiQ:n huolehtiessa versiopäivityksistä.
”On arvokasta, että päivityksiin liittyvä rutiinirumba on nostettu tiimimme harteilta. Yhteistyön ensisijainen tavoite on ollut joka päivä toimiva sovellus, ja sen olemme saaneet. Olemme yhteistyöhön todella tyytyväisiä”, Takari summaa.
Yhteistyö pähkinänkuoressa:
- Managed Services jatkuvat palvelut natiivimobiilisovellukselle
- Skaalautuvuus natiiviosaamisessa
- Googlen ja Applen versiopäivitysten automatisoitu valvonta ja seulonta
- Regressiotestaus betaversioita vasten
- Eritelty raportti havainnoista
- Yhteiset kuukausipalaverit tilannekartoitusta varten
- Matalan kynnyksen yhteydenpito ja proaktiiviset ehdotukset toimenpiteistä