Innovaation ja inspiraation kohtaamispisteessä: Terveiset Adobe Summit EMEA 2023 -tapahtumasta Lontoosta

Sukelsimme syvälle Adoben teknologiakehitykseen Adobe Summit EMEA 2023:ssa. Muun muassa generatiivisen tekoälyn sovellukset pääsivät tapahtumassa parrasvaloihin.

Adobe järjestää kärkitapahtumansa, Adobe Summit EMEAn, vuosittain, joskin edellisestä tapahtumasta on koronapandemian vuoksi vierähtänyt aikaa. Lähdimme mukaan tapahtumaan, sillä olemme Adobe-kumppani. Kumppanuus Adoben kanssa on meille tärkeää tarjotaksemme asiakkaillemme parhaan mahdollisen tuen ja ratkaisut. Adoben yhteisö on tiivis, ja tapahtumassa pääsee tutustumaan ensimmäisten joukossa eri uutuuksiin ja parhaisiin toteutuksiin.

Tapahtuma oli täynnä innostusta, innovaatiota ja tuoretta tietoa. Yhdessä Adobe-asiantuntijoiden, alan johtajien ja luovien ammattilaisten kanssa kävijät pääsivät tutustumaan mielenkiintoisiin puheenvuoroihin, Adoben teknologiakehitykseen sekä tietysti verkostoitumaan ja jakamaan tulevaisuuden visioita. Generatiivinen tekoäly ja työnteon tehostaminen olivat vahvasti esillä läpi tapahtuman.

Partnerpäivä ja keynotet

Tapahtuma alkoi kumppanipäivällä, jossa Adobe esitteli uutuuksiaan. Kumppanipäivässä saimme erinomaista ensikäden tietoa esimerkiksi Adobe Commerce Cloudin kehittymisestä. Generatiivinen tekoäly oli vahvasti esillä uutuuksissa. Adobella on oma tekoälymoottori Sensei sekä uutuustuote Adobe Firefly, joka keskittyy kuva- ja videomateriaalin luomiseen tekoälyn voimalla. Adobe Sensei on heidän oma tekoälymoottorinsa, joka on mukana lähes kaikissa Adoben tuotteissa. Se optimoi mm. tuotenostoja, auttaa kampanjoiden laatimisessa dataan pohjautuen ja optimoi kunkin asiakkaan ostopolkua lennosta tämän selailukäyttäytymisen mukaan. Lähitulevaisuudessa Adobe tulee investoimaan merkittävästi Commerce Cloudiin ja etenkin B2B-ominaisuuksiin sekä tarjoustyökaluihin, jotka mahdollistavat kompleksisetkin tarjousten käsittelyt organisaatioiden välillä. Myös kompleksiset organisaatioiden hallinnat ovat jatkossa mahdollisia jopa matriisimallilla.

Seuraavana päivänä alkoi varsinainen Summit, jossa olivat mukana Adoben parhaat asiantuntijat, kumppanit, asiakkaat sekä prospektit. Pääaiheina Adobe käsitteli puheenvuoroissaan digitalisaation merkitystä liiketoiminnalle, tekoälyä sekä sisällön merkitystä nykymaailmassa. Erityisesti he korostivat, kuinka tulevaisuuden menestyksen avain on kyky sopeutua jatkuvasti muuttuviin teknologisiin ja kuluttajakäyttäytymisen trendeihin. Puhujat puhuivat myös personoinnista ja asiakaskokemuksesta ja korostivat, että ymmärtämällä asiakkaita paremmin ja tarjoamalla heille räätälöityjä kokemuksia yritykset voivat erottua kilpailijoistaan.

Adobe Digital Commerce

Yksi tapahtuman kohokohdista oli luovien työpajojen sarja. Näissä työpajoissa osallistujat saivat käytännön neuvoja ja vinkkejä Adobe-tuotteiden tehokkaaseen käyttöön sekä kattavan katsauksen Adoben uutuuksiin ja kehityspolkuihin tuotteisiin liittyen. Verkkokauppakonsulttina minua kiinnosti eniten tietysti Adoben Commerce Cloud ja sen kehitys. Commerce Cloudiin tullaan investoimaan paljon tulevina vuosina. Etenkin B2B-ominaisuudet, organisaatioiden hallinta sekä tarjousten käsittely ovat kehityslistalla korkealla.

Myös headless-lähestymistapa, eli mahdollisuus valita Commerce Cloudiin toinen front-end sekä liittää haluamiaan mikropalveluita kattavan rajapintapalvelun kautta, nousivat esiin. Adobe myös integroi koko ajan verkkokauppa-alustaansa paremmin sopivaksi muihin Adoben tuotteisiin. Esimerkiksi verkkokaupan kannalta korkeaa lisäarvoa tuottavat Adobe Analytics, CDP ja Journey Optimizer ovat jatkossa saumattomasti käytettävissä yhdessä Commerce Cloudin kanssa. Edellä mainitut ovat käytännössä reaaliaikaisia työkaluja, joilla verkkokauppias pystyy optimoimaan asiakkaalle juuri oikeat tuotenostot, ostopolun juuri hänelle sopivaksi ja Analyticsin avulla vielä keräämään tarkan datan talteen. Adobe Commerce Cloud on varteenotettava alusta vaativiin verkkokauppahankkeisiin, josta löytyy kattavat ominaisuudet toteuttaa kompleksisiakin projekteja.

Innovaatiot ja keskustelut

Teknologia ja innovaatiot olivat vahvasti esillä tapahtumassa. Osallistujat saivat syventyä esimerkiksi tekoälyn, koneoppimisen ja automaation maailmaan. Alan johtavat tutkijat ja innovaattorit jakoivat oivalluksiaan näistä aiheista ja näyttivät, miten yritykset voivat hyödyntää näitä teknologioita liiketoiminnassaan. Esitysten ja demojen avulla kävijät saivat todellisen käsityksen siitä, miten tekoäly voi parantaa liiketoimintaa, markkinointia, personointia ja asiakaskokemusta. Tulevaisuus näyttää erittäin lupaavalta niille, jotka pystyvät hyödyntämään näitä innovaatioita kilpailuetunaan. Esimerkkinä ne yritykset, jotka ovat ottaneet jo hyvin aikaisessa vaiheessa tekoälyn tukemaan manuaalisia prosessejaan. Näillä innovaatioilla saadaan manuaalista työtä merkittävästi vähennettyä sekä tuotteiden time-to-marketia lyhyemmäksi.

Verkostoituminen oli myös tärkeä osa tapahtumaa. Adobe Summit tarjosi osallistujille mahdollisuuden luoda yhteyksiä oman alan ammattilaisten kanssa, jakaa ideoita ja oppia toisiltaan. On hienoa nähdä, kuinka ihmiset yhdistyvät yhteisen intohimon ja tavoitteiden pohjalta tällaiseen suureen tapahtumaan jälleen koronapandemian jälkeen.

Lopuksi

Adobe Summit EMEA 2023 oli upea tapahtuma, joka tarjosi osallistujilleen arvokasta tietoa, inspiraatiota ja verkostoitumismahdollisuuksia. Innovaatio, teknologia ja luovuus olivat vahvasti läsnä koko tapahtuman ajan. Osallistujat saivat syventää tietämystään digitaalisesta liiketoiminnasta ja markkinoinnista, sisällöistä ja asiakaskokemuksesta. Kiitämme Adobea inspiroivan tapahtuman järjestämisestä ja odotamme innolla seuraavaa apahtumaa. Uudet teknologiat tarjoavat lähes rajattomia mahdollisuuksia luoda unohtumattomia asiakaskokemuksia ja innovaatioita.

Kiinnostuitko Adobe Commercen mahdollisuuksista? Ole yhteydessä ja selvitetään, kuinka voisimme auttaa juuri teidän organisaatiotanne menestymään digitaalisessa liiketoiminnassa.

Jussi Rumbin
Lead Consultant, Digital Commerce
Mielipide & näkemys

Mielipide & näkemys

Generatiivinen AI
Miten hyödyntää generatiivista tekoälyä yritysmaailmassa? Asiantuntija listaa neljä tärkeää oppia
Generatiivinen AI
Mullistavatko koodausavustajat ohjelmistokehityksen?
Generatiivinen AI
Tekoäly – revoluutio vai evoluutio?
Näkemys
Tuokaa suunnittelupöytään “wicked problem” valmiiksi määritellyn tarpeen sijaan
Yhteys

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä