Case Luhta – Verkkokauppa ennätysajassa

Pohjoismaalainen tekstiilialan yritys Luhta halusi kehittää verkkokauppaa keskitetysti ja yhdistää kaikki sen brändit uudelle luhta.com-alustalle.

Pohjoismaiden suurin tekstiilialan yritys Luhta asetti kunnianhimoisen tavoitteen lähteä kehittämään konsernin verkkokauppaa keskitetysti ja yhdistää kaikki sen brändit uudelle luhta.com-alustalle - ennätysmäisessä aikataulussa. Huipputiimillä tämä ketterän kehityksen hanke onnistui ja Luhdan B2C-puolen verkkokauppa avattiin Black Fridayksi vuonna 2020.

Lähtötilanteessa Luhdalla oli yli 10 eri brändien verkkokauppaa ja sivustoa, joita kehitettiin ja operoitiin erillään. Haasteena oli teknologinen hajautuminen, verkkokaupan hitaus ja asiakaspolun jakautuminen useisiin palveluihin. Palveluiden jatkokehittäminen oli vaikeaa, koska ne olivat omilla alustoillaan eikä niiden välille voitu rakentaa synergiaa. Myynnillisesti verkkokauppakokonaisuus ei palvellut Luhdan tavoitteita eikä yksittäisen palveluiden jatkokehityksellä uskottu saatavan aikaan toivottua kasvua. Lisäksi Luhta-brändillä ei ollut omaa verkkokauppaa.

Luhta lähti kehitysprojektiin selkeällä tavoitteella: uusi Luhta-brändin alla oleva verkkokauppa ulos Black Fridayksi. Projektiin kerättiin parhaat osaajat jokaiselta osa-alueelta, designista, ohjelmistokehityksestä, verkkokaupasta, maksupalveluista ja hakukoneoptimoinnista. Luhta valitsi Lamian multivendor-projektin johtoon ja vastaamaan teknologioista sekä ohjelmistokehityksestä.

Skaalautuvat teknologiat mahdollistavat jatkokehityksen

Teknologiavalinnoissa painotettiin jatkokehittämisen mahdollisuuksia sekä hakukoneystävällisyyttä. Lamian avustuksella Luhdan digitaalisen kaupankäynnin arkkitehtuuriin tuotiin modulaarisuutta ja skaalautuvuutta juuri jatkokehitystä silmällä pitäen. Yksi valinnoista oli Vue ohjelmistokehityksen frontend-puolella. Vue perusteli paikkansa, koska se mahdollisti ketterän kehityksen, sekä on teknologiana erittäin nopea ja siksi hakukonenäkyvyyttä lisäävä. Lisäksi arkkitehtuurin ja käyttöliittymän puolesta Vue on ketterä jatkokehittää.

Tiukka priorisointi rakennusvaiheessa

Ohjelmistokehitysvaiheessa Black Friday häämötti jo kahden kuukauden päässä. Tiukkaan projektiin kiinnitettiin HiQ:nLamialta yli kymmenen osaajan tiimi aina designereista ohjelmistokehittäjiin, SEO-asiantuntijoihin ja projektipäälliköihin. Projektin scope ja käyttötapaukset pidettiin todella tiukasti hallinnassa, jotta fokus pysyi aikataulussa, laadussa ja siinä, että rakennetaan loppukäyttäjien näkökulmasta kokonainen toimiva ratkaisu. Luhta määritteli aikataulun, jonka puitteissa Lamia priorisoi featuret toimivan palvelun rakentamiseksi.

Luhdan kuluttajapuolen verkkokauppa julkaistiin 3 päivää ennen Black Fridayta vuonna 2020. Koko projekti ja Black Fridayn onnistuneet myyntiluvut olivat Luhdalle itselleen iso merkkipaalu verkkokaupan potentiaalista. ketterän kehityksen malli osoitti myös arvonsa: luhta.comin time-to-market oli ennätysnopea ja jatkokehitykseenluotiinuskottava, toteutuskelpoinen roadmap.

Globaali tähtäin jatkokehityksessä

Luhta haluaa lähitulevaisuudessa laajentaa verkkokauppaa globaaleille markkinoille, ja tässä yhteistyössä HiQ:n Lamia on tiiviisti mukana. Luhta on jo nyt tunnettu brändi kivijalkaliikkeissä yli 50 markkinalla, mutta verkkokaupassa on vielä paljon kasvatettavaa. Luhta on pitkän yrityshistoriansa aikana onnistunut aina olemaan ajan hermolla. Luhdan uusi Reuse- vaatteiden kierrätyskonsepti on tuonut kiertotalouden teemat mukaan sekä kivijalkamyymälöihin että pian myös verkkokauppaan.

Luhta on jo nyt onnistunut valjastamaan uutta myynti- ja asiakaskokemuspotentiaalia käyttöönsä ja verkkokaupan laajennuksella tämä vain kasvaa. ”Hienoa olla rakentamassa ja tukemassa Luhdan matkaa – fiksu tekninen setup mahdollistaa tulevaisuudessa nopeasti reagoimisen alati muuttuvassa liiketoimintaympäristössä”, HiQ:n Technology Advisor Lauri Järvenpää sanoo.

Caset

Lisää referenssejä

St1
Uudistettu B2C-mobiilisovellus St1:lle
Varma
HiQ uudistaa Varman Asiointi-palveluita
Energiayhtiö
Lämmönkulutuksen ennusteet tekoälyllä
Retta
Asuntovuokrauksen verkkokauppa Rettalle
Yhteys

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä