PuolustusvoimatOmaIntti

OmaIntin reserviläisille suunnatut toiminnot toivat runsaslukuisen joukon uusia käyttäjiä palvelulle kesällä 2024.

Grand One / Paras palvelumuotoilu

OmaIntti reserviläisille

OmaIntti on asevelvollisille suunnattu digitaalinen palvelu, joka yhdistää Puolustusvoimien verkkosisällöt ja asiointipalvelut yhteen helppokäyttöiseen ja intuitiiviseen käyttöliittymään. Palvelu on kehitetty vaiheittain vastaamaan käyttäjien tarpeita ja tarjoamaan heille kohdennettuja sisältöjä ja asiointimahdollisuuksia asevelvollisuuden eri vaiheissa.

Palvelun kehitys käynnistyi vuonna 2017 ja ensimmäinen versio julkaistiin vuonna 2021 naisille, jotka harkitsevat vapaaehtoista asepalvelusta. Viimeisimmät merkittävät päivitykset ovat:

  • Kesäkuu 2024: Palvelu laajeni kattamaan reserviläiset, joka mahdollistaa asioinnin laajalle joukolle.
  • Tammikuu 2025: Digitaalinen kanava kertausharjoitusten B-osien palautukseen, joka korvasi manuaalisen käsittelyn ja säästää toiminnoissa aikaa.

OmaIntti mukautuu käyttäjän asevelvollisuuden vaiheeseen ja tarjoaa vahvaan tunnistautumiseen perustuen kohdennettuja palveluita ja tietoa kutsuntaikäisille, varusmiehille, reserviläisille sekä vapaaehtoisesta asepalveluksesta kiinnostuneille naisille.

OmaIntti on toteutettu yhteistyössä Puolustusvoimien ja HiQ Public Oy:n suunnittelu- ja kehitystiimin kanssa. Projektissa on hyödynnetty iteratiivista kehitysprosessia ja käyttäjien jatkuvaa osallistamista. Palvelun kehitys alkoi kattavalla käyttäjäymmärryksen keräämisellä, joka sisälsi haastatteluita sekä palvelupolkujen ja service blueprintien laatimista.

”Yhteisöstäni tosi moni on myös käynyt tarkastelemassa OmaIntissä tietojaan. Minun mielestäni lisäys on oleellinen päivitys asevelvollisuusasioihin”

Reserviläinen

Tavoitteet

OmaIntin kehitystyön tavoitteena on ollut parantaa Puolustusvoimien ja asevelvollisten välistä vuorovaikutusta luomalla moderni, digitaalinen ja skaalautuva asiointialusta. Palvelu helpottaa asiointia ja säästää aikaa sekä käyttäjiltä että Puolustusvoimien henkilöstöltä, mikä vapauttaa resursseja keskittymään tärkeämpiin tehtäviin.

Kehitystyön keskiössä on ollut käyttäjälähtöisyys: palvelun suunnittelussa ja toteutuksessa on huomioitu asevelvollisten tarpeet ja odotukset. Tavoitteena on ollut tuottaa kokonaisvaltainen käyttökokemus, joka madaltaa asioinnin kynnystä ja tekee palvelun käytöstä helppoa ja saavutettavaa kaikille kohderyhmille.

Palvelun idea

OmaIntin suunnittelun lähtökohtana oli luoda täysin uusi digitaalinen kanava, joka mahdollistaa asevelvollisten ja Puolustusvoimien välisen vuorovaikutuksen aiempaa helpommin ja tehokkaammin. Palvelun perusidea pohjautuu asevelvollisen elinkaaren eri vaiheisiin, joiden mukaan kaikki sisällöt ja asiointipalvelut on kohdennettu käyttäjän tarpeisiin. Tämän lähestymistavan ansiosta OmaIntti tarjoaa jokaiselle käyttäjälle juuri hänelle olennaiset tiedot, kuten ohjeet, lomakkeet ja muut palvelut, sekä sujuvan ja helppokäyttöisen pääsyn Puolustusvoimien digitaalisiin palveluihin.

Suunnittelu

OmaIntin suunnittelussa on hyödynnetty kokonaisvaltaista palvelumuotoilun lähestymistapaa, joka yhdistää käyttäjäkokemuksen, liiketoiminnan tavoitteet ja teknologian mahdollisuudet.

Työ alkoi kattavalla käyttäjäymmärryksen keräämisellä, johon sisältyi kymmeniä eri vaiheessa asevelvollisuutta olevien henkilöiden haastatteluita, käyttäjätarinoiden keräämistä, palvelupolkujen ja service blueprintien laatimista sekä erilaisia palvelukuvauksia. Näiden avulla luotiin selkeä kokonaiskuva, jonka pohjalta palvelua kehitettiin iteratiivisesti, vaihe kerrallaan. Palvelumuotoilun prosessissa keskeistä oli käyttäjien osallistaminen suunnitteluun koko prosessin aikana ja säännöllinen testaaminen, joiden tulokset vietiin suunnittelupöydän kautta kehitystyöhön.

Projektissa sovellettiin paljon systeemistä muotoilua (systemic design), joten ratkaisuja ja lähestymistapoja suunnitteluhaasteisiin haettiin laajempaa kokonaisuutta ajatellen sen sijaan, että olisi ratkottu yksittäisiä ongelmia.

Palvelua suunniteltiin tiiviissä yhteistyössä asiakkaan ja ohjelmistokehitystiimin kanssa. Tämä varmistettiin viikoittaisilla asiantuntijatyöpajoilla, joissa osallistujina olivat suunnittelijat, tekniset asiantuntijat ja asiakkaan edustajat. Yhteistyötä kuvaa saumaton kommunikaatio ja kaikkien näkökulmien huomiointi.

UX/UI-suunnittelu keskittyi luomaan responsiivisen, intuitiivisen ja yhtenäisen käyttöliittymän. Design System rakennettiin tukemaan palvelun jatkokehitystä ja uusia toiminnallisuuksia on testattu käyttäjillä ennen julkaisua.

Ratkaisu ja toteutus

OmaIntti on ainutlaatuinen digitaalinen palvelu, joka mahdollistaa sujuvan vuoropuhelun asevelvollisten ja Puolustusvoimien välillä. Palvelu yhdistää sisällöt ja asioinnin käyttäjälähtöisesti ja mukautuu jokaisen käyttäjän asevelvollisuuden vaiheeseen. Keskeisiä toiminnallisuuksia ovat aikajana, lomakkeet ja omat tiedot, jotka yhdessä muodostavat kattavan kokonaisuuden.

TÄRKEIMMÄT TOIMINNALLISUUDET:

1. Aikajana: Tarjoaa kohdennetut ohjesisällöt ja linkit lomakkeisiin sekä muihin relevantteihin palveluihin, kuten vapaaehtoisen maanpuolustuksen toimijoiden sisältöihin.

2. Lomakkeet: Toimii keskitettynä asiointipalveluna, jossa käyttäjälle näytetään hänelle kuuluvat tai hänen
asiointitarpeisiinsa liittyvät lomakkeet.

3. Omat tiedot: Mahdollistaa asevelvollisuuteen liittyvien tietojen tarkastelun ja päivittämisen. Tämä osio tukee myös kertausharjoitusten ja vapaaehtoisten harjoitusten tietojen hallintaa.

Lisäksi palveluun on kehitetty lisätoimintoja, kuten vahva puhelintunnistautuminen, joka varmistaa hyvän asiakaskokemuksen myös tilanteissa, joissa asiointi ei onnistu digitaalisesti tai aluetoimistossa.

OmaIntin intuitiivinen design ja käyttäjäystävällinen käyttöliittymä tekevät palvelusta helposti lähestyttävän kaikenikäisille asevelvollisille. Palvelu on suunniteltu palvelemaan käyttäjiään arjen keskellä, esimerkiksi mobiililaitteilla, ja sen joustavuus minimoi asiointiin käytettävän ajan. Tämä kokonaisuus tekee OmaIntista tehokkaan ja toimivan ratkaisun sekä käyttäjien että Puolustusvoimien tarpeisiin.

”Eetoksena oli systeeminen muotoilu sen sijaan, että olisi pyritty ratkaisemaan yksittäisiä ongelmia.”

Palvelumuotoilija

Tulokset

OmaIntti on saavuttanut merkittäviä tuloksia sekä käyttäjätyytyväisyydessä että tehokkuuden parantamisessa:

· Asiakastyytyväisyys: Viimeisimmän asiakastyytyväisyyskyselyn tulosten keskiarvo oli 4.24/5.

· Ajan säästö: Manuaalisen lomakekäsittelyn minimointi on vähentänyt työkuormaa Puolustusvoimissa.

· Käyttäjämäärät: Palvelu kattaa nyt kaikki 18–60-vuotiaat asevelvolliset, ja käyttäjämäärät ovat kasvaneet uusien päivitysten myötä.

Yhteenveto

OmaIntin suunnittelussa on korostunut käyttäjien ja palveluntarjoajan työntekijöiden aito osallistaminen, joka on toteutettu järjestelmällisesti koko kehitysprosessin ajan. Palvelu hyödyntää olemassa olevia Suomi.fi-palveluita ja kohdentaa asiointipalvelut ja sisällöt käyttäjän asevelvollisuuden vaiheeseen sopivalla tavalla. Tämä tekee palvelusta räätälöidyn ja käyttäjälähtöisen.

OmaIntti luo täysin uuden digitaalisen kanavan, joka mahdollistaa jatkuvan ja sujuvan vuoropuhelun asevelvollisten ja Puolustusvoimien välillä koko asevelvollisuuden ajan. Lisäksi palvelun rakenteessa on otettu huomioon sen ketterä jatkokehittäminen, mikä varmistaa sen kyvyn vastata tulevaisuuden tarpeisiin.

Tiimi

Puolustusvoimat
HiQ Oy

https://omaintti.fi