HiQ Stage - Lähitaksi halusi tehdä taksin tilaamisen helpoksi. Hannu ja muu projektitiimi ottivat haasteen vastaan

Hannu Juottonen on HiQ:n integraatioarkkitehti, joka oli mukana suunnittelemassa ja toteuttamassa Lähitaksin Taksini-sovellusta yhdessä HiQ:n tiimin kanssa.

HiQ Stagella Hannu Juottonen tiimin kanssa toteuttamassa Lähitaksille Taksini-sovellusta

Hannu Juottonen on HiQn integraatioarkkitehti, joka oli suunnittelemassa ja toteuttamassa Lähitaksin Taksini-sovelluksen integraatioita ja API-rajapintoja.

HiQ toimitti Lähitaksille digitaalisen alustan sekä helppokäyttöisen ja asiakasystävällisen mobiilisovelluksen. ”Taksini-sovelluksella voi helposti ja maksutta tilata taksin, saada kyydille kiinteän hinnan ja maksaa sen vaivattomasti etukäteen. Taksin sijaintia voi myös seurata sen saapuessa sekä noutopaikalle että ajaessa päämäärään”, kiteyttää Hannu.

HiQ Finland: HiQ blogi Lähitaksi
Kuvassa vasemmalta Lähitaksin HiQ-tiimiä: Niko Mikander, Service Manager, Timo Korhonen, Developer Team Lead ja Hannu Juottonen, Integraatioarkkitehti.
HiQ Finland: HiQ blogi Lähitaksi
Kuvassa vasemmalta Lähitaksin HiQ-tiimiä: Niko Mikander, Service Manager, Timo Korhonen, Developer Team Lead ja Hannu Juottonen, Integraatioarkkitehti.

Paremman käyttäjäkokemuksen rakentaminen alkaa asiakastarpeista ja suunnittelutyöstä

Lähitaksilla oli tarjolla vanha tilaussovellus, jonka he halusivat uudistaa. Tavoitteena oli saada aikaan helppokäyttöisempi ja asiakasystävällisempi sovellus.

”Asiakkaalla oli iso määrä toiveita, joista lopulliseen versioon päätyneet ominaisuudet ja tarkemmat tekniset yksityiskohdat hioutuivat lopulliseen muotoonsa suunnitteluvaiheessa. Esimerkiksi etukäteismaksun ja hintatarjouksen saaminen sovellukseen olivat asiakkaalle tärkeitä ominaisuuksia, joten ne otettiin huomioon hyvissä ajoin käyttöliittymäsuunnittelussa. Lähitaksi halusi myös selkeästi parantaa käyttökokemusta sekä helpottaa taksin tilaamista ja kyydin maksamista”, kertoo Hannu. Hannulla oli päävastuu sovelluksen integraatioiden ja API-rajapintojen määrittelytyössä. ”Tehtäviini kuului ymmärtää mitä tietoa eri järjestelmien ja sovelluksen välillä liikkuu ja missä muodossa. Sitä kautta pystyin kuvaamaan integraatiokehittäjille toteuttamiskelpoisia määrittelyvaatimuksia, joita osaa olin itsekin toteuttamassa."

"Tein myös paljon yhteistyötä HiQn käyttöliittymäsuunnittelijoiden ja - kehittäjien kanssa. Ja vaikka olimme yrityshierarkiassa eri tiimeistä, niin tässä projektissa toimimme yhtenä yksikkönä, jonka yhteinen päämäärä oli toteuttaa erinomainen asiakassovellus. Tämä on mielestäni hieno esimerkki siitä, miten isomman organisaation eri yksiköt toimivat yhteen ensiluokkaisen lopputuloksen hyväksi”, selostaa Hannu.

Lopullisessa toteutuksessa hyödynnettiin useita eri palveluja mm. tekstiviestien ja sähköpostien lähetykseen, korttimaksamiseen ja tietojen varastointiin. Näiden palvelujen ja Taksini-sovelluksen väliset integraatiot toteutettiin HiQ:n FRENDS-integraatioalustalla. FRENDSin käyttö helpotti ja nopeutti integrointitoteutusta sekä integraatioiden ylläpitotyötä huomattavasti. ”Varsinkin API-rajapintoja oli kymmenittäin ja niiden nopea toteutus ja helppo julkaisu onnistui erinomaisesti FRENDSin avulla”, Hannu toteaa.

HiQ Finland: Lähitaksi blogi
HiQ Finland: Lähitaksi blogi

Palvelun jatkuva kehitys tuo mukaan uusia innovatiivisia toimintoja

Tiimin jäsenet voivat katsoa kädenjälkeään tyytyväisenä.

Reilu vuosi sitten käyttöönotettu Taksini-sovellus on otettu hyvin vastaan käyttäjien keskuudessa. Käyttäjämäärä on jo yli 50 000. Yksittäisten transaktioiden määrä vaihtelee hyvin paljon ajankohdan mukaan, vaihteluväli on noin 100-200 transaktiota/päivä. Juhlapyhät, kuten vappu, tuovat selviä piikkejä sovelluksen käyttöön. ”On ollut mielenkiintoista päästä tekemään taksinvälitysjärjestelmään liittyviä integraatioita. Siinä on ollut sopiva kattaus konkretiaa ja teknisiä haasteita. Kokonaisuus sisälsi erilaisia teknologiakokonaisuuksia, joihin sai tutustua ja opetella käyttämään. Tämä osaltaan teki työstä kiinnostavaa ja antoisaa. Taksini-järjestelmän kehitystyö jatkuu lähitulevaisuudessa ja tuo käyttäjille uusia innovatiivisia ominaisuuksia”, kuvailee Hannu innostuneena.

HiQ Finland: Lähitaksi blogi
HiQ Finland: Lähitaksi blogi

Hyvä työporukka ja monipuoliset sekä mielenkiintoiset työtehtävät ovat ykkösjuttu

Miksi Hannu viihtyy niin hyvin HiQ:lla?

”Kyllä se on ihmisistä kiinni. Meillä on todella kiva työporukka – olemme samalla aaltopituudella. Lisäksi eri projekteissa on sopivasti vaihtelua asiakastoimialojen ja oman työroolin suhteen. Kaikissa projekteissa asiakastarpeiden ymmärtäminen ja tiimin sisäinen kommunikointi ovat tärkeimpiä asioita. Projekti etenee parhaiten aina avoimella ajatusten jakamisella ja yhteisen näkemyksen synnyttämisellä. Nämä asiat myös kiteyttävät hyvin HiQ:n sisäisiä toimintatapoja”, kuvaa Hannu. Hannulla on vahva ohjelmointitausta ja Microsoftin teknologiat ovat hänelle erittäin tuttuja. Eri integraatioalustoista hänellä on kokemusta sekä integraatioiden toteutuksissa että itse alustojen toteutuksessa ja ylläpitotöissä.

”Työssäni haluan ymmärtää asiakastarpeet sekä kokonaisuuksina että teknisinä yksityiskohtina. Näin kykenen sekä päättämään toteutuksen arkkitehtuuriratkaisun että kuvaamaan kehittäjille teknisiä toteutustarpeita. Uskon, että kummassakin tapauksessa vahva koodaustaustani on eduksi”, tähdentää Hannu.

Lisätietoa projektista täällä

Kuvat: Sam Jamsen

Hannu Juottonen
Technical Architect

Hannu on oikonut bittejä suoriksi yli kaksi vuosikymmentä. Tänä aikana on tarttunut mukaan IT-kokemusta ja -näkemystä laidasta laitaan

Contact

Ota yhteyttä ja kysy lisää

Elina Salo
Rekrytointi, Frendselina.salo@hiq.fi+358 45 677 4160