Elina Pasasen urapolku

Elina aloitti HiQ:lla integraatiokehittäjänä. Matka on jatkunut palvelupäälliköksi ja esihenkilöksi. Tutustu Elinan uratarinaan ja lue, miten hän päätyi IT-alalle.

Olen Elina Pasanen ja työskentelen HiQ:n Frends-integraatioyksikössä palvelupäällikkönä sekä Energia-tiimin esihenkilönä. Työuraa minulle on kertynyt talossa jo kuusi vuotta.

Vielä seitsemän vuotta sitten viimeistelin diplomityötäni, joka käsitteli jalometallien erottamista jätteenpolttolaitoksen pohjatuhkasta, enkä olisi osannut kuvitellakaan päätyväni IT-alalle! Olin opiskellut Aalto-yliopistossa Materiaalitekniikan laitoksella pääaineenani kierrätystekniikka, ja sivuaineenani ympäristöjohtaminen ja kestävä liiketoiminta. Miten sitten päädyin IT-alalle ja HiQ:lle? Mikä sai minut pysymään tällä tiellä?

Tie HiQ:lle

Valmistumiseni jälkeen oli haastavaa löytää pk-seudulta oman alani töitä, joten ohjelmoinnista innostuneen siskoni kannustamana suoritin Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen osaston tarjoaman ilmaisen ohjelmoinnin verkkokurssin (www.mooc.fi). Kurssin myötä innostuinkin koodaamisesta, ja aloin katsella myös IT-alan työpaikkoja.

Silmiini osui yrityksemme järjestämä puolen vuoden mittainen koulutusohjelma, jonka tavoitteena oli työllistyminen taloon. Hain ohjelmaan ja pääsin HiQ:lle opiskelemaan integraatiokehittäjäksi.

Urapolkuni

Aloitin HiQ:lla koulutusohjelman kautta integraatiokehittäjänä. En ollut aiemmin edes kuullut integraatiokehityksestä, mutta nyt olin innoissani saadessani rakentaa prosesseja, jotka välittivät tietoa järjestelmästä toiseen, suorittaen erilaista bisneslogiikkaa ja sanomamuunnoksia matkan varrella.

Nautin työhön sisältyvästä ongelmanratkaisusta ja konkreettisista onnistumisen kokemuksista saadessani integraatioprosessit valmiiksi ja toimimaan. Lisäksi työyhteisössä vallitsi rento ja hyvä tunnelma, joten viihdyin erinomaisesti.

Integraatiokehitystä tein lopulta noin kolme vuotta, kunnes jäin äitiyslomalle. Palattuani töihin minulle ehdotettiin, että siirtyisin palvelupäälliköksi. Palvelupäällikön tehtäviin kuuluu meillä muun muassa toimia linkkinä asiakkaan ja kehittäjien välillä, koordinoida asiakkaan tilaamien töiden toteutusta, arvioida resurssitarpeet ja pitää asiakkaiden kanssa säännöllisesti palvelunhallintakokouksia. Päätin tarttua tilaisuuteen, sillä vaikka haikein mielin luovuinkin kehitystyöstä, tiesin olevani omimmillani asiakasrajapinnassa.

Palvelupäälliköksi siirtyessäni päätin siirtyä myös 80% työaikaan helpottaakseni lapsiarkea. Töiden määrä onnistuttiin hyvin sovittamaan niin, että pystyin tekemään kuuden tunnin työpäiviä, mikä oli todellinen arjen pelastus! Olen pitänyt vaihtelevasta ja monipuolisesta palvelupäällikön työstä, jossa koen pääseväni hyödyntämään vahvuuksiani.

Palvelupäällikkönä ehdin olla muutaman vuoden kun minulle ehdotettiin, että ryhtyisin Energia-tiimimme uudeksi esihenkilöksi. Suostuin, ja niinpä sain palvelupäällikön töiden rinnalle tiiminveto- ja esihenkilötehtävät.

Fiilikset työskentelystä HiQ:lla

Olen nauttinut esihenkilönä toimimisesta. Pidän tärkeänä, että tiimissäni on positiivinen ja avoin työilmapiiri sekä hyvä tiimihenki! Kannustan tiimiläisiäni kertomaan rohkeasti toiveistaan työtehtäviensä suhteen, sekä myös mieltä hiertävistä asioista. Näin voin omalta osaltani varmistaa, että tiimiläiseni saavat mahdollisuuksien mukaan toiveitaan vastaavia töitä ja että voimme reagoida mahdollisiin epäkohtiin nopeasti. Nautin myös palvelupäällikön roolista esihenkilötyön ohella, sillä se pitää minut kiinni arjen tekemisessä.

Kaiken kaikkiaan olen todella iloinen, että uskalsin hypätä IT-maailmaan ja sain mahdollisuuden päästä oppimaan asioita töiden kautta! Olen löytänyt kiinnostavan alan, työn, jossa saan jatkuvasti oppia uutta ja kehittyä, sekä erityisesti työnantajan joka panostaa työntekijöihinsä sekä tukee ja kannustaa uralla eteenpäin.

Olen kokenut, että minuun ja kykyihini on aina luotettu ja toiveitani kuunneltu. Joustavuus on ollut myös merkittävä tekijä minulle ja perheelleni. Perhearki on rullannut hyvin, kun olen saanut tehdä töitä joustavin työajoin eri lokaatioista.

Ehkäpä oleellisin asia on kuitenkin meidän huikea porukka! Meillä on todella hyvä yhteishenki ja töitä tehdään sitoutuneesti hyvällä fiiliksellä. Töissä vietetään iso osa ajasta ja minulle on todella tärkeää, että töissäkin on kivaa ja jokainen saa olla oma itsensä.

Elina Pasanen
Team Lead and Service Manager
Contact

Ota yhteyttä ja kysy lisää

Elina Salo
Rekrytointi, Frendselina.salo@hiq.fi+358 45 677 4160