HiQ

Varainhoidon saavutettavuushanke

HiQ nosti LähiTapiolan sijoittamisen ja varainhoidon verkkopalveluiden saavutettavuutta ja paransi käyttäjäkokemusta

Finanssisektorilla verkkopalveluiden saavutettavuus on noussut yhdeksi käyttäjälähtöisen ja vastuullisen toiminnan merkkipaaluista. LähiTapiola halusi parantaa omien sijoittamiseen ja varainhoitoon keskittyvien digipalveluidensa käytettävyyttä ja nostaa samalla palveluidensa saavutettavuuden vastaamaan EU-direktiivin vaatimuksia. Tässä vaativassa ja tiukan aikataulutuksen omaavassa kokonaisuudessa HiQ osoittautui joustavaksi ja osaavaksi kumppaniksi.

HiQ vastasi LähiTapiolan saavutettavuushankkeesta avaimet käteen -periaatteella, eli kattaen sijoittamisen ja varainhoidon verkkopalvelujen saavutettavuusarvioinnin, toiminnallisen ja visuaalisen designin, teknisen toteutuksen, testauksen, ylläpidon ja tuen sekä kehityksen.

Päätavoitteena oli saada LähiTapiolan sivustot vastaamaan kansallisen digipalvelulain ja EU:n saavutettavuusdirektiivin vaatimuksia sekä kansainvälisen WCAG-ohjeistuksen A- ja AA-tason kriteerejä.

Saavutettavuuden rakentaminen vaatii tarkkaa paneutumista käyttäjän toimintaan

Saavutettavuus on moniulotteinen kokonaisuus, jossa digipalvelujen saavutettavuutta arvioidaan käyttäjän näkökulmasta eri osa-alueiden valossa. Keskeisiä saavutettavuuselementtejä ovat havaittavuus, hallittavuus, ymmärrettävyys, toimintavarmuus ja ohjeidenmukaisuus. Jotta kriteerit voidaan täyttää, vaatii työ tarkkuutta ja havaintokykyä ja käyttäjän realiteetteihin paneutumista. Saavutettavuuden testaaminen ja verifiointi ovatkin avainasemassa, kun arvioidaan saavutettavuuskriteerien täyttymistä ja käyttäjän saamaa palvelukokemusta.

LähiTapiolan saavutettavat palvelut tarjoavat sijoittaja-asiakkaille nyt entistä paremman palvelukokemuksen

HiQ:n toimittaman ratkaisun tuloksena LähiTapiolan sijoittamisen ja varainhoidon verkkopalvelujen sisällön havaittavuus ja ymmärrettävyys sekä käyttöliittymien ja navigoinnin hallittavuus ja toimintavarmuus täyttävät nyt kansainväliset saavutettavuusvaatimukset. Palvelut ovat saavutettavia useimmilla selaimilla Windows- ja MacOS-koneissa sekä iOS- ja Android-älypuhelimilla WCAG 2.1 A- ja AA-kriteereiden mukaan.

LähiTapiolan asiakkaat voivat itse käydä verkkopalvelussa kauppaa ja hallinnoida sijoituksiaan. Palveluun kuuluvat sekä rahastot että omaisuudenhoitoasiakkaan verkkopalvelut. Palvelujen kautta asiakkailla on saatavilla lähes reaaliaikaista tietoa salkusta, salkun kehityksestä, omaisuusluokista ja tuotoista. Lisäksi oman yhteyshenkilön tiedot ovat helposti nähtävissä, minkä ansiosta yhteydenpito on helppoa. Palveluja voi käyttää tietokoneella ja mobiililaitteilla tunnistautumalla pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.

Pitkä kumppanuus ja HiQ:n tiimin vankka finanssialan tuntemus onnistuneen projektin takana

HiQ on jo pitkään toiminut LähiTapiola varainhoidon kumppanina. Toimialatuntemus, monipuolinen osaaminen ja joustavuus ovat yhteistyön kulmakiviä.

”Yhteistyötämme kuvaa parhaiten luottamus ja läpinäkyvyys kaikessa tekemisessä sekä yhteisen tavoitteen eteen työskentely ratkaisuhenkisesti, asiakaslähtöisesti ja aikatauluja kunnioittaen. HiQ:n tiimi on tuonut saavutettavuusprojektin myötä digipalveluihimme uudenlaista selkeyttä ja käyttäjäystävällisyyttä, jota asiakkaamme arvostavat. Ja jatkamme palvelujen kehitystyötä yhdessä edelleen – käyttäjälähtöisyys edellä.”

Tero Saarinen
Palvelujohtaja, LähiTapiola Varainhoito Oy.

LähiTapiola

LähiTapiola yksi Suomen suurimmista ja kokeneimmista varainhoitajista. LähiTapiolan hoidossa on noin 17 miljardin euron sijoitusvarallisuus, jota hoidetaan samalla sijoitusfilosofialla ja ammattitaidolla salkun koosta riippumatta. LähiTapiolasta löytyy sijoittamisen ja säästämisen palveluita jokaiseen makuun. Vaihtoehtoina ovat sijoitusrahastot, varainhoitopalvelut tai Private Banking -palvelut. https://www.lahitapiola.fi

Kiinnostuitko?

Ota yhteyttä ja keskustellaan

Ari Jantunen
Projektitoimituksetari.jantunen@hiq.fi+358 40 043 6179