Suomalainen Frends-integraatioalusta on kaksinkertaistanut myyntinsä vuodessa: “Ratkaisumme on maailman paras”

Frends on kotimainen integraatioalusta, jota kehitetään startup-henkisesti globaalin pääomasijoittajan Tritonin tuella.

Jukka Rautio 1440

Rautio päätyi vuonna 2008 HiQ:lle töihin myytyään yritykselle oman liiketoimintansa. Pari vuotta myöhemmin hän oli puolestaan ostamassa Frends-integraatioalustaa HiQ:lle.

“Frends on ollut paras ostokseni tähän mennessä”, hymyilee Rautio.

Raution mukaan digitalisaatio vaatii kaikessa tekemisessä reaaliaikaista dataa. Kun datalähteitä on useita, on ne kustannustehokasta sekä tietoturvallista yhdistää integraatioalustaan. Lopputuloksena data on hallittavissa yhdestä näkymästä ja samalla kokonaisia liiketoimintaprosesseja voidaan automatisoida eri tekniikoin.

Rautio arvioi, että hybridimuotoinen Frends-integraatioalusta on tuotteena on maailman paras: kehittäjäystävällisin, yksinkertaisin ja liiketoimintalähtöisin. Kyseessä ei miehen mukaan ole katteeton mainospuhe, sillä tuotetta kehitetään jatkuvasti Gartnerin analyytikkoyhteistyön sekä kansainvälisen benchmarkaamisen avulla. Frendsillä on tällä hetkellä parhaat palautteet tutkimuslaitos Gartnerin palautekyselyssä.

“Kansainvälisesti voitamme 90%:ia iPaaS-kilpailutuksista, mistä olen todella ylpeä. Seuraamme jatkuvasti, miten asemoidumme markkinassa ja kehitämme tuotettamme yhdessä asiakkaiden kanssa”, kuvailee Rautio.

Rautio kertoo, että vuoteen 2025 mennessä Frendsin tavoitteena on olla pohjoismaiden markkinajohtaja ja Euroopassa kolmen parhaan integraatioalustan joukossa. “Tällä hetkellä suunta on erinomainen ja sekä orgaaninen kasvu että yritysostot tukevat kasvutarinaamme“, toteaa Rautio.

Erinomaisen tuotteen lisäksi Frendsin kilpailukykyyn vaikuttavat Raution mukaan vahva toimituskyvykkyys pohjoismaissa, Puolassa sekä Keski-Euroopassa. Kasvuun tarvitaan myös joustava ylläpitopalvelu, joka mahdollistaa lähes minkälaiset toteutustavat tahansa. Oman myynnin ohella nopeaa kansainvälistymistä edistää toimiva kumppanimyynti, jossa keskiössä ovat ensin pohjoismaat ja Eurooppa – sitten muu maailma.

“Meillä on mahtava henkilöstö, tyytyväiset asiakkaat sekä kansainvälinen kumppaniverkosto, joka kasvaa päivittäin. Tärkeintä on saada mukaan oikeat ihmiset, joiden kanssa haluaa aidosti tehdä jotain merkityksellistä sekä onnistua yhdessä. Kokemus on opettanut, että liiketoiminta on saatava mahdollisimman lähelle ihmisiä”, Rautio pohtii.

Kovasta kasvutahdista kertoo Frendsin myynti, joka on kaksinkertaistunut vuoden aikana. Lisäksi kumppanien kautta tuleva asiakasmäärä on kaksinkertaistunutt pelkästään 2022 maaliskuun puoliväliin mennessä. Sama tahti näkyy myös rekrytoinnissa.

“Vuoteen 2021 lähdimme 90 ihmisellä ja nyt Frendsillä on melkein 200 työntekijää. Pelkästään tammi-helmikuun 2022 aikana on rekrytoitu parikymmentä ihmistä. Nykyvauhdilla tarvitsemme noin 70 henkeä lisää loppuvuoteen mennessä.”

Rautio kertoo, että vaikka korona on synnyttänyt muuten paljon negatiivisia ilmiöitä, on se tehostanut yrityksen kansainvälistä kasvua.

“Mitenkään emme olisi kasvaneet näin vauhdilla ilman etätyön synnyttämää tehostamista. Esimerkiksi Kiinassa on tapa, että toimitusjohtajat tapaavat toisiaan sunnuntaisin. Se mikä olisi ennen tarkoittanut lentomatkaa ja pitkää illallista, voidaan nyt korvata Teamsilla.” 

Raution mukaan työpäivät ovat jo valmiiksi todella pitkiä.

“Matkustamisen vähentyminen on säästänyt aikaa ja voimavaroja – lisäksi vaikutus ympäristöön on pelkästään positiivinen.” 

Jukka Rautio
Toimitusjohtaja, Frends
Jukka Rautio

Country Manager FI, Head of Frends, Senior Vice President HiQ

Jukka Rautio
Toimitusjohtaja, Frends jukka.rautio@frends.com+358 40 827 1142