HiQ

HiQ Stage - St1 - Sami tiiminsä kanssa oli mukana muuttamassa huoltoasemien liiketoimintaa Norjassa

Sami Hammarberg, HiQ:n ratkaisuarkkitehti ja Scrum Master päätyi St1:n Snarveien-sovelluksen kuskin paikalle pitkäjänteisen kehityskaaren kautta.

HiQ Stagella St1-projektitiimimme

Sami Hammarberg, HiQ:n ratkaisuarkkitehti ja Scrum Master päätyi St1:n Snarveien-sovelluksen kuskin paikalle pitkäjänteisen kehityskaaren kautta. Snarveien uudisti huoltoasemapalveluiden maailmaa Norjassa ja on mahdollistanut uudenlaisen liiketoiminnan paikalliselle St1:lle.

”Norjassa St1 toimii Shell-brändillä. Se on tuonut oman osansa viestinnällistä haasteista sovelluksen kehityksessä”, sanoo Sami.

HiQ:n kunnianhimoinen tekijätiimi

Projekti käynnistyi pienellä, mutta moniammatillisella HiQ-tiimillä. Suhteellisen perinteisen tiimin muodostivat designer, scrum master ja testaaja sekä kaksi sovelluskehittäjää. Onnistumisen varmistamiseksi tiimillä oli vain yksi toive: popcornkone. Se on edelleen päivittäisessä käytössä. Popcornin siivittämänä kehitys sujuikin vauhdilla ja pian ensimmäinen sovellusversio olikin jo loppuasiakkaiden hyppysissä.

Hommien edetessä ja iteratiivisten kehitysversioiden toimittamisen yhteydessä kehitysporukan koostumuskin eli. Parhaimmillaan tiimin vahvuus oli noin kymmenen henkilöä. Samaan aikaan Samin vastuut siirtyivät scrum masterista ratkaisuarkkitehdin rooliin. Sovellus myös löysi asiakkaansa ja sai heidät rakastumaan siihen. Kuten Nina Røsland Head of Retail Sales, Loyalty & Digital Marketing Norjan St1:ltä totesi ”Tavoitteenamme oli tehdä St1:n asiakkaiden elämästä helpompaa, nopeampaa ja joustavampaa. Emme tyytyneet vain toimittamaan mitä asiakas halusi, vaan loimme myös täysin uuden tavan tehdä liiketoimintaa.”

Monipuolisuus ja joustavuus sekä kyky oppia uutta

Matkan varrella Sami on päässyt olemaan aika monessa mukana. Scrum Masterina hän fasilitoi toimintaa niin, että tiimillä ei ollut esteitä jouhevalle tekemiselle. Samalla hänen vastuullaan olivat sekä kokonaisarkkitehtuuri että asiakkuus. Samilla on laaja-alainen tausta IT-tekijänä – HiQ:lle hän siirtyi CGI:ltä parisen vuotta sitten.

”Vahva tekninen taustani mm. kehittäjänä, Tech Leadina ja arkkitehtina on ollut hyödyllinen ja antanut minulle mahdollisuuden tukea tiimiä parhaalla mahdollisella tavalla. Laajaskaalainen osaaminen on koko ajan tärkeässä roolissa. Kun tehdään ketterästi tiimissä niin ei voi piiloutua vain tietyn roolin taakse. Se myös tekee työstä joka päivä sopivasti erilaista”, Sami jatkaa.

Nyt Sami tekee töitä Product Ownerina pääsääntöisesti asiakkaan tiloissa sekä toisinaan tiimin kanssa HiQ:n Otaniemen ja Punavuoren toimistoilla. ”Toimin eräänlaisena bufferina liiketoiminnan ja kehitystiimin välissä. Olen ollut pitkään mukana ja tunnen järjestelmän – tästä on asiakkaalle selkeää hyötyä jatkuvuuden luomisessa, kun asiakkaan puolella on tapahtunut paljon muutoksia sekä business- että teknologiapuolella. Olen iloinen, että asiakas arvostaa mielipidettäni palvelukehityksen saralla - esimerkiksi roadmapin tiimoilla”, hän tarkentaa.

HiQ Finland: HiQ blogi St1
HiQ Finland: HiQ blogi St1
HiQ Finland: HiQ blogi St1
HiQ Finland: HiQ blogi St1

Hyvä meininki näkyy ja tuntuu

Snarveien-projektissa Sami arvostaa erityisesti mahdollisuutta päästä tekemään koko juttu kokonaisuutena, ideasta käytäntöön. Projektin aikana on päässyt miettimään käyttötapauksia, protoilemaan ja testailemaan uusia ideoita. Mobiilimaailmassa teknologia ja alustat uudistuvat ripeästi ja palvelut vaativat jatkuvaa kehittämistä, mikä on pitänyt Samin jatkuvasti varpaillaan.

”Tykkään todella paljon monipuolisesta työnkuvastani, ihmisistä ja työympäristöstä. Meillä on hyvä meininki HiQ-porukan, asiakkaan ja yhteistyökumppaneiden välillä. Ja mikä parasta, avoimuuden ilmapiiri antaa tilaa puhua myös haasteista asiakkaan kanssa. Niiden ratkaiseminen on palkitsevaa. On siistiä tehdä juttuja puhelimille ja olla mukana luomassa jotain uutta”, Sami kertoo.

Samin mukaan avain onnistuneeseen tiimityöhön on yhdessä sovitut käytännöt, kuten koska ollaan paikalla. ”Tärkeintä on luottamus toisiimme”, hän tähdentää. Etätyö ja sitä tukevat työvälineet antavat lisää pelivaraa tiimille fiksuun työn jaksottamiseen. Ja kun haluaa kehittyä ja löytää uutta suuntaa, niin myös sisäinen työkierto on mahdollista. Vapaalla Sami kuitenkin ottaa selkeän irtioton digimaailmasta. ”Lataan virtaa fyysisestä toiminnasta, eli meikäläiselle sportti on se juttu”, sanoo Sami lopuksi.

Mikä Snarveien?

Snarveien-mobiilisovellus tarjoaa käyttäjälleen palveluita ja helppoutta asioidessa St1:n Shell-asemilla Norjassa. HiQ toimitti St1:lle sovelluksen vastaten kokonaisuudesta, lähtien konseptista ja käyttökokemussuunnittelusta aina varsinaiseen toteutukseen, testaukseen, ylläpitoon ja jatkokehitykseen.

Päivittäin ja toistuvasti sovelluksen pariin asiakkaan tuo joustavat digitaaliset palvelut. Tärkeimpänä näistä asiakkaan vuodeksi kertamaksulla ostama rajaton kahvi. Kahvin lisäksi sovelluksella voi hallita omaa St1 MasterCard-korttia sekä esimerkiksi maksaa (ApplePay) ja jopa lunastaa paikallisia Trumf-etuja. Tämä palvelu on siis ketjun digimarkkinoinnille ykköskanava. ”Bring your own cup” on myös asiakkaalle ekologinen valinta, kun kertakäyttömukit jäävät historiaan.

Asiakkaat ovat ladanneet sovelluksen jo 100 000 kertaa ja sitä käytetään päivittäin 80 000 kertaa. Sovelluksen tuoma lisämyynti on ollut merkittävä ja St1 on ollut erittäin tyytyväinen palvelun digitalisoidun version tuomiin hyötyihin.

Lisätietoa projektista täällä

Kuvat: Sam Jamsen

Sami Hammarberg
RatkaisuarkkitehtiMonipuolisen taustansa johdosta Sami hahmottaa teknologian liiketoiminnan kehittäjänäsami.hammarberg@hiq.fi
Tutustu lisää
Contact

Ota yhteyttä ja kysy lisää