Tokmannin menestystarina

Tokmanni on Suomen suurin ja ainoa valtakunnallinen halpakauppaketju.

Tokmanni on Suomen suurin ja ainoa valtakunnallinen halpakauppaketju. Tokmannilla on yli 190 myymälää, yli 4 000 työntekijää ja yli miljardin euron liikevaihto.

Tokmanni on Suomen suurin valtakunnallinen halpakauppaketju. Vaikka koronaepidemia vaikuttaa nykyiseen markkinatilanteeseen, Tokmanni kasvaa sekä perinteisissä kivijalkamyymälöissä että verkossa ja rikkoi miljardin euron liikevaihdon rajan vuonna 2020. Varhaisimmat myymälät, jotka ovat nykyään osa Tokmanni-ketjua, perustettiin 70-luvulla, ja kasvu on ollut tasaista siitä lähtien. Tokmannilla on yli 30 vuoden IT-historia, joten sillä oli monia vanhoja järjestelmiä ja niiden välisiä integraatioita, joita kehitettiin tapauskohtaisesti.

Kuten aina, vanhat järjestelmät ovat taakka. Jossakin vaiheessa 80 prosenttia omista ja ulkoisista resursseista käytettiin yksi kerrallaan tehdyistä integroinneista aiheutuvien ongelmien ratkaisemiseen. Uudistetussa pilvipohjaisessa strategiassaan Tokmanni päätti tehdä tähän muutoksen – Frendsin avulla.

"IT-resursseistamme meni integraatiossa 80 prosenttia integraatioiden operointiin ja toimivuuden varmistamiseen. Vain 20 prosenttia ajasta kehitimme jotain uutta. Frendsin avulla muutimme sen 80 prosentiksi kehitystyötä, ja vain 20 prosenttia tarvitaan operointiin."

IT-päällikkö, Tokmanni

Toni Eriksson

Kuten arvata saattaa, vuosikymmeniä vanhalla vähittäiskauppaketjulla oli useita on-premises-järjestelmiä, jotka oli liimattu yhteen eri aikojen työkaluilla. Näiden siirtämisessä Frends iPaaS -järjestelmään haasteena ei ollut niinkään tekninen puoli, vaan IT- ja liiketoimintahenkilöiden aika. Miten löytää henkilö, joka tietäisi, miksi ja miten nämä toimivat? Miten prosessit voidaan suunnitella uudelleen, jotta ne olisivat joustavampia ja uudelleenkäytettävämpiä?

Yhdistelmälliset prosessit ja liiketoiminnot

Tokmannin uudet integraatioprosessit ovat yhdistelmällisiä. Yhdistelmällinen (composable) prosessi koostuu osista, kuten "Tilaus WMS:ään" -prosessista, joka on nyt uudelleenkäytettävä komponentti, joka on parametrisoitu prosessin suorituksessa. Uudelleenkäytettävien prosessiosien lisäksi Tokmanni alkoi toteuttaa uudelleenkäytettäviä liiketoimintoja, joista voidaan käyttää myös nimitystä sisäiset ja ulkoiset liiketoiminta-APIt. Frends iPaaS tukee uudelleenkäytettäviä liiketoimintaosia, visuaalista low-code-lähestymistapaa, API-hostingia ja API-hallintaa. Kaikkia näitä ominaisuuksia tarvitaan tämän tuottavuusloikan tekemiseen.

Frendsin avulla Tokmanni voisi myös antaa IT-hallinnoijille ja Business IT -käyttäjille mahdollisuuden luoda integraatioita ja, mikä tärkeintä, valvoa ja nähdä kaiken, mitä kriittisissä liiketoimintaprosesseissa tapahtuu. Läpinäkyvyys perustuu Frendsin low-code-lähestymistapaan ja "koodauskieleen", joka on Microsoft Visiosta ja muista BPMN2.0-tuella varustetuista tuotteista tuttu ja standardoitu prosessien määrittelykieli.

Hybridiarkkitehtuuri tasoittaa tietä pilveen

Tokmannin uusi strategia on pilvipohjainen. Siksi Tokmanni valitsi uusiin liiketoimintasovelluksiin vain natiiveja pilvijärjestelmiä. Kuten missään tämän kokoisessa yrityksessä, kaikkia järjestelmiä ei voida muuttaa yhdellä kertaa. Siksi Frendsin kyky tukea hybridiarkkitehtuuria on ratkaisevan tärkeä. Järjestelmät voivat olla osa yleistä prosessien integrointia ja automatisointia paikallisesti tai pilvipalvelussa ilman, että palomuuri on lopulta täynnä reikiä.

Tulokset

1. Uudelleenkäytettävät komponentit, APIt ja uudelleenkäytettävät prosessiosat vähentävät toteutuskustannuksia.

2. Tuotannon ongelmanratkaisuaika on 12 kertaa nopeampi (6 tunnista 30 minuuttiin)

3. 80 % operointia ja 20 % kehittämistä on nyt 80 % kehittämistä ja 20 % operointia

4. Frends tarjosi meille mielenrauhaa: voimme luottaa siihen, että Frends toimii. Vaikka järjestelmissämme olisi jotakin vikaa, voimme luottaa Frendsin kohdalla siihen, että mikä tahansa ongelma on vain pieni este ja ratkaistaan nopeasti.

Digitalisaation ja automaation kustannustehokkaalla käyttöönotolla Tokmanni varmistaa, että voi olla kilpailijoidensa edellä kuluttajahinnoissa.

Tulokset numeroina

  • 200+ myymälää integraatiossa

  • 60 % enemmän kehitystä ilman kustannusten muutosta

  • 60 % vähemmän operointikustannuksia

  • 12 kertaa nopeampi ongelmanratkaisu

Projektin IT-maisema

  • Hybridi-integraatio pilvessä ja paikallisesti

  • Liiketoimintaprosessien automatisointi

  • Vanhojen järjestelmien modernisointi

Integraatiomallit

  • API:t

  • Hallittu tiedostonsiirto (MFT)

  • ETL

  • EDI

  • Prosessiautomaatio

Yhteys

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä