Composable commerce – mitä, miten ja kenelle?

Tässä artikkelissa tutustumme paremmin composable commercen käsitteeseen: mitä se tarkoittaa? Milloin se on nappivalinta, ja milloin kääntyä muihin vaihtoehtoihin?

Composable commerce.

Composable commerce on houkutteleva vaihtoehto digitaaliseen kaupankäyntiin. Käyttäjänsä mukaan muovattavissa oleva composable-arkkitehtuuri onkin nappivalinta, mikäli yrityksen tuotteet ja palvelut ovat kompleksisia, tai jos tähtäimessä on kova kasvu esimerkiksi kansainvälistymisen kautta. Composable commerce tarjoaa monia hyötyjä, jotka pääsevät sitä paremmin esiin, mitä suuremmasta yrityksestä ja monimutkaisemmista tarpeista on kyse.

Mitä se composable commerce oikein on?

Composable commerce tarkoittaa verkkokaupan rakentamista modulaarisesti käyttämällä erillisiä, yhteensopivia komponentteja. Siinä yksittäisen alustan (kuten Adobe Commerce tai Shopify) sijaan kokonaisuus kasataan eri mikropalveluiden avulla, hyödyntäen esimerkiksi Commercetoolsia.

Mikropalvelut voivat monitoimittajaympäristössä tulla eri toimittajilta ja palvella eri toimintoja. Esimerkiksi verkkokaupan tuotesuosituksia ja sisäistä hakua voidaan optimoida Voyadon kaltaisilla työkaluilla. Tuotetietoa voidaan kätevästi tehostaa ja rikastaa Adeonan tyylisillä PIM-ratkaisuilla (Product Information Management). PIM tarjoaa mahdollisuuden käsitellä kaikkea tuotetietoa keskitetysti yhdessä paikassa, ja siirtää sitä joustavasti eri kanaviin.

Composable commerce perustuu niin sanottuun MACH-arkkitehtuuriin (Microservices, API-first, Cloud-native, Headless). Composable-arkkitehtuuri on täysin räätälöitävä vaihtoehto perinteiselle monoliittiselle lähestymistavalle, jossa käytössä on yksi alusta, johon on valmiiksi rakennettu joukko ominaisuuksia, joita sitten kehitetään tarpeen mukaan.

Composable commercen avulla verkkokaupan eri osasia voidaan kevyesti päivittää, lisätä, jatkokehittää tai vaihtaa matkan varrella. Composable commercen todellinen vahvuus onkin sen joustavuus. Se on hyvä valinta yrityksille, joilla on esimerkiksi monimutkaisia tuotekokonaisuuksia tai jotka haluavat laajentua uusille markkinoille. Vaikka lähestymistapaan siirtyminen vaatii aikaa ja resursseja, se voi olla tarpeista riippuen kustannustehokkain vaihtoehto pitkällä aikavälillä. Se vähentää järjestelmien ominaisuuksien päällekkäisyyksiä ja tehostaa muokkauksia, mikä vähentää kokonaiskustannuksia.

Composable commerce myös skaalautuu verkkokauppaa kehitettäessä perinteistä lähestymistapaa selvästi tehokkaammin, tarjoten edellytykset verkkomyynnin nopeaan kasvuun. Gartner ennustaa, että vuoteen 2023 mennessä composable commercea käyttävät yritykset ohittavat kilpailijansa 80 %:lla uusien ominaisuuksien käyttöönottonopeudessa. Vaikkei se olekaan välttämättä oikotie onneen, voi composable commerce tarjota merkittäviä etuja digitaalisen myynnin kasvattamiseksi.

Headless vs. composable

Usein puhuttaessa composable-arkkitehtuurista, termi headless ponnahtaa esiin. Headless tarkoittaa yksinkertaistetusti front- ja backendin irrottamista toisistaan. Siinä käyttöliittymä (etuosa eli frontend, esim. verkkosivusto) irroitetaan taustajärjestelmistä eli backendistä. Composable commerce taas on laajempi käsite, jossa headless on tärkeässä roolissa. Esimerkkinä headlessistä käytännössä toimii Levi.fi -kehitysprojektimme.

Composable commerceen kuuluu MACH-arkkitehtuurin ajatuksen mukaan headlessin lisäksi läheisesti API:t, mikropalvelut ja pilviajattelu. Composable-arkkitehtuurin avulla voidaan jatkuvasti mukauttaa ja laajentaa verkkokauppa-alustaa vastaamaan kehittyviä liiketoimintatarpeita. Headless on osa combosable-arkkitehtuuria ja keskittyy ensisijaisesti front- ja backendin erottamiseen toisistaan.

Composable commercen edut

Mitä tulee digitaalisen myyntiin ja suurten verkkokauppojen rakentamiseen, composable commercella on merkittävät etunsa.

Muokattavuus. Jos verkkokaupan vaatimukset poikkeavat normista, on composable commerce ihanteellinen valinta. Esimerkiksi, jos myyntiprosessit tai tuotteet ovat monimutkaisia (kuten ne usein tuppaavat B2B-puolella olemaan), on composable commerce hyvä vaihtoehto. Ratkaisun avulla voidaan toteuttaa mitä kompleksisimpia ostopolkuja ja se tarjoaa lähes rajattomat räätälöintimahdollisuudet. Hyviä toimittajavaihtoehtoja on markkinoilla runsaasti, joten palveluita ja kehitystyötä on helppo kilpailuttaa ja tilata oikeanlaisilta kumppaneilta.

