Länsimaisen lääketieteen irvikuva on se, kun potilas on itse googlannut oireensa ja marssii lääkärin vastaanotolle, jossa hän saa pyytämänsä reseptin ilman tutkimuksia.
Lasku perään ja seuraava asiakas sisään.
Sama analogia saattaa toistua liike-elämässä, kun asiakasorganisaatio määrittelee itse ensin ongelmansa ja siihen sopivan ratkaisun hakien tämän pohjalta parasta teknologiakumppania. Joskus lähestymistapa voi toimia, mutta liian pitkälle viedyssä diagnosoinnissa saattaa jäädä kysymättä tärkein kysymys eli “miksi”. Mikä arvo ratkaisulla on? Miksi hankkeeseen olla lähdössä ja mitä sillä pyritään ratkaisemaan? Oire saattaa tulla hoidetuksi väärällä lääkkeellä varsinaisen juurisyyn jäädessä piiloon.
Kun halutaan synnyttää vaikutusta markkinassa, on kriittisintä oivaltaa, millaista muutosta organisaatio tavoittelee. Pelkkä teknologiaosaaminen ei riitä. Hedelmällisintä on aloittaa ratkaisun suunnittelu riittävän varhaisessa vaiheessa, kun vasta ensimmäisiä oireita ilmenee. Kyseessä voi olla vaikkapa epämääräinen tunne siitä, että myynti ei kehity toivomusten mukaisesti. Tällainen viheliäinen ongelma, “wicked problem”, on herkullinen ja kutsuva nykyaikaisille Business Design -menetelmille, jossa hyödynnetään osaamista laaja-alaisesti.
Kun mukaan suunnittelupöytään otetaan laaja kattaus psykologeineen ja arkkitehteineen, pystytään luomaan ihmiselle saavutettavia, käytettäviä ja houkuttelevia palveluita. Ensin on toki mietittävä, onko digitalisointi ylipäätään perusteltua. Joskus liikevaihdon kasvattamisen sijaan voi olla tärkeämpää keskittyä luomaan säästöjä.
Ratkaisu voi luonnollisesti silti mennä metsään. Tärkeintä on epäonnistua riittävän nopeasti ja riittävän varhaisessa vaiheessa ja uskallettava jatkaa kokeilemista.
Digityrkytyksestä palvelun rakentamiseen
Ikuisuuskysymys on, tulisiko yrityksen olla proaktiivinen vai reaktiivinen markkinassaan: hyökätäänkö vai puolustaudutaanko? Maksetaanko kalliit oppirahat eturintamassa kulkemisesta vai otetaanko riski toisten jalkoihin jäämisestä? Edelläkäyminen ei kuitenkaan aina vaadi täysin uuden luomista, sillä muut toimialat tarjoilevat käyttökelpoisia ideoita.
Fyysisen tuotteen ympärille kehitetty ekosysteemi on hyvä esimerkki toimivasta digitalisoinnista, joka on onnistunut niin urheilukelloissa kuin vaikkapa yhteiskäyttöautoissa. Digitaalisen ulottuvuuden avulla voidaan luoda täysin uutta, yhteisö ja kokonaan uudenlainen palvelu tuotteen ympärille. Yritys ei vain huuda “osta, osta, osta”, vaan luo kohderyhmälleen arvoa tuottavaa palvelua. Parhaimmillaan yritys pääsee täysin uudelle liiketoiminta-alueelle ja kasvattaa merkittävästi asiakkaan elinkaaren arvoa.
Toinen inspiroiva ja ajankohtainen esimerkki on sähköala, jossa sähköyhtiöt haluavat palvella asiakkaitaan ja saada tuottoa toiminnastaan. Pöydän toisella puolen ovat kuluttajat, joiden sähkölasku on kymmenkertaistunut, mutta pyykit pitäisi saada silti pestyä.
Ratkaisuna kuluttajille tarjotaan reaaliaikaista markkinadataa sähkön hinnasta, jonka avulla markkinan on mahdollista alkaa tasapainottaa itse itseään. Kulutus pienenee korkean kysynnän hetkellä ja nousee matalan kysynnän aikaan. Keskimäärin sähkön hinta laskee. Kokonaisuuteen kun lisätään vielä sähköautot, jotka mahdollistavat sähkön työntämisen takaisin verkkoon, niin voidaan todeta että digitalisaatiolla ja automaatiolla todella ratkaistaan yhteiskunnallista ongelmaa kaikkien eduksi.
Seuraavan kerran, kun jotakin liiketoiminnassa tulisi parantaa tai kehittää, uskaltakaa viedä se epämääräinen möykky suunnittelupöytään, johon on jaettu riittävän tukeva nivaska pääsylippuja. Antakaa tilaa ongelman, tavoitteiden ja ratkaisun uudelleenmäärittelylle ja kyseenalaistakaa se, mitä on ehkä jo faktana pidetty. Saatatte yllättyä.
Kirjoittaja Jani Laitasalo Kekkonen on HiQ:n liiketoimintajohtaja. Janille palkitsevimpia ovat sellaiset projektit, joissa teknologialla voidaan luoda parempaa yhteiskuntaa ja maailmaa.
Me HiQ:lla yksinkertaistamme elämää ensiluokkaisilla käyttökokemuksilla, innovatiivisilla end-to-end -ratkaisuilla ja alan kattavimmilla ylläpitopalveluilla. Lue lisää development- ja design -palveluistamme.