Integraatioalustasta Kelan digisokkeli

HiQ:n integraatioammattilaiset rakentavat Kelalle futureproof-ratkaisuja, jotka menevät tietoyhteiskunnan luihin ja ytimiin.

Ambientian julkisen sektorin yksikkö on nyt osa HiQ:ta. Lue lisää 

HiQ auttaa Kelaa rakentamaan integraatioalustaa, jonka avulla jättiorganisaation eri IT-järjestelmät saadaan juttelemaan toistensa kanssa. Kelalle integraatioalustan kehitystyö on ykköstason prioriteetti, joka halutaan tehdä viimeisen päälle oikein.

Mutkattomampi ja monipuolisempi online-kokemus tarkoittaa, että kansalaisen asiointi netissä sujuu, eikä ole tarvetta tarttua puhelimeen. Kelan IT-teknologiayksikön API-hallinnasta vastaava Marko Riihijärvi kertoo, että talossa on ollut käytössä vanhaa teknologiaa ja prosesseja, joita nyt uudistetaan.

"Paremman integraatioalustan kautta pystymme tarjoamaan paremman ja nopeamman asiakaskokemuksen", hän toteaa.

HiQ:n julkisen sektorin liiketoimintajohtaja Sami Pippuri huomauttaa, että digitalisaatio Suomessa on pitkälti ollut "pinnan digitalisaatiota", kuten esimerkiksi varsin simppelien sähköisten asiakaskanavien luomista. Ongelmana on, että usein työ jää siihen, että pinnalta on valmista, prosessi porhaltaa manuaalisesti eteenpäin – ja se digitalisaatio istuu takapenkillä.

"Integraatiot ovat hyvin isossa roolissa, kun liikumme tästä eteenpäin. Järjestelmien välinen yhteistyö eri toimijoiden kesken tarkoittaa, että kun tieto vaihtaa omistajaa, prosessin aikana ja järjestelmien välillä tarvitaan paljon integraatio-osaamista", Pippuri kuvailee.

Integraatio vaatii kokonaisvaltaista lähestymistapaa

Eri järjestelmissä on ns. API-rajapinta (Application Programming Interface) eli ohjelmointirajapinta, joka mahdollistaa integraatioiden rakentamisen ohjelmistojen välille mahdollisimman ketterästi. Näin tieto saadaan liikkumaan eri ohjelmistojen välillä reaaliajassa ja automatisoidusti.

"Me teemme Kelan yhteistä integraatioalustaa, joka mahdollistaa eri sovellusten API-rajapintojen julkaisemisen toisten sovellusten käyttöön hallitusti", kertoo Pippuri.

HiQ:n tontilla on esimerkiksi seuraavanlaisia asioita: alustan asennuksen automatisoiminen, sovelluskehitystiimien ohjeistaminen alustan käyttöönottoon, API-rajapintojen automatisoitu valvonta ja asianmukaiset hälytykset, jos rajapinta ei toimi.

"Kokonaisvaltainen integraatiotyö vaatii monipuolista osaamista ja sitä olemme HiQ:lta saaneet", kiittelee Marko Riihijärvi.

Kela haluaa kansalaisten saavan parasta mahdollista palvelua verkossa, ja integraatioalustan osalta HiQ on mahdollistamassa juuri tätä. HiQ:n asiantuntijat ovat todella kovan luokan tekijöitä ja me olemme erittäin tyytyväisiä siihen, miten asiat ovat sujuneet.

IT Service Manager, Kela

Marko Riihijärvi

Riihijärven mukaan haaste on jykevänpuoleinen ja vastuu painava: tuhansien ja taas tuhansien kansalaisten hyvinvointi on kiinni siitä, että etuudet maksetaan säntillisesti. Tämän takia raskaan koneiston on rullattava eteenpäin sähäkästi.

Muutoksia tulee kuitenkin tehdä vakaasti ja varmasti, virheaskeleet välttäen. Modernisaatiohanke ulottuukin aina vuoteen 2030.

"Jo lainsäädäntö määrää, että meidän on edettävä esimerkiksi sähköisen palveluympäristön luomisessa aika maltillisesti. Nyt olemme kuitenkin oikein hyvällä tiellä", hän uskoo.

Paperilomakkeet takkaan?

Riihijärvi toteaa, että aika entinen, jolloin vielä heiluteltiin paperisia "lippu-lappuja", ei enää palaa: palvelujen modernisointi muuttuu, tietoyhteiskunnan hengessä ja paremman käytettävyyden nimissä, koko ajan sähköisemmäksi.

"Kelan palvelut voivat näyttäytyä sääntöjen ja yksityiskohtien viidakkona. Teemme töitä, jotta saamme kaikki eri kokonaisuudet ja yksityiskohdat jäsenneltyä paremmin", hän summaa.

Kelalla on myös pitkät ja hienot perinteet informaation hyödyntämisen etujoukoissa Suomessa.

"Kela on Suomen vanhimpia IT-taloja, ja keskuskoneet olivat apuna tietojenkäsittelyssä jo 1960-luvulla", Riihijärvi muistuttaa.

Käytettävyyden ehdoilla

Tällaisen "kansallisen kruununjalokiven" API-hallintapalvelun kiillotus säihkyväksi on kunnia-asia, vakuuttaa Sami Pippuri.

"Iso tavoite on asioinnin parantaminen ja tehostaminen. Se on työ, jolle ei varmasti tule loppua", hän toteaa.

HiQ:n fokuksena on luoda ennen kaikkea käytettävyyttä. Kelalla on tarjota rajallinen määrä palveluaikaa eri sidosryhmille – ja on olemassa pieniä, mutta merkittäviä sidosryhmiä, jotka sitouttavat palveluaikaa paljon.

"Meidän pitää luoda järjestelmä, jonka avulla pystytään digitalisaation keinoin palvelemaan mahdollisimman kattavasti ryhmiä, luomaan riittävää käytettävyyttä ja merkittävää tehokkuutta", Pippuri linjaa.

Marko Riihijärvi pitää tärkeänä HiQ:n tiimin kykyä pitää katse pallossa: viime kädessä kaikki seisoo tai kaatuu UX:n eli käyttäjäkokemuksen varassa.

"Kela haluaa kansalaisten saavan parasta mahdollista palvelua verkossa ja integraatioalustan osalta HiQ on mahdollistamassa juuri tätä. HiQ:n asiantuntijat ovat todella kovan luokan tekijöitä ja me olemme erittäin tyytyväisiä siihen, miten asiat ovat sujuneet", Riihijärvi summaa.

Caset

Lisää referenssejä

Whitepaper
Whitepaper: Yhtenäinen palvelukehitys verkon ja kivijalan välillä
LähiTapiola
LähiTapiola selvitti tekoälyn potentiaalin sijoittamisen liiketoiminnassaan
Vierumäki
Vierumäen digitaalinen palvelukokonaisuus
Veikkaus
Apuna Veikkauksen nettiarpojen kehitykseen
Yhteys

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä