Onko sinun palvelusi saavutettava? Varmista digitaalisen palvelusi esteetön käytettävyys kaikille erityistarpeista riippumatta.
Saavutettavuudella tarkoitetaan digitaalisen palvelun esteettömän käytön mahdollistamista kaikille. Esteetön digitaalinen palvelu huomioi ihmisten erityistarpeet ja on käytettävissä myös esimerkiksi heikkonäköisille ja sokeille, liikuntarajoitteisille ja hahmotusrajoitteisille ihmisille. Esteetön digitaalinen palvelu on käytettävissä myös erityistarpeisiin suunnitelluilla ohjelmistoilla ja laitteilla.
Digitaalisen palvelun saavutettavuus tukee yhdenvertaisuutta ja mahdollistaa palvelun käytön laajemmalle käyttäjäkunnalle. Julkishallinnon organisaatioille digitaalisten palveluiden saavutettavuus on määritelty laissa. Kansainvälisen WCAG 2.1 (Web Content Accessibility Guidelines)- ohjeistuksen mukaan digitaalisten palveluiden tulee täyttää tason A- tai AA-kriteerit. Saavutettavuuden huomioiminen digitaalisen palvelun suunnittelussa parantaa myös yleisesti kaikkien käyttökokemusta. Saavutettavuus ei tarkoita digitaalisen palvelun muuttumista tylsäksi.
HiQ tarjoaa kokeneita asiantuntijoita sinun digitaalisen palvelusi saavutettavuuden varmistamiseen.
Saavutettavuuden evaluoinnissa kartoitetaan digitaalisen palvelun esteettömyys ja sinulle jää seikkaperäinen raportti palvelusi saavutettavuudesta, ongelmakohdista sekä suunnitelma niiden korjaamisesta. On tärkeää priorisoida juuri sinun palvelusi kannalta olennaisia esteettömyysvaatimuksia ja taata lainsäädännöllisten vaatimusten toteutuminen määräajassa. Saavutettavuusevaluoinnin kesto on palvelun koosta riippuen noin 1-3 htp.
Uusia digitaalisia palveluita mietittäessä asiantuntijamme huomioivat palvelun saavutettavuuden jo suunnitteluvaiheessa.