St1 500 APIa Frendsiin

HiQ on ollut olennainen osa St1-digitalisaatioprojekteja. HiQ on suunnitellut ja kehittänyt St1:n liiketoiminnan kannalta kriittisiä ominaisuuksia mobiilisovelluksille.

HiQ on ollut olennainen osa St1-digitalisaatioprojekteja suunnittelemalla ja kehittämällä liiketoiminnan kannalta kriittisiä ominaisuuksia mobiilisovelluksille, mikä luo täysin uutta liiketoimintaa St1- ja Shell-tuotemerkeille.
HiQ on ollut olennainen osa St1-digitalisaatioprojekteja suunnittelemalla ja kehittämällä liiketoiminnan kannalta kriittisiä ominaisuuksia mobiilisovelluksille, mikä luo täysin uutta liiketoimintaa St1- ja Shell-tuotemerkeille.

St1 on energiayhtiö, joka haluaa haastaa vallitsevan tilanteen. Kestävän energiantuotannon ja kulutuksen lisäksi St1 haluaa jatkuvasti digitalisoida liiketoimintansa ja tarjota uusia palveluja asiakkailleen.

HiQ on ollut olennainen osa St1-digitalisaatioprojekteja suunnittelemalla ja kehittämällä liiketoiminnan kannalta kriittisiä ominaisuuksia mobiilisovelluksille, mikä luo täysin uutta liiketoimintaa St1- ja Shell-tuotemerkeille. Nämä projektit sisälsivät uusien ominaisuuksien kehittämisen, kuten:

  • mobiilipolttoaineet ja autopesulat

  • tilauspohjainen kahvisopimus

  • St1 Mastercard -tili

Vuosien varrella yhteistyö on laajentunut uudelle alueelle, kun St1 valitsi Frends iPaaS:n uutena ratkaisuna API-hallintaan ja mobiiliratkaisujen tausta-alustaksi. Frends kytkee taustajärjestelmät mobiiliin API-kerroksen avulla.

St1:n kehittämien digitaalisten ratkaisujen määrän kasvaessa yritys joutui tilanteeseen, jossa nykyinen API-arkkitehtuuri ei enää täyttänyt liiketoiminnan vaatimuksia. St1 etsi ratkaisua, joka voisi auttaa heitä vähentämään IT-taakkaa ja kokonaiskustannuksia (TCO) sekä vähentämään sovellusliittymien ja integraatioiden kehitys- ja tuotantovientiaikaa.

Integraatiohaasteet

St1 valitsi Frends iPaaS:n yhtenäistämään ja yksinkertaistamaan API-arkkitehtuuriaan. Vanha API-ratkaisu oli kasvanut monimutkaiseksi, tarvitsi useita erilaisia työkaluja ja sen ylläpito oli kallista.

Frends yhdisti API-hallintatasot, jotka toimivat yhtenä ratkaisuna kymmenien ydinliiketoimintajärjestelmien edessä:

  • Tiedonhallintakerros

  • Sovelluskerros

  • Integraatiokerros

  • Vuorovaikutuskerros

Frendsin myötä St1 siirtyi API-ensin -arkkitehtuuriin ja loi turvallisen ekosysteemin kaikille sovelluksille. Toteutukset sisälsivät mm. seuraavia asioita.

API-hallinta (API Management)

API-hallinta mahdollistaa sovellusliittymien koko elinkaaren hallinnan: suunnittelu, julkaisu, seuranta, hallinta. API-hallintaominaisuuden avulla Frends voi huolehtia sovellusliittymän suorittamisesta, prosessiautomaatiosta (BPA) ja edistyneemmistä integraatiotarpeista aina aikataulun mukaisiin tiedostojen siirtoihin ja muunnoksiin. Tämä mahdollistaa pyyntöjen automaattisen käsittelyn ja API-kerroksessa tietojen rikastamisen. API-hallinta tarjoaa myös fasadikerroksen kaikille digiratkaisuille ja se turvaa perusjärjestelmät ulkoisten kutsujen vaaroilta.

API-yhdyskäytävä (API Gateway)

API-yhdyskäytävä lisää ylimääräisen suojaustason mikropalveluihin ja taustatoimintoihin kuormituksen tasapainottajana, jotta pyyntöjä voidaan käsitellä tehokkaimmin. Frendsin avulla St1 voi hallita täysin API-pyyntöjen käsittelyä ja reititystä taustajärjestelmiin, mikä mahdollistaa myös turvallisen tallennuksen eri muuttujille, joita käytetään yleisesti integraatioprosesseissa. Tämä parantaa sovellusliittymien ja integraatioiden uudelleenkäytettävyyttä ja turvallisuutta ja vähentää merkittävästi tarpeetonta liikennettä St1-taustapalveluihin.

Frendsillä voimme huolehtia kaikista API-hallintavaatimuksistamme. Valitsimme Frendsin pitkäaikaiseksi API-hallintaratkaisuksi, ja se on toistaiseksi osoittautunut joustavaksi, luotettavaksi ja kustannustehokkaaksi.

Head of Digital, St1 Nordic

Linda Pihl

Tulokset

Integraatioprojektin aikana yli 500 sovellusliittymää siirrettiin Frends-prosesseihin. Uuden yksinkertaistetun API-ratkaisun avulla St1 pystyi myös vähentämään ei-toivotun liikenteen määrää. St1 API -alustalla oli ensimmäisen käyttökuukauden aikana yli 1 000 000 prosessisuoritusta, ja se käsittelee tällä hetkellä yli 3 miljoonaa API-kutsua kuukaudessa.

St1:n ja HiQ:n yhteistyö kattaa myös kaikkien mobiilisovellusten ja Frends-integraatioratkaisun tuki- ja ylläpitotoimet.
St1:n ja HiQ:n yhteistyö kattaa myös kaikkien mobiilisovellusten ja Frends-integraatioratkaisun tuki- ja ylläpitotoimet.

St1:n ja HiQ:n yhteistyö kattaa myös kaikkien mobiilisovellusten ja Frends-integraatioratkaisun tuki- ja ylläpitotoimet.

St1 Nordic Oy on pohjoismainen energiakonserni, jonka visiona on olla CO2-hyvän energian valmistaja ja myyjä. Konserni tutkii ja kehittää taloudellisesti kannattavia ja ympäristön kannalta kestäviä energiaratkaisuja. St1 keskittyy polttonesteiden markkinointiin, öljynjalostukseen sekä uusiutuvan energian ratkaisuihin, kuten jätepohjaisiin edistyneisiin etanolipolttonesteisiin ja teolliseen tuulivoimaan. Konsernilla on kaikkiaan 1250 St1- ja Shell-huoltoasemaa Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. St1:n pääkonttori on Helsingissä ja sen palveluksessa on 980 henkilöä. www.st1.com

Yhteys

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä