HiQ Stage - SATO siirtyi digiaikaan, projektin vei maaliin Christinan liidaama moniosaajatiimi

Christina Hietanen, HiQ:n Key Account Manager ja projektipäällikkö on ollut näköalapaikalla luomassa tiiminsä kanssa digitaalista OmaSATO-palvelua.

HiQ Stagella SATOn projektitiimimme

Christina Hietanen, HiQ:n Key Account Manager ja projektipäällikkö on ollut näköalapaikalla luomassa tiiminsä kanssa digitaalista OmaSATO-palvelua. Palvelu helpottaa asukkaiden arkea ja sen avulla kaikki kotiin liittyvät käytännön asiat voi hoitaa helposti, missä vain ja milloin vain.

"Asiakas vakuuttui design-näkemyksestämme ja kokonaisvaltaisesta digitransformaatio-osaamisestamme. Helppokäyttöisyys oli ehdoton edellytys, koska SATOn asiakaskunta on moninainen ja digipalvelun on oltava kaikille käyttäjille yhtä toimiva ja ymmärrettävä”, kuvailee Christina.

HiQ Finland: HiQ blogi Sato
HiQ Finland: HiQ blogi Sato

Kovan luokan HiQ-osaajatiimi OmaSATOn synnyttäjänä

OmaSATOn suunnittelussa lähdettiin liikkeelle ylätasolla hahmotellun konseptin pohjalta ja asiakkaita kuunnellen. SATO osallisti asiakkaitaan koko kehitysprosessin ajan. Haastatteluihin ja työpajoihin osallistui yhteensä lähes 50 asukasta. Lisäksi OmaSATO-palvelua testasi pilottivaiheessa noin 100 asukasta.

”Toteutimme nopeasti OmaSATO-palvelun ensimmäisen version, jolloin pääsimme keräämään palautetta loppukäyttäjiltä sekä SATOn eri liiketoimintayksiköiltä ja johtotiimiltä. Minimum Viable Product –vaiheen avulla pääsimme testaamaan palvelun potentiaalia käytännössä”, kertoo Christina.

HiQ:n OmaSATO-tiimillä on laaja-alainen osaamisprofiili. Mukana projektissa on ollut Christinan lisäksi kaksi designeria, kehittäjiä ja arkkitehtejä. Tiimi teki yhdessä töitä SATOn tiloissa. Ketterässä kehityksessä hyväksi todettu malli tehdä töitä lähellä asiakasta osoittautui tässäkin toimeksiannossa hyväksi lähtökohdaksi.

Christina haluaa korostaa tiimin merkitystä onnistuneen palvelun suunnittelussa ja toteutuksessa. ”On hyvä muistaa, että tiimiläisten aito yhteen hitsautuminen virittää projektin lopputuloksen huippuunsa. Kyse on siitä, että eri osaamisalueiden asiantuntijoista koostuva tiimi osaa sanoittaa asiakkaan tahtotilan konkreettiseksi ja miettiä yhdessä, miten toiveet taipuvat sujuvasti prosesseihin. Tärkeää on tuoda yhteen kehittäjät sekä front endin että back endin puolelta. Ja kun arkkitehtuuri on mietitty skaalautuvaksi alusta pitäen, niin jatkokehitys ja uusien toiminnallisuuksien ja palveluiden lisääminen on helppoa.”

Hyvä asiakaspalaute antaa siivet myös jatkokehitykselle

”Olen ylpeä upeaa työtä tehneestä tiimistämme. Tällaisen palvelun rakentaminen syntyy vain todellisella sitoutumisella ja yhteistyöllä. Asukkaat ovat antaneet OmaSATO-palvelusta positiivista palautetta. Kehitystyö jatkuu ja tavoitteena on kattaa entistä laajemmin asumiseen ja naapurustoon sekä yhteisöllisyyteen liittyviä palveluita yhdellä digitaalisella alustalla”, kuvailee Christina.

Palvelun toteutuksen yhteydessä tehtiin SATOn digitaalisten palveluiden osalta pilvisiirtymä. Palvelu toteutettiin Amazon Web Services –palveluun. Kehitystyössä SATO suosii avoimia open source -palveluita ja –komponentteja.

”OmaSATO on iso kehitysharppaus oikeaan suuntaan, sillä haluamme entistä joustavammin palvella asiakkaitamme niissä kanavissa ja niinä kellonaikoina, jotka heille parhaiten sopivat”, sanoo SATOn CDO Johannes Ervamaa.

Christina Hietanen
Key Account Manager

Christina on parhaimmillaan asiakastyössä ratkomassa konkreettisia haasteita yhdessä kehitystiimin ja asiakkaan asiantuntijoiden kanssa

Contact

Ota yhteyttä ja kysy lisää

Elina Salo
Rekrytointi, Frendselina.salo@hiq.fi+358 45 677 4160