Uudistettu B2C-mobiilisovellus St1:lle

HiQ uudisti St1:n mobiilisovelluksen, joka mahdollistaa sujuvan mobiilitankkauksen ja auttaa löytämään lähimmän aseman ravintolapalveluineen.

St1 on globaaleja energiahaasteita ratkova energiatransitioyritys, joka toimii Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Isossa-Britanniassa. Kartoituksen jälkeen St1 valitsi mobiilikehityksen kumppanikseen HiQ Oy:n, josta yritykselle oli ehtinyt kertyä positiivista kokemusta pitkään jatkuneen aiemman yhteistyön kautta. St1:n sovellusta lähdettiin uudistamaan Ruotsin markkina-alue edellä, minkä jälkeen muutokset voidaan ottaa käyttöön muissa pohjoismaissa.

“Kartoitamme aina kumppanit. HiQ oli suoraviivaisesti paras ja heiltä löytyy erinomaista kokemusta kehityksen ja designin puolelta. Valinta oli lopulta helppo”, kertoo Tania Matvyeyeva, St1 Ruotsin projektipäällikkö.

Tavoite

St1 tarjosi pitkään maksukortteja asiakkailleen, mutta luopui niiden käytöstä marraskuussa 2023. Yritys tunnisti muutoksen asiakaskäyttäytymisessä ja halusi vahvistaa moderneja maksutapoja. Samaan aikaan päätettiin uudistaa mobiilisovellus ja rakentaa se uusin, edistynein teknologioin. Uudistus mahdollistaisi sovelluksen käyttäjille entistä paremman käyttökokemuksen.

“Halusimme tarjota asiakkaillemme jotakin uutta ja ainutlaatuista, vaikka tasapainottelimmekin tiukan aikataulun kanssa. Uuden sovelluksen lanseeraus oli tärkeää ajoittaa siihen hetkeen, kun vanhat maksukorttimme poistettiin käytöstä. HiQ:n taitava tiimi pystyi vastaamaan upeasti tarpeeseemme ja luovimaan projektissa, jonka osa-alueita tuli aikataulupaineen vuoksi edistää päällekkäin”, kuvailee Matvyeyeva.

Uudistettu B2C-mobiilisovellus
Uudistettu B2C-mobiilisovellus

Intuitiivisen ja helpon käyttökokemuksen ohella projektissa painotettiin teknisen pohjan yhtenäistämistä niin, että sovellusten ylläpito olisi helppoa St1:lle kaikissa Pohjoismaissa. Myös visuaalista ilmettä ja käyttökokemusta harmonisoitiin, mutta tilaa jätettiin myös lokalisoinnille. Ruotsin sovellusuudistuksen jälkeen muutokset laajennettaisiin myös Suomeen ja Norjaan.

Mobiilisovelluksen integrointi sisällönhallintajärjestelmään loisi uusia kyvykkyyksiä kohdennetulle mainonnalle. Erityistä huomiota haluttiin kiinnittää sovelluksen turvallisuuteen ja hyviin tietosuojakäytäntöihin: käyttäjältä kysytään vain palvelun ostamisen kannalta pakolliset tiedot. Asiakkaille haluttiin luoda myös hyvät edellytykset hallita omien tietojensa käyttöä. St1 käyttää asiakkaidensa tietoja kohdennettuun mainontaan ja sovelluksen kehitykseen vain, kun he sen sallivat.

Ratkaisu 

St1:llä oli selkeä visio uudesta mobiilisovelluksesta. Taustatyöksi oli tehty markkinakartoitus ja analyysi nykysovelluksen tilasta. Ideasta on kuitenkin pitkä matka käytännön toteutukseen, kuten Matvyeyeva toteaa:

“HiQ:n tiimi oli mukana kaikissa projektin vaiheissa ja onnistui täyttämään projektin kunnianhimoiset odotukset. On nimittäin eri asia esittää ideoita kuin toteuttaa ne käytännössä. HiQ:n designerit kokosivat pohjoismaisen tiimimme moninaiset ajatukset ymmärrettävään ja demottavaan muotoon, josta kehittäjät loivat toimivan sovelluksen. Arkkitehdit olivat varmistamassa, että sovellus istuu St1:n kokonaisarkkitehtuuriin. Testaajat puolestaan tekivät uskomattoman työn varmistaessaan sovelluksen toimivuuden ja turvallisuuden kaikissa tilanteissa.”

St1:n uusi sovellus toteutettiin natiiviteknologioin, joiden suoritusteho ja kyvykkyydet soveltuvat vaativiinkin tarpeisiin. Tavoitteena oli varmistaa edellytykset jatkuvalle kasvulle sekä luoda yhtenäinen ja helposti hallittava koodipohja kaikille pohjoismaille. Sovellus integroitiin asiakkaan toiveiden mukaisesti St1:n sisällönhallintajärjestelmään, jotta mainonnan tekeminen olisi mahdollisimman joustavaa.

HiQ:n tiimi oli mukana kaikissa projektin vaiheissa ja onnistui täyttämään projektin kunnianhimoiset odotukset.

Project Manager, St1 Sweden

Tania Matvyeyeva

Android- ja iOS-sovelluksia kehitetään natiivisti eli käyttäen Googlen ja Applen tarjoamia ohjelmistokieliä: Kotlinia ja Swiftia. Valinta mahdollistaa parhaan mahdollisen käyttökokemuksen, joka on myös pitkällä tähtäimellä laadukas. Natiiviteknologioilla mahdollistetaan myös puhelimen ominaisuuksien sujuva hyödyntäminen: esimerkiksi sijaintitietoa käytetään tankkaukseen ja kuvakirjastoa kuittien jakamiseen. Jatkokehityksessä voidaan hyödyntää kameraa, jolla skannataan viivakoodi tarjouksen aktivoimiseksi.

Sovelluksen yksi päätoiminnoista on mobiilitankkaus, jonka käyttökokemuksen intuitiivisuuteen kiinnitettiin erityishuomiota. Maksutavaksi voi valita kortin tai ApplePayn ja pian myös GooglePayn. Visuaalisesta karttapalvelusta löytyvät kaikki St1:n asemat ja ravintolat ruokalistoineen. Tiettyä ruokalajia voi hakea hakutoiminnolla, jolloin sovellus näyttää sen lähimmän saatavuuden.

St1 tunnisti, että sovellusta täytyy voida käyttää myös ilman rekisteröintiä. Näin uudet käyttäjät voivat tutustua sovellukseen helposti ja luoda tilin vasta aloittaessaan tankkauksen. St1 halusi panostaa merkittävästi sovelluksen turvallisuuteen ja tietosuojaan.

“Tällä hetkellä kaikille asiakkaille näytetään samoja tarjouksia, mutta jatkossa panostamme niiden kohdentamiseen. Asiakkaat voivat itse valita sovelluksen asetuksissa, haluavatko he sallia tietojensa käytön kohdennettuun mainontaan ja haluavatko he vastaanottaa push-notifikaatioita. Ylipäätään olemme miettineet perusteellisesti, mitkä tiedot ovat pakollisia tilin luomiseen. Sähköpostin tarvitsemme, mutta esimerkiksi puhelinnumeroa emme: eihän huoltoasemalla asioidessakaan sellaista tarvitse henkilökunnalle antaa”, kertoo Matvyeyeva.

Ostoksista ja tankkauksista kertyvät kuitit tallentuvat sovellukseen ja ovat helposti ladattavissa esimerkiksi kirjanpitoa varten.

Tulokset

St1:n sovellus Ruotsin markkina-alueelle saatiin valmiiksi budjetissa ja aikataulussa: vain kuudessa kuukaudessa. Onnistuneessa yhteistyössä keskeistä oli tiivis vuorovaikutus, selkeä roolijako ja luottamus.

“Arvostamme HiQ:n kaltaista luotettavaa kumppania, jolla on kompetenssia tehdä päätöksiä. Kuuntelimmekin paljon ammattilaisten näkemyksiä esimerkiksi oikeista teknologiavalinnoista meidän tarpeeseemme. Säännöllisen viestinnän avulla vältyimme negatiivisilta yllätyksiltä ja projekti sujui suunnitelmien mukaisesti”, arvioi Matvyeyeva.

Sovelluksella on tällä hetkellä yli 70 000 käyttäjää Ruotsissa. Tavoitteena on sovelluksen jatkuva kehittäminen asiakasymmärrykseen perustuen. Seuraavana toiminnallisuutena julkaistaan autopesun maksaminen sovelluksen kautta.

Käyttöön perustuvaa dataa kerätään vain niistä käyttäjistä, jotka sen sallivat sovelluksen asetuksissa. Muutoin sovellusta kehitetään anonyymillä datalla: esimerkiksi St1 seuraa mielenkiinnolla, kuinka moni asiakas käyttää sovellusta tankkaamiseen.

“Toteutamme uusia toiminnallisuuksia sovelluksesta kerätyn datan perusteella – pyrkimällä ymmärtämään asiakkaiden tarpeita proaktiivisesti. Jos esimerkiksi ruokahakuun liittyvä toiminnallisuus osoittautuu käytetyksi, voimme laajentaa sitä ruoan ennakkotilaamiseen”, selittää Matvyeyeva.

Matvyeyeva arvioi projektin menestyksekkääksi ja kiittelee sujuvaa yhteistyötä HiQ:n kanssa.

“HiQ ei tuntunut meille missään vaiheessa ulkoiselta tiimiltä. Tiimi oli uskomaton: erityisesti projektipäällikkö Krista Viita-aho oli tärkeä linkki, joka piti kaikki kartalla projektin etenemisestä, ja teki oman työni hyvin helpoksi. Meillä ei ollut lainkaan turhia palavereita ja koimme, että palautteemme otettiin hyvin huomioon jokaisessa vaiheessa.”

Caset

Lisää referenssejä

Helsingin Kaupunki
Verkkokauppa-alusta Helsingin kaupungille
Varma
HiQ uudistaa Varman Asiointi-palveluita
Energiayhtiö
Lämmönkulutuksen ennusteet tekoälyllä
Retta
Asuntovuokrauksen verkkokauppa Rettalle
Yhteys

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä