HiQ

HiQ Stage - Lähitaksi halusi tehdä taksin tilaamisen helpoksi. Hannu ja muu projektitiimi ottivat haasteen vastaan

Hannu Juottonen on HiQn integraatioarkkitehti, joka oli mukana suunnittelemassa ja toteuttamassa Lähitaksin Taksini-sovellusta yhdessä HiQ:n tiimin kanssa.

HiQ Stagella Hannu Juottonen tiimin kanssa toteuttamassa Lähitaksille Taksini-sovellusta

Hannu Juottonen on HiQn integraatioarkkitehti, joka oli suunnittelemassa ja toteuttamassa Lähitaksin Taksini-sovelluksen integraatioita ja API-rajapintoja.

HiQ toimitti Lähitaksille digitaalisen alustan sekä helppokäyttöisen ja asiakasystävällisen mobiilisovelluksen. ”Taksini-sovelluksella voi helposti ja maksutta tilata taksin, saada kyydille kiinteän hinnan ja maksaa sen vaivattomasti etukäteen. Taksin sijaintia voi myös seurata sen saapuessa sekä noutopaikalle että ajaessa päämäärään”, kiteyttää Hannu.

Kuvassa vasemmalta Lähitaksin HiQ-tiimiä: Niko Mikander, Service Manager, Timo Korhonen, Developer Team Lead ja Hannu Juottonen, Integraatioarkkitehti.
Kuvassa vasemmalta Lähitaksin HiQ-tiimiä: Niko Mikander, Service Manager, Timo Korhonen, Developer Team Lead ja Hannu Juottonen, Integraatioarkkitehti.
Kuvassa vasemmalta Lähitaksin HiQ-tiimiä: Niko Mikander, Service Manager, Timo Korhonen, Developer Team Lead ja Hannu Juottonen, Integraatioarkkitehti.
Kuvassa vasemmalta Lähitaksin HiQ-tiimiä: Niko Mikander, Service Manager, Timo Korhonen, Developer Team Lead ja Hannu Juottonen, Integraatioarkkitehti.

Paremman käyttäjäkokemuksen rakentaminen alkaa asiakastarpeista ja suunnittelutyöstä

Lähitaksilla oli tarjolla vanha tilaussovellus, jonka he halusivat uudistaa. Tavoitteena oli saada aikaan helppokäyttöisempi ja asiakasystävällisempi sovellus.

”Asiakkaalla oli iso määrä toiveita, joista lopulliseen versioon päätyneet ominaisuudet ja tarkemmat tekniset yksityiskohdat hioutuivat lopulliseen muotoonsa suunnitteluvaiheessa. Esimerkiksi etukäteismaksun ja hintatarjouksen saaminen sovellukseen olivat asiakkaalle tärkeitä ominaisuuksia, joten ne otettiin huomioon hyvissä ajoin käyttöliittymäsuunnittelussa. Lähitaksi halusi myös selkeästi parantaa käyttökokemusta sekä helpottaa taksin tilaamista ja kyydin maksamista”, kertoo Hannu. Hannulla oli päävastuu sovelluksen integraatioiden ja API-rajapintojen määrittelytyössä. ”Tehtäviini kuului ymmärtää mitä tietoa eri järjestelmien ja sovelluksen välillä liikkuu ja missä muodossa. Sitä kautta pystyin kuvaamaan integraatiokehittäjille toteuttamiskelpoisia määrittelyvaatimuksia, joita osaa olin itsekin toteuttamassa."

"Tein myös paljon yhteistyötä HiQn käyttöliittymäsuunnittelijoiden ja - kehittäjien kanssa. Ja vaikka olimme yrityshierarkiassa eri tiimeistä, niin tässä projektissa toimimme yhtenä yksikkönä, jonka yhteinen päämäärä oli toteuttaa erinomainen asiakassovellus. Tämä on mielestäni hieno esimerkki siitä, miten isomman organisaation eri yksiköt toimivat yhteen ensiluokkaisen lopputuloksen hyväksi”, selostaa Hannu.

Lopullisessa toteutuksessa hyödynnettiin useita eri palveluja mm. tekstiviestien ja sähköpostien lähetykseen, korttimaksamiseen ja tietojen varastointiin. Näiden palvelujen ja Taksini-sovelluksen väliset integraatiot toteutettiin HiQ:n FRENDS-integraatioalustalla. FRENDSin käyttö helpotti ja nopeutti integrointitoteutusta sekä integraatioiden ylläpitotyötä huomattavasti. ”Varsinkin API-rajapintoja oli kymmenittäin ja niiden nopea toteutus ja helppo julkaisu onnistui erinomaisesti FRENDSin avulla”, Hannu toteaa.

Palvelun jatkuva kehitys tuo mukaan uusia innovatiivisia toimintoja

Tiimin jäsenet voivat katsoa kädenjälkeään tyytyväisenä.

Reilu vuosi sitten käyttöönotettu Taksini-sovellus on otettu hyvin vastaan käyttäjien keskuudessa. Käyttäjämäärä on jo yli 50 000. Yksittäisten transaktioiden määrä vaihtelee hyvin paljon ajankohdan mukaan, vaihteluväli on noin 100-200 transaktiota/päivä. Juhlapyhät, kuten vappu, tuovat selviä piikkejä sovelluksen käyttöön. ”On ollut mielenkiintoista päästä tekemään taksinvälitysjärjestelmään liittyviä integraatioita. Siinä on ollut sopiva kattaus konkretiaa ja teknisiä haasteita. Kokonaisuus sisälsi erilaisia teknologiakokonaisuuksia, joihin sai tutustua ja opetella käyttämään. Tämä osaltaan teki työstä kiinnostavaa ja antoisaa. Taksini-järjestelmän kehitystyö jatkuu lähitulevaisuudessa ja tuo käyttäjille uusia innovatiivisia ominaisuuksia”, kuvailee Hannu innostuneena.

Hyvä työporukka ja monipuoliset sekä mielenkiintoiset työtehtävät ovat ykkösjuttu

Miksi Hannu viihtyy niin hyvin HiQ:lla?

”Kyllä se on ihmisistä kiinni. Meillä on todella kiva työporukka – olemme samalla aaltopituudella. Lisäksi eri projekteissa on sopivasti vaihtelua asiakastoimialojen ja oman työroolin suhteen. Kaikissa projekteissa asiakastarpeiden ymmärtäminen ja tiimin sisäinen kommunikointi ovat tärkeimpiä asioita. Projekti etenee parhaiten aina avoimella ajatusten jakamisella ja yhteisen näkemyksen synnyttämisellä. Nämä asiat myös kiteyttävät hyvin HiQ:n sisäisiä toimintatapoja”, kuvaa Hannu. Hannulla on vahva ohjelmointitausta ja Microsoftin teknologiat ovat hänelle erittäin tuttuja. Eri integraatioalustoista hänellä on kokemusta sekä integraatioiden toteutuksissa että itse alustojen toteutuksessa ja ylläpitotöissä.

”Työssäni haluan ymmärtää asiakastarpeet sekä kokonaisuuksina että teknisinä yksityiskohtina. Näin kykenen sekä päättämään toteutuksen arkkitehtuuriratkaisun että kuvaamaan kehittäjille teknisiä toteutustarpeita. Uskon, että kummassakin tapauksessa vahva koodaustaustani on eduksi”, tähdentää Hannu.

Mikä Lähitaksi?

Lähitaksi tarjoaa kaikille toimialueellaan liikkuville tasalaatuista taksipalvelua 24 tuntia vuorokaudessa seitsemänä päivänä viikossa viikonpäivästä tai kellonajasta riippumatta. Lähitaksin palvelu on nopeaa, helppoa ja ennen kaikkea ystävällistä aina tilaushetkestä matkan päättymiseen saakka. 

Lähitaksi on autoilijoiden vuonna 1965 perustama taksien tilausvälitysyhtiö, jonka toiminta-alue on 24 kuntaa pääkaupunkiseudulla ja Uudellamaalla sekä Riihimäellä. Lähitaksin autoja on noin 1500 ja kuljettajia yli 4000. Lähitaksi on laatusertifioitu taksikeskus. Taksini sovellus toimii myös Lapissa Rovaniemen ja Levin alueella, sekä Etelä-Pohjanmaalla Seinäjoella ja sen ympäristössä.

Lisätietoa projektista täällä

Kuvat: Sam Jamsen

Hannu Juottonen
Technical ArchitectHannu on oikonut bittejä suoriksi yli kaksi vuosikymmentä. Tänä aikana on tarttunut mukaan IT-kokemusta ja -näkemystä laidasta laitaan
Tutustu lisää
Blogeja työstä ja arjestamme
Test Managerin rooli HiQ:lla
Mitä Test Managerin työhön kuuluu? Kysyimme kokeneelta testipäälliköltämme hänen arjestaan. Tutustu blogista rooliin lisää.
Integraatiokehittäjän työ HiQ:lla
Mitä integraatiokehittäjä tekee HiQlla? Kysyimme integraatiokehittäjiltämme mitä työ vaatii ja kenelle se sopii. Tutustu blogistamme lisää.
Support & Services Consultin työ HiQlla
Mietitkö mitä Support & Services Consultin työ pitää sisällään ja mitä kaikkea roolissa pääsee tekemään? Tutustu tehtävään lisää blogista.
Sovelluskehittäjänä HiQ:lla
Oletko miettinyt, millaista on työskennellä HiQ:lla kehittäjänä? Kokenut sovelluskehittäjämme Timo Korhonen kertoo työviikostaan.
Junior integraatiokehittäjämme Elina Rajala
Elina Rajalan tie johti HiQlle kesätöiden kautta. Kesätyöt poikivat harjoittelupaikan, opinnäytetyön aiheen ja vakituisen työn. Tutustu Elinan tarinaan.
Kuinka yhdistää työ ja kilpaurheilu?
HiQn Sales Manager Stefan Sirkiä kertoo, kuinka hän on onnistunut yhdistämään kilpaurheilun ja työelämän.
Kuinka yhdistää työ ja rokkarielämä?
HiQ:n palvelupäällikkö Janne Kusmin soittaa myös rumpuja Kalmahissa ja kiertää keikoilla ympäri maailmaa.
Tällaista on arki HiQ:n integraatiotiimeissä
HiQ:n integraatiotiimeissä työnteko sujuu hyvällä meiningillä ja tiimikavereista on seuraa vapaa-ajallakin.
Onnellisten integraatiokonsulttien koti
HiQn integraatioyksikkö koostuu noin 60:stä asiantuntijasta. Tutustu mikä on integraatioyksikkömme hyvän hengen ”salaisuus”.
Laiska insinööri on itse asiassa hyvä insinööri
Yksinkertaisuuteen panostaminen auttaa keskittymään oleelliseen
Contact

Ota yhteyttä ja kysy lisää