Mikä on CRM-integraatioiden merkitys modernissa järjestelmäkentässä?

CRM- ja markkinointiautomaatiojärjestelmät yleistyvät koko ajan ja niiden ominaisuudet laajenevat koko ajan. Samalla kasvaa tiedontarve, joka tarkoittaa integraatioita.

Miksi CRM-integraatiot ovat keskiössä?

Viime vuosina pilvipalveluina tuotettavat asiakkuudenhallintajärjestelmät - CRM:t - ovat kasvattaneet suosiotaan. Samoin on käynyt myös markkinointiautomaatiojärjestelmille, jotka ovat usein osana suurempaa CRM-järjestelmää. Esimerkiksi HubSpotissa ja SalesForcesta löytyy molemmat toiminnallisuudet. Hubspottia kuitenkin joskus käytetään vain markkinointiautomatioroolissa. Käyttötavat ovat hyvin moninaisia. Lisääntynyt käyttö luonnollisesti lisää tarvetta integraatioille - CRM:t ja markkinointiautomaatio tarvitsevat tietoa toisiltaan ja perusjärjestelmistä. Yhtälaillla CRM voi toimia käsitteen "asiakas" kotipaikkana (masterdata) ja se pitää levittää sieltä muihin järjestelmiin.

CRM-integraatiot ovat nykyisten pilvi-CRM:ien ja markkinointiautomaatiojärjestelmien aikana entistä tärkeämpiä.
CRM-integraatiot ovat nykyisten pilvi-CRM:ien ja markkinointiautomaatiojärjestelmien aikana entistä tärkeämpiä.
CRM-integraatiot ovat nykyisten pilvi-CRM:ien ja markkinointiautomaatiojärjestelmien aikana entistä tärkeämpiä.
CRM-integraatiot ovat nykyisten pilvi-CRM:ien ja markkinointiautomaatiojärjestelmien aikana entistä tärkeämpiä.

CRM-integraatioiden tapausesimerkkejä

Alla on listattuna muutamia toteuttamiamme CRM-integraatioita.

  • Perustietojen - kuten kontakti ja asiakkuus - vieminen pilvi-CRM:ään kun master-jäKorjestelmäksi näille on valittu jokin muu kuin CRM-itse.

  • Asiakkuuksien vieminen laskutusjärjestelmään, kun asiakkuuden kotipaikka on CRM.

  • Tilausten ja myyntien vienti laskutukseen CRM:stä.

  • Edellisten vieminen suoraan CRM:ään tai markkinointiautomaatiojärjestelmään (MAS)

  • Laitteista kerättävien tietojen vieminen CRM:ään - esimerkiksi laskettelukeskusten hissilippujen käyttötietojen muuntaminen ja vienti HubSpottiin ja datwarehouseen jatkokäyttöä varten. Myös suurempien kiinteistöjen tilapalvelut (apit) päivittävät usein CRM:ää tunnistettujen asiakkaiden käyttötiedoilla.

  • Konvertoituneiden prospektien - eli esimerkiksi verkkosivulla käyneiden ja sinne lomakkeen täyttäneiden- muuntaminen ja kuljetus erilliseen markkinointiautomaatiojärjestelmään.

Mikä on CRM-integraatioiden asema yrityksen integraatioissa?

Yleisesti CRM-integraatiot ovat vain osa integraatioista, mitä kokonaisvaltaisella prosessi-integraatiolla tavoitellaan. Muita yleisiä integraatioalueita kohteittain ovat ERP-integraatiot, jotka ovat suurin integraatioiden lähde ja kohde sekä HR-integraatiot ja lukuisiat muut toimialakohtaiset järjestelmät, kuten julkaisujärjestelmät, sairaalajärjestelmät, kassajärjestelmät (POS) ja tuotehallinan järjestelmät. Listaa voisi jatkaa melkein loputtomiin, sillä integraatioalustat eivät ole toimialariippuvaisia vaikka niissä toimialakohtaisia prosesseja ja konnektoreita onkin valmiina.

Yleisimmät CRM -järjestelmät, mihin olemme integroituneet, ovat Hubspot, Salesforce, Microsoft Dynamics CRM, SAP C/4HANA. Toisaalta useimmista nykyaikaisista CRM:stä löytyy modernit rajapinnat, joten mikä tahansa CRM on teknisesti helppo tiedon lähde tai kohde.

Kiinnostuitko? - Ota yhteyttä sivun lopusta löytyvällä lomakkeella.

Lisätietoa integraatiopalveluistamme

Kiinnostaako millä välineellä nämä integraatiot ovat tehty? Tutustu FRENDS-integraatioalustaamme.

Antti Toivanen
Frends integraatiopalvelut

Yli 23-vuoden kokemus järjestelmäintegraatioista, prosessiautomaatioista ja yritysarkkitehtuureista

Lisää

Tästä projektista

Antti Toivanen
Frends integraatiopalvelutantti.toivanen@hiq.fi+358 40 715 1935