HiQ

HiQ Stage - SATO siirtyi digiaikaan, projektin vei maaliin Christinan liidaama moniosaajatiimi

Christina Hietanen, HiQ:n Key Account Manager ja projektipäällikkö on ollut näköalapaikalla luomassa tiiminsä kanssa digitaalista OmaSATO-palvelua.

HiQ Stagella SATOn projektitiimimme

Christina Hietanen, HiQ:n Key Account Manager ja projektipäällikkö on ollut näköalapaikalla luomassa tiiminsä kanssa digitaalista OmaSATO-palvelua. Palvelu helpottaa asukkaiden arkea ja sen avulla kaikki kotiin liittyvät käytännön asiat voi hoitaa helposti, missä vain ja milloin vain.

"Asiakas vakuuttui design-näkemyksestämme ja kokonaisvaltaisesta digitransformaatio-osaamisestamme. Helppokäyttöisyys oli ehdoton edellytys, koska SATOn asiakaskunta on moninainen ja digipalvelun on oltava kaikille käyttäjille yhtä toimiva ja ymmärrettävä”, kuvailee Christina.

Kovan luokan HiQ-osaajatiimi OmaSATOn synnyttäjänä

OmaSATOn suunnittelussa lähdettiin liikkeelle ylätasolla hahmotellun konseptin pohjalta ja asiakkaita kuunnellen. SATO osallisti asiakkaitaan koko kehitysprosessin ajan. Haastatteluihin ja työpajoihin osallistui yhteensä lähes 50 asukasta. Lisäksi OmaSATO-palvelua testasi pilottivaiheessa noin 100 asukasta.

”Toteutimme nopeasti OmaSATO-palvelun ensimmäisen version, jolloin pääsimme keräämään palautetta loppukäyttäjiltä sekä SATOn eri liiketoimintayksiköiltä ja johtotiimiltä. Minimum Viable Product –vaiheen avulla pääsimme testaamaan palvelun potentiaalia käytännössä”, kertoo Christina.

HiQ:n OmaSATO-tiimillä on laaja-alainen osaamisprofiili. Mukana projektissa on ollut Christinan lisäksi kaksi designeria, kehittäjiä ja arkkitehtejä. Tiimi teki yhdessä töitä SATOn tiloissa. Ketterässä kehityksessä hyväksi todettu malli tehdä töitä lähellä asiakasta osoittautui tässäkin toimeksiannossa hyväksi lähtökohdaksi.

Christina haluaa korostaa tiimin merkitystä onnistuneen palvelun suunnittelussa ja toteutuksessa. ”On hyvä muistaa, että tiimiläisten aito yhteen hitsautuminen virittää projektin lopputuloksen huippuunsa. Kyse on siitä, että eri osaamisalueiden asiantuntijoista koostuva tiimi osaa sanoittaa asiakkaan tahtotilan konkreettiseksi ja miettiä yhdessä, miten toiveet taipuvat sujuvasti prosesseihin. Tärkeää on tuoda yhteen kehittäjät sekä front endin että back endin puolelta. Ja kun arkkitehtuuri on mietitty skaalautuvaksi alusta pitäen, niin jatkokehitys ja uusien toiminnallisuuksien ja palveluiden lisääminen on helppoa.”

Hyvä asiakaspalaute antaa siivet myös jatkokehitykselle

”Olen ylpeä upeaa työtä tehneestä tiimistämme. Tällaisen palvelun rakentaminen syntyy vain todellisella sitoutumisella ja yhteistyöllä. Asukkaat ovat antaneet OmaSATO-palvelusta positiivista palautetta. Kehitystyö jatkuu ja tavoitteena on kattaa entistä laajemmin asumiseen ja naapurustoon sekä yhteisöllisyyteen liittyviä palveluita yhdellä digitaalisella alustalla”, kuvailee Christina.

Palvelun toteutuksen yhteydessä tehtiin SATOn digitaalisten palveluiden osalta pilvisiirtymä. Palvelu toteutettiin Amazon Web Services –palveluun. Kehitystyössä SATO suosii avoimia open source -palveluita ja –komponentteja.

”OmaSATO on iso kehitysharppaus oikeaan suuntaan, sillä haluamme entistä joustavammin palvella asiakkaitamme niissä kanavissa ja niinä kellonaikoina, jotka heille parhaiten sopivat”, sanoo SATOn CDO Johannes Ervamaa.

Mikä OmaSATO?

Digitaalinen OmaSATO-palvelu helpottaa asukkaan arkea keräämällä asumiseen liittyvät tiedot, kuten vuokranmaksutiedot, oman kotitalon ajankohtaiset asiat sekä asiakasedut yhteen paikkaan. Kun henkilökohtaiset tiedot ovat saatavilla OmaSATO-palvelussa ajasta ja paikasta riippumatta, vapautuu asiakaspalvelussa työskentelevien asiakasneuvojien aikaa vaativimpien tilanteiden hoitamiseen.

SATO Oyj on yksi Suomen johtavista vuokranantajista. SATOn tavoitteena on tarjota kattavat vuokra-asumisen vaihtoehdot ja erinomainen asiakaskokemus. SATOn omistuksessa oli vuoden 2017 lopussa yhteensä noin 25 800 asuntoa Suomen suurimmissa kasvukeskuksissa ja Pietarissa.

Lisätietoa projektista täällä

Kuvat: Sam Jamsen

Christina Hietanen
Key Account ManagerChristina on parhaimmillaan asiakastyössä ratkomassa konkreettisia haasteita yhdessä kehitystiimin ja asiakkaan asiantuntijoiden kanssa
Tutustu lisää
Blogeja työstä ja arjestamme
Palvelupäällikkönä HiQ:lla
Tutustu mitä palvelupäällikön työ pitää sisällään ja mikä työssä on parasta.
Test Managerin rooli HiQ:lla
Mitä Test Managerin työhön kuuluu? Kysyimme kokeneelta testipäälliköltämme hänen arjestaan. Tutustu blogista rooliin lisää.
Integraatiokehittäjän työ HiQ:lla
Mitä integraatiokehittäjä tekee HiQlla? Kysyimme integraatiokehittäjiltämme mitä työ vaatii ja kenelle se sopii. Tutustu blogistamme lisää.
Service & Software Consultin työ HiQlla
Mietitkö mitä Service & Software Consultin työ pitää sisällään ja mitä kaikkea roolissa pääsee tekemään? Tutustu tehtävään lisää blogista.
Sovelluskehittäjänä HiQ:lla
Oletko miettinyt, millaista on työskennellä HiQ:lla kehittäjänä? Kokenut sovelluskehittäjämme Timo kertoo työviikostaan.
Junior integraatiokehittäjämme Elina Rajala
Elina Rajalan tie johti HiQlle kesätöiden kautta. Kesätyöt poikivat harjoittelupaikan, opinnäytetyön aiheen ja vakituisen työn. Tutustu Elinan tarinaan.
Kuinka yhdistää työ ja kilpaurheilu?
HiQn Sales Manager Stefan Sirkiä kertoo, kuinka hän on onnistunut yhdistämään kilpaurheilun ja työelämän.
Kuinka yhdistää työ ja rokkarielämä?
HiQ:n palvelupäällikkö Janne Kusmin soittaa myös rumpuja Kalmahissa ja kiertää keikoilla ympäri maailmaa.
Tällaista on arki HiQ:n integraatiotiimeissä
HiQ:n integraatiotiimeissä työnteko sujuu hyvällä meiningillä ja tiimikavereista on seuraa vapaa-ajallakin.
Onnellisten integraatiokonsulttien koti
HiQn integraatioyksikkö koostuu noin 60:stä asiantuntijasta. Tutustu mikä on integraatioyksikkömme hyvän hengen ”salaisuus”.
Laiska insinööri on itse asiassa hyvä insinööri
Yksinkertaisuuteen panostaminen auttaa keskittymään oleelliseen
Contact

Ota yhteyttä ja kysy lisää