Suuremmilla yrityksillä on usein myös laajempia verkkokauppavaatimuksia, jotka sopivat täydellisesti composable commercen kanssa. Se mahdollistaa esimerkiksi eri useiden verkkokauppojen tehokkaan luomisen, jolloin multibrand-yritysten markkinoille pääsy nopeutuu. Kaikki brändiverkkosivustot voivat näyttää erilaisilta, mutta toimia samoilla – tai eri – komponenteilla. Modulaarisuus mahdollistaa myös sen, että eri tiimit tai yksilöt voivat hallita erilaisia toimintoja markkinoista ja brändeistä riippuen.

Ketteryys. Jos verkkokauppa on jo olemassa, on siirtyminen composable commerceen mahdollista riskejä välttäen, askel kerrallaan, vaarantamatta liiketoimintaa suurella remontilla. Composable-arkkitehtuuri tarjoaa mahdollisuuden integroida uusia komponentteja ketterästi olemassa olevaan järjestelmään romuttamatta vanhoja järjestelmiä kokonaan. Näin ollen toiminnan kehittämisestä ja laajentamisesta tulee ketterämpi ja tehokkaampi prosessi.

Monikanavaisuus. Ostaminen on yhä useammin monikanavaista. Asiakkaat etsivät tietoa palveluista ja tuotteista niin sovellusten, selaimen kuin somenkin kautta. Composable commerce auttaa tavoittamaan asiakkaat kaikissa digitaalisissa kanavissa. Sen avulla toteutetut ratkaisut integroituvat saumattomasti eri laitteille ja kosketuspisteille. Composable commerce tukeekin monikanavaisuuteen pohjautuvia myyntistrategioita saumattomasti: uusia myyntikanavia ja asiakasrajapintoja on vaivaton lisätä.

Suorituskyky. Selaimet ovat enimmäkseen melko tehokkaita ja nykypäivän kännyköillä (pöytätietokoneista puhumattakaan) on huimasti prosessointitehoa. Composable commerce -toteutusten latausajat ovat merkittävästi perinteisiä ratkaisuja nopeammat, koska suurin osa vuorovaikutteisesta sisällöstä ladataan suoraan kävijän omalta selaimelta. Myös frontend ja backend voidaan skaalata toisistaan riippumatta.

Composable commercen miinuspuolet

Kun käynnistetään liiketoimintarpeiden ja ostoprosessin näkökulmasta yksinkertaista verkkokauppaa, ja tekniset ja taloudelliset resurssit ovat rajalliset, voi perinteinen verkkokauppa-alusta olla käytännöllisempi valinta. Valmisratkaisuissa on usein hyviä, valmiiksi sisäänrakennettuja ominaisuuksia tarvittaviin perustoimintoihin, kuten tuotehallintaan, maksujen käsittelyyn ja tilausten täyttämiseen liittyen. Valinta vaatii huomattavasti vähemmän alkukehitys- ja integrointityötä composable-arkkitehtuuriin perustuvaan ratkaisuun verrattuna.

Usein valmisratkaisuissa on myös valmiiksi suunniteltu arkkitehtuuri, mikä vähentää laajempia räätälöintitarpeita ja mahdollistaa alhaisemmat käyttöönottokustannukset. Kaikkea ei tarvitse tehdä “alusta asti” itse. Composable commercessa on esimerkiksi usein hieman suurempi riski haasteisiin hakukonenäkyvyyden kanssa, koska hakukoneoptimointia on osattava tarkastella erikseen kehitettävänä kokonaisuutena: sitä varten ei ole valmiskomponentteja.

Jos time-to-market ja budjetti ovat tiukilla, voi valmisratkaisu olla composable commercea parempi vaihtoehto. Toisaalta valmisratkaisut eivät yleensä sovellu monimutkaisempien liiketoimintatarpeiden toteuttamiseen, tai jos soveltuvat, vaativat ne paljon räätälöintiä, mikä taas maksaa aikaa ja rahaa. Sopivinta verkkokaupparatkaisua pohtiessa kannattaakin peilata pidemmän aikavälin liiketoimintarpeisiin ja -tavoitteisiin, ja tarkastella kriittisesti eri vaihtoehtojen ominaisuuksia, mahdollisuuksia ja heikkouksia.

Yhteenvetona

Monoliittiratkaisut tarjoavat usein nopeutta, helppoutta ja yksinkertaisuutta, mutta voivat muuttua rajoittaviksi yrityksen ja sen tarpeiden kasvaessa ja monimutkaistuessa. Composable commerce on helposti räätälöitävä, suorituskykyinen ja ketterä vaihtoehto sellaisille yrityksille, joiden tarpeet ovat monimutkaisia ja joilla on kovat kasvutavoitteet. Composable commerce kasvaa yrityksen liiketoiminnan mukana, ja se on usein pitkällä aikavälillä kustannustehokas vaihtoehto isommille yrityksille.

Se ei kuitenkaan aina ole vastaus verkkokauppiaan päänvaivaan. Tarvitaan huolellista suunnittelua ja laajaa asiantuntemusta, jotta saadaan paras arvio sopivimmasta teknologiasta todellisten vaatimusten, asiakasodotusten ja reunaehtojen pohjalta. Projekteja toteutettaessa tulee teknisessä suunnitteluvaiheessa pyrkiä löytämään parhaat pitkän aikavälin ratkaisut. Tämä tarkoittaa digitaalisen roadmapin luomista ja aidosti kestävien valintojen tekemistä.

Jos haluat keskustella lisää composable commercesta tai muista verkkokaupparatkaisuista, ota yhteyttä niin jutellaan!

Lisää aiheesta: