S-PankkiTeknisesti ja visuaalisesti vakuuttava palvelukokonaisuus S-Pankille

S-Pankin uudistettu digitaalinen palvelukokonaisuus yhdistää modernin brändin, paremman asiakaskokemuksen ja korkean teknisen suorituskyvyn. Koko palvelupolun kattanut lopputulos palvelee luotettavasti sekä asiakkaiden arkea että jatkuvaa kehitystä.

Jos verkkopalvelut ovat yhtä aikaa pankin käyntikortti ja palvelukanava, niiden kehityksen on oltava jatkuvaa, älykästä ja tavoitteellista. Siksi S-Pankin digitaalinen palvelukokonaisuus uudistettiin laajasti sekä visuaalisesti että käytettävyydeltään.

HiQ on toiminut S-Pankin ylläpito- ja kehityskumppanina yli 10 vuotta, ja vastasi nyt s-pankki.fi ja s-lahjakortti.fi-sivustojen designista, kehityksestä ja testauksesta. Verkkosivu- ja brändiuudistuksen lisäksi päivitettiin palveluihin liittyvät sisältörajapinnat ja rakennettiin erilaisia työkaluja tukemaan arjen toimintaa ja asiakaspalvelua.

“Haluamme tarjota maailmanluokan digipalveluita. Uudistukset ovat strateginen investointi, sillä ulkoasun yhtenäistämisen lisäksi ne vahvistavat S-Pankin luotettavuutta, uskottavuutta ja lähestyttävyyttä”, kertoo Lauri Lamminpää, S-Pankin Head of Digital Sales.

Brändiuudistuksella luotettava ja moderni ilme, joka tukee asiakaskokemusta

Brändiuudistuksessa S-Pankki halusi irti vanhasta, harmaasta ja konservatiivisesta ilmeestään. Tavoitteena oli raikas ja helposti lähestyttävä kokonaisuus, joka ilmentää luotettavuutta ja inhimillisyyttä.

Asiakasnäkymä modernisoitiin kokonaisuudessaan: väripaletti, typografia, navigaatio ja käyttöliittymäelementit suunniteltiin uudistetun visuaalisen linjan mukaisesti. Lämpöä ja selkeyttä tuotiin muun muassa valkoisella tilalla, pyöristetyillä kulmilla ja pehmeämmillä muodoilla.

”Uusi ilme toteutettiin S-Ryhmän konsernitason designjärjestelmän puitteissa. Kuratoimme sieltä elementit, joilla luotiin S-Pankille oma visuaalinen identiteetti. Siitä syntyi pohja myös S-Pankin sisäiselle designjärjestelmälle”, kertoo Constantin Freche, Creative Director.

HiQ tekee arjesta helpompaa. Arvostan erityisesti heidän sparrailuhalukkuuttaan ja kykyä haastaa: HiQ ei toteuta mykkänä annettuja pyyntöjä, vaan uskaltaa etsiä meille oikeasti parasta teknistä ratkaisua.

Juha Matti Harjunpää
System Manager, S-Pankki

Verkkosivu-uudistus vahvistaa asiakasymmärrystä ja käyttökokemusta

Pankkialalla digitaalinen palvelu on myös brändikokemus, jota asiakkaat vertaavat suoraan kilpailijoihin. Siksi parhaiten pärjäävät toimijat, joiden käyttöliittymä on uskottava sekä teknisesti että käyttökokemukseltaan.

”Sivusto on pankin näyteikkuna, siellä voi tutustua tuotteisiin ja käyttää laskureita. Runsas ja yksityiskohtainen tietosisältö kuormittaa kuitenkin helposti käyttäjiä. Uudistetulla sivustolla visuaaliset elementit tukevat silmäilyä ja selkeyttä”, Lauri Lamminpää kertoo.

Asiakaspalvelua tukevat nyt tekniset ratkaisut, kuten chatbot ja kanavaohjaustyökalu, joka auttaa oikean tiedon äärelle. Segmentoinnin ansiosta asiakasryhmille voi luoda tunnistettavia ja kohdennettuja palvelupolkuja. Esimerkiksi yksityispankkipalvelut saivat hienostuneen ja eksklusiivisen tumman teeman. Käyttökokemuksessa hyödynnettiin myös interaktiivisia prototyyppejä ja liikemallinnusta, esimerkiksi navigaation avautumisessa ja ajoituksessa.

”Kehityksessä huomioitiin myös alan sääntely. Uudet asiakastarina- ja testimoniaalikomponentit viestivät lainatuotteista vakuuttavasti, ja nostokomponenteilla tuodaan esiin palveluiden keskeisiä hyötyjä esimerkiksi sijoittamisen ratkaisuissa.”

Uusi analytiikkainfrastruktuuri puolestaan tuottaa palveluiden kehitystä ja optimointia tukevaa dataa käyttäjien toiminnasta, käyttäjämääristä ja palveluiden ohjautuvuudesta.

”Asiakastarina- ja testimoniaalikomponenttien vaikutus käyttäjän siirtymiseen S-mobiiliin tai verkkopankkiin on jo todettu merkittäväksi A/B-testaamalla”, Lamminpää kertoo.

Hyötylaskuri konkretisoi asiakasomistamisen edut

Yhteistyö vaati S-Pankin IT Development Manager Aleksanteri Fagerholmin mukaan monialaista ymmärrystä eri toimialoista, sillä samoja komponentteja hyödynnetään usein moniin eri tarkoituksiin.

”Yksi tekninen ratkaisu voi vaikuttaa samanaikaisesti pankkitoimintaan, vähittäiskauppaan ja asiakasomistajuuteen. HiQ tunnistaa toimialariippuvuudet ja tekee ratkaisuja, jotka palvelevat kokonaiskuvaa. Esimerkiksi asiakasomistajapisteille kehitetty Hyötylaskuri liittyy sekä pankkitoimintaan että kaupan alaan.”

Hyötylaskuri kartoittaa asiakkaan kulutustottumuksia ja laskee henkilökohtaisen arvion siitä, millaisia kuukausi- ja vuositason säästöjä S-Ryhmään keskittämisen voisi tuoda. Samalla se välittää vaikuttavasti ja selkeästi tietoa S-Ryhmän tarjoamista eduista, kuten S-Bonuksista ja maksutapaeduista.

Kertatoimitusten sijaan panostamme ratkaisuihin, jotka kehittyvät ja pysyvät elinvoimaisina. HiQ ei tyydy laastariratkaisuihin, vaan pureutuu juurisyihin ja tekee kehitysehdotuksia, jotka nostavat kokonaisuuden tasoa.

Aleksanteri Fagerholm
IT Development Manager, S-Pankki

Saatavuus ja tietoturva maailmanluokan digipalveluiden perustana

Finanssialan digipalveluiden on toimittava moitteettomasti kellon ympäri. Siksi S-Pankin ratkaisuissa korostuvat saatavuuden lisäksi skaalautuvuus, pitkäikäisyys ja tietoturva.

”Moni haluaa maksaa laskuja tai kirjautua verkkopankkiin myös keskellä yötä. Koska s-pankki.fi on lähtöpiste monille palveluille, sen on oltava nopea, responsiivinen ja saatavuudeltaan 100 prosenttia”, Juha Matti Harjunpää, S-Pankin System Manager, korostaa.

Osana teknistä tasonnostoa, verkkosivujen suorituskykyä ja julkaisuprosesseja kehitettiin merkittävästi. Päivityksiä voi nyt tehdä ilman käyttökatkoja ja asiakkaiden huomaamatta, mikä tukee asiakaskokemuksen lisäksi se myös ylläpitoa, sisällöntuotantoa ja jatkuvaa kehitystyötä.

Saatavuuden lisäksi asiakkaiden luottamus rakentuu pankkipalveluiden turvallisuudelle. Tietoturvan on ulotuttava järjestelmätason suojauksista yksittäisten tuotteiden vaatimuksiin.

”Tietoturva on meille ehdoton prioriteetti. HiQ:n kehittäjät ovat olleet keskeisessä roolissa vaativien teknisten kokonaisuuksien hallinnassa, myös tuotannon jälkeen. Auditoinneissa he ovat osoittaneet vahvaa asiantuntijuutta: riskejä tunnistetaan aktiivisesti ja korjaukset tehdään sovittujen käytäntöjen mukaisesti”, Aleksanteri Fagerholm kertoo.

Tulokset: Parempi suorituskyky, yhtenäinen brändi ja helpompi arki

Uudistukset ovat tehneet S-Pankin digipalveluista sujuvampia ja entistäkin luotettavampia. Sivut latautuvat nopeammin, käyttöliittymä on selkeämpi ja koko palvelukokemus yhtenäisempi.

”Alustapäivityksen yhteydessä toteutettiin versionnosto ja tarpeettomia komponentteja poistettiin järjestelmästä. Lopputulos on nopeampi, kevyempi ja tulevaisuuden kehitystarpeisiin skaalautuva kokonaisuus. Tekninen tasonnosto on luonut vakaan pohjan jatkuvalle kehitykselle, ja samalla taustajärjestelmät kehittyvät yhä vakaammiksi”, Aleksanteri Fagerholm kertoo.

Brändiuudistuksen ansiosta käyttöliittymässä korostuvat raikkaan ilmeen lisäksi käyttäjäystävällisyys ja pankilta odotettu uskottavuus. Kirkkaammat vihreät värit, uusi typografia ja selkeämmät otsikot ja painikkeet ovat vain muutamia esimerkkejä kokonaisuudesta, joka vahvistaa S-Pankin brändiä jokaisessa asiakaskohtaamisessa.

Sivusto suunniteltiin myös alusta saakka mobiiliystävälliseksi. Navigaatio, vuorovaikutus ja visuaaliset ratkaisut tukevat nyt sujuvaa käyttökokemusta myös pienillä näytöillä.

Pitkäaikaisessa kumppanuudessa HiQ:n asiantuntijoiden proaktiivisuus ja sama tuttu tiimi tekee S-Pankin mukaan yhteistyöstä mutkatonta.

”HiQ tekee arjesta helpompaa. Arvostan erityisesti heidän sparrailuhalukkuuttaan ja kykyä haastaa: HiQ ei toteuta mykkänä annettuja pyyntöjä, vaan uskaltaa etsiä meille oikeasti parasta teknistä ratkaisua”, Juha Matti Harjunpää kiittelee.

Yhteistyön osa-alueita

  • Verkkosivustojen suunnittelu ja kehitys: kokonaisvastuu s-pankki.fi- ja s-lahjakortti.fi-sivustojen designista, kehityksestä ja testauksesta 
  • Verkkopalvelun analytiikkainfrastruktuurin uudistus 
  • Brändiuudistus: uusi visuaalinen linja konsernin designjärjestelmän puitteissa 
  • Erilaisten sisäisten työkalujen suunnittelu ja kehitys, mm. Hyötylaskuri asiakasomistajapisteisiin 
  • Tekninen uudistus ja ylläpito: alustapäivitys, jatkuvat palvelut koko digitaalisen palvelukokemuksen elinkaarelle 
  • Tietoturvan ja saatavuuden varmistaminen 
  • Strateginen sparraus ja asiantuntijatuki yli 10 vuoden ajan 

Vastaukset finanssialan vaativiin tarpeisiin – koko elinkaaren ajan

HiQ on pohjoismainen IT-yritys, joka on erikoistunut myös finanssialan vaativiin tarpeisiin. Suomessa HiQ:lla on ollut jo yli vuosikymmenen ajan kunnia auttaa yrityksiä, kuten Varma, LähiTapiola, Fennia sekä luottamuksellisesti muita tunnettuja suomalaisia pankkeja, vakuutusyhtiöitä ja varainhoidon toimijoita.

Vuosien varrella olemme tukeneet asiakkaitamme muun muassa pankkiratkaisujen rakentamisessa, erilaisten liiketoimintasovellusten kehittämisessä sekä perinteisten järjestelmien modernisoinnissa. S-Pankin kumppanina HiQ auttaa luomaan, kehittämään ja ylläpitämään vaikuttavia digitaalisia palveluita.

Osaamisemme kattaa koko digitaalisen palvelukokemuksen elinkaaren. Siksi on arvokasta, että olemme päässeet suunnittelemaan ja toteuttamaan S-Pankille koko palvelupolkua, ei vain yksittäisiä komponentteja.

Eemi Tantarimäki
Team Lead, HiQ

Lisää asiakastarinoita:

Ota yhteyttä

Klikkaamalla ’Lähetä’, annat meille luvan ottaa sinuun yhteyttä tuotteisiimme ja palveluihimme liittyen. Voit perua antamasi luvan milloin tahansa. Löydät lisää tietoa tietosuojaselosteestamme.

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.