HiQ

Turvallista mobiilimaksamista

HiQ auttaa G+D:tä kehittämään luottokorttien tokenisointipalvelua.

Giesecke+Devrient on saksalainen perheyritys, jolla on lähes 170-vuotinen historia. Yrityksen toiminta alkoi arvopapereiden kuten osakekirjojen, setelien ja matkustusdokumenttien painotalona. G+D:n toiminta on ajan mukana laajentunut turvapainamisesta muun muassa pankki- ja SIM-kortteihin ja enenevästi maksamisen ja tunnistautumisen digitaalisiin palveluihin.

Teemu Asikainen, G+D:n R&D, kertoo, että G+D Suomen yksikkö on toiminut 15 vuoden ajan kehittäen ratkaisuja turvalliseen digitaaliseen maksamiseen asiakkainaan pankit ja kauppiaat ympäri maailman.

“Autamme pankkeja sitouttamaan asiakkaitaan kehittämällä parempaa asiakaskokemusta. Kun pankin oma sovellus hoitaa maksutapahtuman ja auttaa kuluttajaa hallinnoimaan intuitiivisesti digitaalisia maksuvälineitään, voidaan asiakkaan palvelut koota samaan paikkaan pankin toivomalla tavalla”, kuvailee Asikainen.

G+D:n ratkaisu pohjautuu kansainvälisten maksukorttistandardien mukaisiin virtuaalisiin maksukortteihin (”payment token”), jotka mahdollistavat jo laajasti puhelimella maksamisen kauppojen maksupäätteillä. Asikaisen mukaan sama kehitys tulee lähitulevaisuudessa helpottamaan maksamista myös verkkokaupoissa ja muissa ympäristöissä, kuten autoissa.

“Kuluttajan ei tarvitse enää syöttää pankkikorttinumeroaan ja voimassaolopäiviä, vaan nämä tiedot päivittyvät turvallisesti taustajärjestelmissä.”

Nopeuden lisäksi maksamisen turvallisuus paranee merkittävästi. Kuluttaja saa näkyvyyden siihen, mihin palveluihin maksutiedot on yhdistetty ja pystyy kontrolloimaan, mitkä palvelut hän haluaa pitää aktiivisina ja jopa määrittää niille turvarajat. Digitaaliset kortit ovat tyypillisesti palvelukohtaisia, joten yhden digitaalisen kortin tietojen vaarantuminen ei aiheuta laajoja haittavaikutuksia.

Asikaisen mukaan kuluttajalle parantunut maksutietojen hallittavuus lisää sekä turvallisuutta että verkkopalveluiden käyttömukavuutta.

“Kuluttaja pystyy jatkossa itse varmistamaan, ettei korttitietoja jää turhaan palveluihin, joita hän ei enää aio käyttää. Pankin ja verkkopalveluiden etuna, käyttökokemuksen lisäksi, on vähentynyt tarve selvittää virheellisiä maksutapahtumia, mikä vähentää kustannuksia kaikille osapuolille.”

Turva- ja pankkiteknologia vaatii kehittäjiltä paljon erityisosaamista

Asikainen kertoo, että alalle, jossa on paljon turva- ja pankkiteknologiaa, ei ole aina helppo löytää osaavia tekijöitä. HiQ on ollut luotettava tuki.

“Pelkästään tietoturva on kokonaisuutena niin laaja, että useimmilla ohjelmiskehittäjillä menee varmasti puoli vuotta tarvittavien alueiden opetteluun. Olemme onnistuneet saamaan HiQ:n kautta jopa suoria matcheja.”

Asikainen kiittelee sujuvaa yhteistyötä HiQ:n kanssa.

“Meille tulee tarpeita usein haastavalla aikataululla. Siitä huolimatta HiQ on pystynyt reagoimaan nopeasti tarpeisiimme ja yhteistyö on ollut hyvin mutkatonta.”

Teemu Asikainen
R&D, G+D

HiQ:n kautta G+D:lle työskentelevä Jukka-Pekka Suontaus arvioi G+D:tä kiinnostavaksi asiakkaaksi, jonka projekti tarjoaa kiinnostavan maailman rahaliikenteen parissa.

“Työilmapiiri on hyvä. G+D:llä arvostetaan perusteellista taustatyötä ja sitä, että tekijät ymmärtävät, mitä tekevät. Asioita ei lähdetä tekemään umpimähkään.”

Suontaus kertoo, että tämänkaltaisissa projekteissa tietoturva on täysin omalla tasollaan. Työskentely tapahtuu suljetussa ympäristössä, liikennettä valvotaan tarkasti palomuurien kautta ja koodaamisessa on aina oltava parhaat käytännöt.

“Työssä vaaditaan full stack -osaamista. Olen päässyt hyödyntämään omia vahvuuksiani esimerkiksi javan osalta. "IaC (Infrastructure as a Code) -työkalu Terraform:in olen puolestaan päässyt opettelemaan uutena.”

Asiointipalveluratkaisujamme
HiQ päivitti neuvontapalvelun nykyaikaan
HiQ uudisti käytössä olleen teknologian ja auttoi varmistamaan, että palvelu pysyy tietoturvallisena ja helposti käytettävänä myös tulevaisuudessa
OmaSATO – Kotisi taskussa
OmaSATO verkkopalvelun avulla SATO-kotien asukkaat voivat hoitaa kaikki kotiin liittyvät käytännön asiat helposti, missä vain ja milloin vain.
Tutki Hankintoja
Tutkihankintoja.fi on palvelu, jonka avulla kansalaiset, yritykset ja sidosryhmät kuten media voivat tutustua Suomen valtion menoihin.
Digitaalinen ajokortti
Täysin uusi lähestymistapa digitaaliseen henkilökorttiin käyttäen uniikkeja turvallisuustekniikoita.
HiQ päivitti neuvontapalvelun nykyaikaan
HiQ uudisti käytössä olleen teknologian ja auttoi varmistamaan, että palvelu pysyy tietoturvallisena ja helposti käytettävänä myös tulevaisuudessa
HiQ uudistaa Kevan digipalveluita
HiQ modernisoi Kevan digitaalisia palveluita ja toimitti tulevaisuutta tukevan integraatioalustan
Kanta-asiakkuus mobiilisti
HiQ:n toteuttama mobiilisovellus ohjaa St1:n asiakkaita asemille tankkaamaan, kahville ja enemmän
Levi Ski Resort Applikaatio
Uusi Levi Resort -sovellus on Levin laskettelukeskuksen vierailijan tärkein digitaalinen apuväline vuoden kaikkina sesonkeina.
Nemus Futurum - täysin uudenlainen älytila
Nemus Futurum on Metsä Groupin interaktiivinen ja kattava elämyskokonaisuus, joka esittelee kestävää metsänhoitoa ja suomalaisia metsiä.
OmaSATO – Kotisi taskussa
OmaSATO verkkopalvelun avulla SATO-kotien asukkaat voivat hoitaa kaikki kotiin liittyvät käytännön asiat helposti, missä vain ja milloin vain.
Pelien tukijärjestelmien luottokumppani
HiQ on Veikkauksen pelaamisen tukijärjestelmien jatkokehityksen, ylläpidon ja päivystyksen luottokumppani.
Yhteys

Ota yhteyttä ja kysy lisää