Kolme Atlassian-uutuutta tiimityön ja kehitysprosessien tueksi

Paranna asiakastukea, murra tiimirajoja ja tehosta kehitysprosesseja! Esittelemme kolme keskeistä Atlassian-uutuutta, ja mitä ne tarkoittavat liiketoiminnallesi.

Kolme keskeistä Atlassian-uutuutta, ja mitä ne tarkoittavat liiketoiminnallesi.

Atlassianin System of Work on filosofia siitä, miten teknologiavetoisten organisaatioiden tulisi toimia, jotta se edesauttaa saumatonta yhteistyötä teknisten ja liiketoimintatiimien välillä, nopeuttaa kehitystä ja maksimoi tiimien vuorovaikutuksen. Atlassian kertoo, että System of Work-mallia pilotoineille organisaatioille tehdyissä kyselyissä raportoitiin muun muassa seuraavia hyötyjä:

  • 86 % koki siilojen vähentyneen
  • 87 % koki työn läpinäkyvyyden parantuneen
  • 88 % kertoi säästäneensä viikossa 5 tuntia aikaa vähentyneiden palaveritarpeiden vuoksi
  • 85 % automaatio aste tukipyyntöjen käsittelyyn
  • 23 % tukipyynnöistä ratkaistu täysin automaattisesti
  • 96% nopeampi tukipyyntöjen käsittely

Team 24 -tapahtumassa Barcelonassa Atlassian esitteli uusia ominaisuuksia, jotka on suunniteltu parantamaan tiimien yhteistyötä ja tehokkuutta. Esittelemme tässä kolme keskeisintä innovaatiota, ja mitä ne tarkoittavat liiketoiminnallesi.

1. Parannettu palvelukokemus Jira Service Managementin avulla

Yksi merkittävimmistä päivityksistä on parannettu Jira Service Management (JSM), jonka monikieliset virtuaaliset palveluagentit tukevat nyt keskusteluja useilla kanavilla.

Aiemmin vain Slackissa toiminut virtuaalinen palveluagentti on nyt saatavilla myös Jira Service managementin palveluportaaliin, Microsoft Teamsiin sekä widgettinä, jonka voi upottaa esimerkiksi organisaation kotisivuille tai intranettiin.

Lisäksi JSM:n konfiguraationhallinnan (CMDB) kyvykkyyksiä on laajennettu uudella Data Manager -ominaisuudella. Sillä CMDB:hen voi tuoda helposti dataa useista eri tietolähteistä, tarkastaa ja siistiä niiden tietoja sekä yhdistellä dataa eri lähteistä. Tämä varmistaa tietojen ajantasaisuuden ja tarkkuuden sekä mahdollistaa tehokkaamman ja yhtenäisemmän palvelunhallintakokemuksen organisaation eri osastoille, kuten IT:lle, HR:lle ja taloushallinnolle.

2. Rovo: Tapaa uusi tekoälytiimiläisesi

Huhtikuussa 2024 Atlassian esitteli tekoälypohjaisen yhteistyötyökalunsa Rovon, joka oli aluksi aluksi saatavilla suljettuna pilottiversiona. Nyt se on kaikkien käytettävissä, ja tekoälyn hyödyt ovat entistä laajemmin tiimien ulottuvilla.

Rovo integroituu useisiin suosittuihin työkaluihin, kuten SharePointiin, DocuSigniin ja Confluenceen, löytäen olennaisen tiedon nopeasti ja tarjoten tekoälyn tukemia vastauksia. Kun tiimit pääsevät käsiksi tarvitsemiinsa tietoihin siirtymättä eri työkalujen välillä, se säästää aikaa ja parantaa tehokkuutta.

Lisäksi Rovo voi myös tukea uusia tiimin jäseniä vastaamalla kysymyksiin henkilöistä, tiimeistä ja resursseista sekä auttamalla tehtävissä, kuten taulukoiden, yhteenvetojen ja raporttien luomisessa olemassa olevista tiedoista.

Lähitulevaisuudessa Rovoon on tulossa valmiit integraatiot jopa 50 eri järjestelmään. Se noudattaa lähdejärjestelmien käyttöoikeuksia, eikä tarjoa pääsyä tietoihin, joihin käyttäjällä ei ole lupaa.

Kolme asiaa, jotka kannattaa huomioida Rovon kanssa työskennellessä:

  • Datan laatu vaikuttaa suoraan tekoälyn tuottamien vastausten laatuun. Sisältöjen järjestäminen ja selkeä jäsentäminen on entistäkin tärkeämpää.
  • Hyvät kehotteet ovat keskeisiä tekoälyjärjestelmien kanssa työskentelyssä, koska ne vaikuttavat suoraan vastauksen tarkkuuteen ja hyödyllisyyteen. Rovoa käytettäessä kehotteiden on oltava selkeitä, täsmällisiä ja tarjota riittävästi kontekstia, jotta tekoäly voi suorittaa tehtävän oikein. Rovolta voi myös kysyä suoraan, mitä se tarvitsee tehtävän suorittamiseksi. Monimutkaisissa tehtävissä on hyvä jakaa kehotteet pienempiin osiin ja ohjata Rovoa vaihe vaiheelta.
  • Aseta mitattavat tavoitteet ja arvioi tuloksia säännöllisesti. Tarkista prosesseja jatkuvasti tulosten optimoimiseksi ja varmista, että käyttäjät ovat koulutettuja hyödyntämään työkalua tehokkaasti.

3. Tekoälyparannuksia kehittäjille

Atlassianin tekoälyinnovaatiot tukevat myös ohjelmistokehityksessä. Uudet tekoälypohjaiset agentit tähtäävät tuottavuuden lisäämiseen automaation ja tekoälyn avulla. Keskeisiä uusia toimintoja ovat:

  • Autodev-agentti, joka on integroitu Jiraan, analysoi Jira-tehtävien sisällön ja luo niiden perusteella koodimuutoksia.
  • Autoreview-agentti suorittaa automaattisen koodikatselmoinnin ja ehdottaa muutoksia, jotka parantavat koodin laatua.
  • Atlassian Rovo GitHub Copilotille: Kehittäjät voivat käyttää Rovoa suoraan GitHubissa saadakseen välittömästi vastauksia esimerkiksi Jira-tehtävistä tai Confluence-sivuilta. Lisäksi Rovo voi ehdottaa koodia, jolloin kehitysprosessista tulee sujuvampi, kun tarvittavat tiedot ja koodiehdotukset ovat suoraan saatavilla kehitysympäristössä.

Kaikki nämä toiminnot hyödyntävät Rovoa, joka perustuu Atlassianin Teamwork Graph -tietomalliin. Se kerää dataa Atlassianin työkaluista ja muista yhdistetyistä sovelluksista, ja luo siten kokonaisvaltaisen kuvan yrityksen tiimeistä, tavoitteista ja työnkuluista.

Haluatko nähdä loputkin uudet Atlassian-työkalut ja kuulla Team24-tapahtuman kohokohdista?

Kurkkaa Atlassian-kumppanimme Scandion blogi aiheesta

Viimeisimpiä sisältöjä: