HiQ

HiQ Stage - Levi Resort Applikaatio

HiQ toteutti Levi Ski Resortille applikaation, joka on Levin laskettelukeskuksen vierailijan tärkein apuväline.

HiQ Stagella Levi Resort -sovellus

HiQ:n digiyksikön Mikko Sairio oli mukana toteuttamassa Levi Ski Resortille mobiiliapplikaatiota, joka on Levin laskettelukeskuksen vierailijan digitaalinen apuväline.

Levin mobiiliapplikaatiossa on 3D-kartta ja reaaliaikaisia rinnetietoja sekä tietoa palveluista. Tavoitteena oli tehdä kumppanisovellus niiden tietolähteiden pohjalta, joita oli jo muutenkin olemassa. Levi Ski Resort halusi luoda applikaatiolla paikan päällä oleville asiakkaille niin paljon lisäarvoa kuin mahdollista.

Kanta-asiakkuusohjelma mukaan ratkaisuun

”Projekti käynnistyi vuoden alussa. Kesän korvilla huomasimme, että tästä tulee juuri niin hieno kuin olimme toivoneet. Koska sesongin alkuun oli vielä aikaa, rohkaistuimme asiakkaan kanssa ja päätimme sisällyttää loyalty-ominaisuuden jo ensilanseeraukseen”, Mikko kertoo.

Tiimi konseptoi kanta-asiakkuusohjelman asiakkaan vision pohjalta. Tavoitteena oli lisätä paikallisten palveluntarjoajien asiakasvirtaa, mutta pitää kanta-asiakkuuden käyttö myös mahdollisimman helppona applikaation loppukäyttäjille ja huomioida Levi Ski Resortin IT-järjestelmien mahdollisuudet ja rajoitteet.

Lopputulos on yksinkertainen, mutta samalla äärimmäisen tehokas laajennus Levi Ski Resortin markkinoinnin työkalupakkiin. Asiakas tunnistautuu ostoskanavissa joko applikaation Levi Black-kortin QR-koodilla tai sähköpostiosoitteellaan ja ansaitsee Levi-pisteitä. Pistekertymää voi seurata applikaatiosta, ja sovelluksesta näkee myös, mitä etuja asiakas voi lunastaa. Levin markkinointiosasto ylläpitää kampanjoita ja etukuponkeja itse CMS-järjestelmän kautta ja käyttää sovellusta viestintään Levin alueen vierailijoiden kanssa.

Kokemuksia Frends-kehittämisestä

Eri osat liimattiin eheäksi kokonaisuudeksi HiQ:n Frends-integraatioalustalla, joka liittää eri palvelut yhteen, täydentäen niitä Azuren pilvipalveluilla ja muulla sovellukselle olennaisella pilvi-infralla.

Laaja kokonaisuus pysyy selkeänä ja ylläpidettävänä rajapintakeskeisen arkkitehtuurin avulla. Rajapintakerros yhdistää lukuisat taustalla oleva erillispalvelut yhdeksi, yhtenäiseksi, loogiseksi kokonaisuudeksi, joka vastaa tietojen yhteensovittamisesta ja liiketoimintalogiikasta.

Mikko itse toimi projektissa useissa eri rooleissa: hän toimi projektissa tuottajana, osallistui sovelluksen ja kanta-asiakkuusohjelman konseptointiin ja määrittelyyn sekä suunnitteli ja toteutti osan integraatioista, jotka toimivat mobiilisovelluksen back-endinä.

”Oli kivaa päästä kokeilemaan myös Frendsillä kehittämistä. BPM-notaatio oli selkeää, ja sopi tällaiselle patavanhoilliselle entiselle koodarille, jonka tietokoneen käyttö on nykyään aika pitkälti hiiren kliksuttelua yhdellä sormella”, Mikko nauraa.

Ihan vakavissaan, oli todella hienoa kokeilla low code -kehittämistä, koska siinä näin, mihin kaikkeen Frends pystyykään. Kaikkein hienointa Frendsissä on prosessien suorituksen seuranta ja deploymentin nopeus: muutoksen pystyy niin sanotusti ’räkäsemään tulille’ todella nopeasti.

Mikko Sairio
Head of Digital Services Offering

Frends on ennenkin toiminut mobiiliapplikaatioiden taustalla, mutta Levin applikaation back-endinä se juttelee useampien erilaisten järjestelmien kanssa. Koska kaikkia taustajärjestelmiä ei ole suunniteltu palvelemaan massoja, toteutti tiimin integraatioarkkitehti Frendsiin välimuistin, joka oli erityisesti Levin tapauksessa arkkitehtuurisesti oiva valinta. Voit lukea lisää siitä, miten nopea välimuisti, eli digitaalinen integraatiohubi, mahdollisti tiedon reaaliaikaisen jakelun tästä.

”Levin Frends-alustalla toteutetut integraatiot hakevat dataa todella monista erilaisista taustajärjestelmistä: esimerkiksi välinevuokraamosta, eri kassajärjestelmistä, erilaisilta sääasemilta, asiakastietojärjestelmistä sekä rinnehuoltokoneiden ja ski-bussien GPS-paikantimista”, Mikko luettelee.

Projekti kesti noin vuoden, ja kyseessä sattui olemaan vielä koronavuosi. ”On haastavaa johtaa laatua, kun korona-aikaan kaikki tekijät on ripoteltu ympäriinsä. Lopputulos oli kuitenkin yllättävän hyvä. Tiimissämme on älyttömän lahjakkaita ja periksiantamattomia tyyppejä”, Mikko sanoo.

”Myös asiakas on tyytyväinen lopputulokseen. Ensimmäinen laskettelukausi oli koronasta huolimatta hyvä lanseeraus. Applikaatiota on ladattu kiitettävästi, ja loyalty-ohjelmaan on rekisteröitynyt jo tuhansia käyttäjiä”, Mikko kertoo.

Jatkokehitystä tehdään jo.

Lisää projektista täällä.

Tutustu lisää
Contact

Ota yhteyttä ja kysy lisää

Elina Salo
Rekrytointi, Frendselina.salo@hiq.fi+358 45 677 4160